Volgens mij zit je er met je privé-onttrekkingen naast. De belastbare winst wordt niet minder door privé-onttrekkingen; het wordt wel minder door afschrijvingen en FOR. Uiteindelijk is de grondslag voor je inkomstenbelasting de winst die je onderneming maakt, en dat wordt echt niet lager doordat je iedere maand centen overmaakt naar je privé-bankrekening. Akkoord, het eigen vermogen van je onderneming wordt niet zoveel groter als de winst, maar de winst zelf wordt niet kleiner. En dus je inkomstenbelasting ook niet.
Als dit namelijk wel het geval zou zijn, dan zou iedere ondernemer dus heel snel zorgen voor een belastbare winst van 0, want dan hoef je geen inkomstenbelasting te betalen!
Een voorbeeld.
Laten we voor het gemak zeggen dat je op 1 januari 0 euro op je zakelijke rekening hebt (eigen vermogen is dus 0 euro). Stel dat je onderneming in jaar X vervolgens 150.000 euro omzet heeft, en 80.000 euro kosten. Je hebt met deze onderneming dan 70.000 euro winst gemaakt. Aan het einde van het jaar heb je voor 10.000 euro afschrijvingen en dergelijke geboekt, en iedere maand heb je 5.000 euro naar je privé rekening overgemaakt.
Je eigen vermogen is gestegen van 0 euro naar 10.000 euro (70.000 omzet minus 60.000 onttrekkingen). De belastbare winst is in dit geval 70.000 - 10.000 (afschrijving en dergelijke) = 60.000. Over deze 60.000 euro (toevalligerwijs ook al je onttrekkingen) doe je dus aangifte inkomstenbelasting.
Als de privé-onttrekking NIET in de belastbare winst meegenomen zou zijn, dan zou je winst dus 70.000 - 10.000 - 60.000 = 0 zijn. Je zou dus inkomstenbelasting betalen over 0 euro (ofwel niets), en niet over het "salaris" van 5.000 euro wat je iedere maand aan jezelf hebt betaald. Als het zo zou werken dan zou ik dat ook heel snel gaan doen, want iedere euro belasting die ik kan uitsparen is er één!
NB.1: Hierbij ga ik er overigens wel vanuit dat we praten over een eenmanszaak (c.q. ZZP'er). Voor zelfstandig ondernemers met een BV (ofwel in dienst van de rechtspersoon) geldt iets heel anders.
NB.2: Het kan overigens ook zijn dat de term "belastbare winst" bij jou een andere naam heeft. Mijn accountant zet me altijd deze term op mijn jaarcijfers. Er staat me iets van bij dat dit ook saldo fiscale winst of iets in deze geest zou kunnen zijn. Het gaat in elk geval om de grondslag voor je IB-aangifte, want dat is je bruto inkomen (uit onderneming).