Instroomsalaris politie als eigen ondernemer

Auteur Topic: Instroomsalaris politie als eigen ondernemer  (gelezen 7240 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest17907

• Gast
Gepost op: 24 juli 2015, 16:05:19
Het salaris bij de politie wordt mede bepaald door wat je het afgelopen 2 jaar verdiend hebt. Althans, wat je kan aantonen met salarisstroken. Nu ben ik zzp'er en heb ik natuurlijk geen salarisstroken. Ik heb mijn jaarcijfers overhandigd, maar hier konden ze niks mee, ofwel ik kom terecht in het vakje "niet gewerkt" en dat is behoorlijk ongunstig voor mijn maandelijkse inkomsten. Deze worden nu 50% minder! Hebben anderen hier ervaring mee? Is er een mogelijkheid dat ze wel mijn jaarcijfers gebruiken om een berekening te maken?

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2015, 18:16:13
Kunnen ze niets met het belastbaar inkomen dat je elk jaar aan de Belastingdienst opgeeft?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Prio1

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2015, 10:49:57
Lastige kwestie is dit.
Ik heb ook een eenmanszaak en niemand van W&S kon mij een nuttig antwoord geven.

"Ja stuur maar gewoon je jaaropgave op"  ..........
Zo werkt dat dus helaas niet, als ze kijken naar je netto winst blijft er natuurlijk ook niets over want een ondernemer investeert.
Ik heb gewoon van de afgelopen 2 jaar mijn Jaarverslagen aangeleverd, en ze kijken maar wat ze ermee doen. Ik mag toch aannemen dat daar ook boekhoudkundige mensen aan het werk zijn.
Mijn uitspraken kunnen nooit in verband worden gebracht met welke organisatie dan ook.

Waus

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2015, 11:30:05
Citaat van: sjoerdiej link=msg=1363726 date=1437814197
Lastige kwestie is dit.
Ik heb ook een eenmanszaak en niemand van W&S kon mij een nuttig antwoord geven.

"Ja stuur maar gewoon je jaaropgave op"  ..........
Zo werkt dat dus helaas niet, als ze kijken naar je netto winst blijft er natuurlijk ook niets over want een ondernemer investeert.
Ik heb gewoon van de afgelopen 2 jaar mijn Jaarverslagen aangeleverd, en ze kijken maar wat ze ermee doen. Ik mag toch aannemen dat daar ook boekhoudkundige mensen aan het werk zijn.

Kun je niet gewoon je privé ontrekkingen aantonen?

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2015, 13:20:27
Hoe krijgt een ondernemer een hypotheek? Hoe vraagt een ondernemer zorgtoeslag aan?

Het gaat overal om de belastbare winst, wat overblijft onder de streep na je investeringen, afschrijvingen en dergelijke toestanden. De belastbare winst is zeg maar je bruto inkomen waar je in je belastingaangifte de aftrekposten afhaalt. Bij een hypotheekaanvraag zal de geldverstrekker vragen om je jaarcijfers van de laatste 3 jaren, op briefpapier van je boekhouder, waaruit de belastbare winst blijkt. Daarnaast zullen ze vragen om je aangiftes inkomstenbelasting. Voor het aanvragen van zorgtoeslag geldt dit bruto jaarinkomen ook voor de Belastingdienst.

Uit de combinatie van deze documenten blijkt wat je daadwerkelijke bruto en netto inkomen is. Ik weet niet hoe dat bij de politie werkt, maar je kan altijd verwijzen naar hoe het werkt bij een hypotheek of bij de belastingdienst zelf.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

guest17907

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2015, 13:28:41
Bedankt Lt. Col. Me, dat is zeker een goed argument waar ik wat mee kan. Toevallig nog meer mensen als sjoerdiej die hier ervaring mee hebben?

