1.Een chauffeur is en blijft een chauffeur onafhankelijk van de opleiding en het rijbewijs. Je gaat dus echt terug van 11 man op straat naar 7 man op straat per chauffeur.
De chauffeur blijft in het nieuwe concept waarschijnlijk toch ook in de wagen.
2.aanvallen Aanvallen vanuit zijdeur(en) ipv een achteruitgang lijkt mij redelijk uniek als je bijvoorbeeld het overgrote merendeel van de militaire "aanvalsvoertuigen" bekijkt.
3.Ook sommige van die oude bussen hadden een beveiliging tegen omgooien in de vorm van scherpe punten aan de onderkant.
De groepen zijn kleiner en daardoor kan de inzet meer verspreid worden. Er komen meer groepen. Wij gaan van 4 naar 6 in een peloton. Dit levert meer mogelijkheden voor flexibel inzet op.
De chauffeur gaat alleen bij ME optreden de bus niet uit. Bij flex-inzetten is dit anders.
Achter instappen heeft grotere nadelen dan aan de zijkant is mijn ervaring. In de praktijk blijkt dat 2 deuren de zijkant prima werkt tov achterzijde, waar vaker het instappen ook langer duurt.
Vaak sta je in de flexbus zodanig dat achter instappen lastig is en b.v. wel aan 1 kant. B.v. bij afscherming. Dan is het mooi dat je aan elke zijde een deur hebt.
Kun je aan 1 kant instappen.
De flexbussen hebben ook een beveiliging tegen omgooien: het gaspedaal. Werkt goed hoor!
En het geldt voor alles: uit ervaring blijkt dat het flexconcept beter werkt dan het stugge oude ME-concept.