Marco word eens lid, en schrijf eens over jouw achtergrond.. want niemand hier kan beoordelen wat jou achtergrond is, waar je werkt...Ik word geen lid. Mijn achtergrond heb eerder gepubliceerd. Dat doe ik niet nog eens.
Bij het spreiden van de benen betekend dat je dan een van de twee benen optilt.Dat betekent het dus NIET. Spreiden = uiteenplaatsen. Optillen = naar boven/omhoog tillen. Dat zijn twee verschillende dingen.
Eerst heb je het over het BUIGEN van het been, nu over het OPTILLEN. Wanneer je de benen op elkaar legt en de heup/dijbeen vasthoudt beweegt het bekken niet.
de Inhoud van de titel is nog steeds actueel, in de methodiek is niets veranderd..Ik heb hier nog het Handboek Ambulancehulpverlening liggen (ISBN 90-6087-909-0) uit 1982 liggen. Of ik die titel wel of niet actueel vind of niet is irrelevant. De metodieken uit dat boek zijn veranderd.
En zo ligt het precies met jouw 9 jaar oude boek: de methodieken zijn veranderd.
Ik zal even navragen bij Alex Butman en Norman McSwain waarom in de PTLS boek waaruit vertaald is..Ik zou het niet aan Norman vragen. Ik denk dat hij een beetje te druk is met de overstroming in zijn stad (New Orleans).
The Inter-Association for Appropriate Care of the Spine Injured Athlete heeft beschreven hoe de log-roll bij een atleet met cwk-letsel moet gebeuren. Kijk op de link:
http://www.nata.org/downloads/0684602NATAPreHospital.pdf (pag. 14). En ook daar: de benen worden NIET opgetild.
En raad eens WIE er in die Assiciation zit: jouw EIGEN docent
Alexander Butman !!!
Ik vind het vreemd: jou eigen docent leert jou andere dingen dan hij publiceert. Eerlijk gezegd geloof ik er niets van!
De tekeningen die ik hier laat zien en trouwens het gehele lesmateriaal is door meerdere nederlandse traumatologen beoordeeld en getoets.En Butman En McSwain En meerdere traumatologen hebben je materiaal beoordeeld. Zozo. Mag ik vragen welke Nederlandse traumatologen dat gedaan hebben? En waar ze werken? Of is dat een groot geheim?
Verder leren mijn cursisten, zowel ambulancepersoneel, brandweer personeel, als first responders, diverse technieken aan.. en kunnen uiteindelijk beoordelen welke techniek wanneer het beste is..Waarom leer jij als enige het optillen van de benen aan? Wat weet jij meer dan tientallen deskundigen die de log-roll anders laten uitvoeren? Nog steeds op basis van het 10 jaar oude boek? (uitgave was 1995, niet 1996, waarvoor excuses).
Er is geen methode Adema.. Hoog uit een methode Norman McSwain en Alexander Butman..En die staat beschreven in het PHTLS-boek en bv de bovengenoemde link. En zij laten de benen op de grond liggen. Dus als je het niet erg vind blijf ik het de Methode Adema noemen.
We zijn trouwens bezig om Alex Butman naar nederland te halen om hier lezing te komen geven over dit onderwerp.Dan kan die t mooi uitleggen!