Kan iemand mij uitleggen waarom deze ME-voertuigen in wit worden uitgevoerd en niet zoals nu in een donkerblauwe of zwarte kleur?
Dat heeft met het gewijzigde ME concept te maken.
Oude ME met zware blauwe bussen en statisch optreden gaat weg.
Flex ME (is er al grotendeels) komt hiervoor in de plaats. Men treedt op als normale politie maar kunnen in dit concept makkelijk snel omschakelen naar volledig ME tenue.
Zo worden de auto's ook ingericht.
Er zijn al enkele pre-aanbesteding flexbussen in NL.
De bussen zijn herkenbaar en passen dus bij de gewone politie. Maar zijn wel bepantserd zoals een ME bus ook is.
De flexgroepen worden net als de bussen kleiner. Van 12 a 13 man naar 8 man incl. chauffeur en commandant, plaatsvervanger en traangasschutter.
De bussen zijn sneller, wendbaarder en gaan aan weerzijden open ipv achterzijde.
Zo kan men er vlot in en uit, je ding doen en hup weer naar de volgende plek. (Den Haag gebruikt niet voor niets die vlotte jeeps)
Voorheen was het ook zo bij rellen dat wanneer de blauwe bussen om de hoek kwamen, het gooien ging beginnen.
Nu blend je meer in bij de gewone politie.
Er zijn voors en tegens wat betreft striping. Ik ben niet voor maar ook niet tegen. Het is opvallender wat voordelen heeft in b.v. het verkeer, bij bepaalde bijzondere manouvres.
Nadeel is b.v. dat je met de oude bussen nog wel eens in het donker kon parkeren zonder dat het opviel, zelfs op drukke plekken, dit lukt nu niet meer.