Studieschuld van eerdere opleiding omzetten in gift na behalen Politiekundige Bachelor

Auteur Topic: Studieschuld van eerdere opleiding omzetten in gift na behalen Politiekundige Bachelor  (gelezen 12805 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
De bachelor- en masterstudies van de Politieacademie zijn geaccrediteerde studies. Op de website van de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) kun je dit nakijken (zoek op instituut Politieacademie). Als een studie door de NVAO geaccrediteerd is, en je voldoet aan de voorwaarden voor kwijtschelding, dan kun je van deze optie dus gebruik maken.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Waus

• Forum gebruiker
Citaat van: LSPD link=msg=1363586 date=1437735268
De brijverdiengrens is met het nieuwe stelsel verdwenen.

Ja dat klopt idd... nu is het idd allemaal lening dus dan heb je die discussie ook niet.

Mocht je echter al in het oude stelsel zijn gestart met studeren (toen het nog gift was) dan blijf je hieronder vallen tijdens de gehele duur van je stufi. Ook als je bent gestopt (bijv. in 2014) met een opleiding en nu weer zou starten met een opleiding.

Daniel!

• i.o.
  • Senior gebruiker
Citaat van: Waus link=msg=1363589 date=1437735648
Ja dat klopt idd... nu is het idd allemaal lening dus dan heb je die discussie ook niet.

Mocht je echter al in het oude stelsel zijn gestart met studeren (toen het nog gift was) dan blijf je hieronder vallen tijdens de gehele duur van je stufi. Ook als je bent gestopt (bijv. in 2014) met een opleiding en nu weer zou starten met een opleiding.
Toen duidelijk werd dat het stufi systeem zou veranderen is hier op mijn opleiding aandacht aan besteedt d.m.v. een voorlichting voor studenten. Er is toen gezegd dat mensen die nu zouden stoppen met hun opleiding en een andere HBO opleiding zullen beginnen, niet meer met het oude systeem werken, maar over gaan op het nieuwe systeem (stufi wordt een lening).

Ik ben met mijn HBO gestart in het oude systeem, dus ik heb gedurende mijn hele studie recht op stufi, en als ik mijn diploma binnen 10 jaar haal wordt dit omgezet in een gift.

Stel dat ik nu zou stoppen met deze studie en een andere HBO studie zou doen dan ga ik over op het nieuwe systeem (stufi wordt een lening).

Waus

• Forum gebruiker
Citaat van: Daniel! link=msg=1363593 date=1437736783
Toen duidelijk werd dat het stufi systeem zou veranderen is hier op mijn opleiding aandacht aan besteedt d.m.v. een voorlichting voor studenten. Er is toen gezegd dat mensen die nu zouden stoppen met hun opleiding en een andere HBO opleiding zullen beginnen, niet meer met het oude systeem werken, maar over gaan op het nieuwe systeem (stufi wordt een lening).

Ik ben met mijn HBO gestart in het oude systeem, dus ik heb gedurende mijn hele studie recht op stufi, en als ik mijn diploma binnen 10 jaar haal wordt dit omgezet in een gift.

Stel dat ik nu zou stoppen met deze studie en een andere HBO studie zou doen dan ga ik over op het nieuwe systeem (stufi wordt een lening).

Oke dit is bijzonder want ken idd iemand die hierover contact gehad heeft met DUO en die gaf wat anders aan (wat ik aangeef).

Als ik dit allemaal lees is het daar ook een zooitje..

Opmerking: je hebt bij duo ook een test voor welke stelsel je valt. Als je voor de eerste keer stufi hebt ontvangen voor september 2015 dan val je onder het oude stelsel staat erbij.

Daniel!

• i.o.
  • Senior gebruiker
Citaat van: Waus link=msg=1363594 date=1437737414

Dat is nog zacht uitgedrukt ::)  :D

Waus

• Forum gebruiker
Citaat van: Daniel! link=msg=1363596 date=1437738058
Dat is nog zacht uitgedrukt ::)  :D

Heb het net nog gecheckd en staat er nadrukkelijk bij. Ook als je een andere opleiding gaat doen blijf je onder het oude stelsel vallen, staat bij veelgestelde vragen  ::)

"Vraag
Ik volg per september 2014 een bachelorstudie. Als ik stop met deze studie, val ik dan onder het nieuwe stelsel als ik per september 2015 opnieuw ga studeren?

Antwoord
Als je in studiejaar 2014-2015 begint aan een bachelorstudie, op of na 1 september 2015 overstapt naar een andere bachelorstudie of tussentijds stopt en later weer begint, houd je aanspraak op de basisbeurs en val je nog niet direct onder het nieuwe stelsel voor studiefinanciering. Voor een hbo-bachelor kun je 4 jaar basisbeurs krijgen (48 maanden). Voor een wo-bachelor 3 jaar (36 maanden). Dat is gerekend vanaf je eerste maand mét studiefinanciering voor het hoger onderwijs."

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
@Daniel! Ik dacht idd ook dat het zo werkte

Wat we misschien ook hier een beetje vergeten is dat politie ook best speciaal is in de zin dat je, om toegelaten te worden bij de opleiding, in het bezit moet zijn van een rijbewijs B.

Ook mensen die dus bwvs nooit van plan waren om hun rijbewijs halen, altijd met het OV te reizen en/of het eigenlijk helemaal niet kunnen betalen zijn zo ook €3500,- lichter (als je ongeluk hebt, maar kan nog erger).

Laten we zeggen dat iemand die al 2 jaar gestudeerd heeft aan een reguliere hbo instelling en dus al 2 jaar stufi gestoken heeft in studiekosten. Deze persoon heeft voor nog maar 2 jaar aan de PA recht op stufi. Met laten we zeggen €100,- aanvullende beurs en de reiskostenvergoeding van politie, vraag me af of je dan komt aan de €3500 +rente.

Edit: @Waus DAT vind ik nou oneerlijk!

djeffrey

• Forum gebruiker
Citaat van: Waus link=msg=1363594 date=1437737414
Oke dit is bijzonder want ken idd iemand die hierover contact gehad heeft met DUO en die gaf wat anders aan (wat ik aangeef).

Opmerking: je hebt bij duo ook een test voor welke stelsel je valt. Als je voor de eerste keer stufi hebt ontvangen voor september 2015 dan val je onder het oude stelsel staat erbij.

Als je je studie bent gestart in schooljaar 2013-2014 of zelfs in 2014-2015, dan val je voor de rest van je studie (mits je stopt/switcht vanaf 2015-2016) in de oude regeling. Basisbeurs, uitwonende beurs + OV wordt dan een gift. Start je vanaf schooljaar 2015-2016 dan wordt je basisbeurs + uitwonende beurs een lening.

Wat ik mij afvraag is, het nieuwe stelsel dus basisbeurs + uitwonende beurs = lening, gaat pas in vanaf studiejaar 2015-2016. Dat is dus vanaf 1 september 2015. Onze studiejaar begint op 10 augustus (dus 1 augustus 2015), dit valt nog onder studiejaar 2014-2015, dan zou je gewoon nog in de oude regeling moeten vallen voor de duur van je studie.

Iemand zei dat het verwerpelijk is om studiefinanciering te ontvangen, dit is natuurlijk onzin. Je hebt er gewoon recht op. Sterker nog, ik ken geen enkel persoon die ooit een duale studie heeft gedaan, die geen studiefinanciering heeft ontvangen. Of je nou bij de politie werk, of ergens anders een duale studie volgt. Je hebt er recht op, en het is je goed recht om het wel aan te vragen of niet.

djeffrey

• Forum gebruiker
Citaat van: LSPD link=msg=1363598 date=1437738425
@Daniel! Ik dacht idd ook dat het zo werkte

Wat we misschien ook hier een beetje vergeten is dat politie ook best speciaal is in de zin dat je, om toegelaten te worden bij de opleiding, in het bezit moet zijn van een rijbewijs B.

Ook mensen die dus bwvs nooit van plan waren om hun rijbewijs halen, altijd met het OV te reizen en/of het eigenlijk helemaal niet kunnen betalen zijn zo ook €3500,- lichter (als je ongeluk hebt, maar kan nog erger).

Laten we zeggen dat iemand die al 2 jaar gestudeerd heeft aan een reguliere hbo instelling en dus al 2 jaar stufi gestoken heeft in studiekosten. Deze persoon heeft voor nog maar 2 jaar aan de PA recht op stufi. Met laten we zeggen €100,- aanvullende beurs en de reiskostenvergoeding van politie, vraag me af of je dan komt aan de €3500 +rente.

Edit: @Waus DAT vind ik nou oneerlijk!

Je dient binnen een jaar na je aanstelling je rijbewijs B te halen.

Basisbeurs is 71 euro geloof ik, tenzij je ouders in de WW zitten/het minimumloon verdienen. Aanvullende beurs gelden ook strenge regels voor. Je ouders moeten echt niks/heel weinig verdienen wil je daar aanspraak op maken.

Wat vind je oneerlijk? Mensen hebben daar gewoon recht op. Dat het krom is, dat is een ander verhaal. Weet je wat ik oneerlijk vind? Al die politici die jarenlang hebben gestudeerd, letterlijk 8-10 jaar over hun studie hebben gedaan, Maxime Verhagen bijvoorbeeld. Zij hadden indertijd een veel hogere stufi, hadden er hun gehele studie recht op, kregen een week OV (als in 7 dagen geldig!) en hoefden NIKS terug te betalen. Zij maken nu de regels dat studenten tegenwoordig moeten kiezen tussen week/weekend OV, sterker nog, wilden het OV afschaffen. Je krijg maar 71 euro basisbeurs, sterker nog, dat wordt straks een lening. En zij maar genieten tijdens hun 10-jaar durende studie. En weet je wat het ergste is van allemaal? Je stufi wordt verplicht een schuld en je bent tegenwoordig VERPLICHT je schuld op te geven wil je een hypotheek afsluiten. Zeg maar dag tegen een fatsoenlijke hypotheek de eerste 5 jaar. Allemaal dankzij diezelfde politici. Dat is pas oneerlijk...

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Citaat van: djeffrey link=msg=1363602 date=1437739400

Klopt, my bad. Al zullen veel mensen de voorkeur geven aan het rijbewijs halen voordat ze beginnen aan de opleiding. Ook met hoe lastig het is om tegenwoordig met succes het selectietraject te doorlopen zal het wel ongelofelijk zuur zijn als je moet stoppen omdat het je niet lukt je rijbewijs te halen.

Citaat van: djeffrey link=msg=1363602 date=1437739400

Basisbeurs is 71 euro geloof ik, tenzij je ouders in de WW zitten/het minimumloon verdienen. Aanvullende beurs gelden ook strenge regels voor. Je ouders moeten echt niks/heel weinig verdienen wil je daar aanspraak op maken.

Wat vind je oneerlijk?

Uit mijn hoofd mogen je ouders niet meer dan €47.000 verdienen wil je aanspraak maken op aanvullende beurs... Ik noem dat niet niks..

En ik vind het oneerlijk dat als iemand switcht van studie en bij mij in het eerste jaar terecht komt, ik wel moet bijdragen aan het verbeteren van het onderwijs en hij niet, terwijl we hetzelfde onderwijs volgen. Maar laten we niet off-topic gaan door het stelsel van studiefinanciering op zich te bekritiseren.