Bram23

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2015, 23:05:58
Ik zit met hetzelfde probleem. Toen ik voorlegde dat ik al jaren een inkomen heb alleen dat ik niet in loondienst ben kon niemend mij een antwoord geven. Heb de jaarcijfers van mijn zaak doorgemaild. Nog geen reactie gehad. Wil best investeren in mezelf, alleen het moet wel in het redelijke blijven.

Waus

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2015, 00:32:00
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1363737 date=1437823227
Hoe krijgt een ondernemer een hypotheek? Hoe vraagt een ondernemer zorgtoeslag aan?

Het gaat overal om de belastbare winst, wat overblijft onder de streep na je investeringen, afschrijvingen en dergelijke toestanden. De belastbare winst is zeg maar je bruto inkomen waar je in je belastingaangifte de aftrekposten afhaalt. Bij een hypotheekaanvraag zal de geldverstrekker vragen om je jaarcijfers van de laatste 3 jaren, op briefpapier van je boekhouder, waaruit de belastbare winst blijkt. Daarnaast zullen ze vragen om je aangiftes inkomstenbelasting. Voor het aanvragen van zorgtoeslag geldt dit bruto jaarinkomen ook voor de Belastingdienst.

Uit de combinatie van deze documenten blijkt wat je daadwerkelijke bruto en netto inkomen is. Ik weet niet hoe dat bij de politie werkt, maar je kan altijd verwijzen naar hoe het werkt bij een hypotheek of bij de belastingdienst zelf.

De belastbare winst kan best 0 euro zijn terwijl je privé ontrekkingen hebt van 5.000 per maand... je kunt jezelf namelijk ook salaris uitkeren als ondernemer. Belastbare winst kun je op op verschillende manieren bepalen. Je hebt een fiscaal model of een bedrijfseconomische berekening. Zelfs jaarrekening bij de kvk kan anders zijn dan die van de fiscus ivm afschrijvingsmethodieken.

Je moet dus weten wat iemand daadwerkelijk ontrekt aan de onderneming voor privé gebruik. Kan mij dus voorstellen dat dit lastig bepalen/ berekenen is en hier veel tijd in gaat zitten als hrm...

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #8 Gepost op: 26 juli 2015, 14:09:31
Volgens mij zit je er met je privé-onttrekkingen naast. De belastbare winst wordt niet minder door privé-onttrekkingen; het wordt wel minder door afschrijvingen en FOR. Uiteindelijk is de grondslag voor je inkomstenbelasting de winst die je onderneming maakt, en dat wordt echt niet lager doordat je iedere maand centen overmaakt naar je privé-bankrekening. Akkoord, het eigen vermogen van je onderneming wordt niet zoveel groter als de winst, maar de winst zelf wordt niet kleiner. En dus je inkomstenbelasting ook niet.
Als dit namelijk wel het geval zou zijn, dan zou iedere ondernemer dus heel snel zorgen voor een belastbare winst van 0, want dan hoef je geen inkomstenbelasting te betalen!

Een voorbeeld.
Laten we voor het gemak zeggen dat je op 1 januari 0 euro op je zakelijke rekening hebt (eigen vermogen is dus 0 euro). Stel dat je onderneming in jaar X vervolgens 150.000 euro omzet heeft, en 80.000 euro kosten. Je hebt met deze onderneming dan 70.000 euro winst gemaakt. Aan het einde van het jaar heb je voor 10.000 euro afschrijvingen en dergelijke geboekt, en iedere maand heb je 5.000 euro naar je privé rekening overgemaakt.
Je eigen vermogen is gestegen van 0 euro naar 10.000 euro (70.000 omzet minus 60.000 onttrekkingen). De belastbare winst is in dit geval 70.000 - 10.000 (afschrijving en dergelijke) = 60.000. Over deze 60.000 euro (toevalligerwijs ook al je onttrekkingen) doe je dus aangifte inkomstenbelasting.
Als de privé-onttrekking NIET in de belastbare winst meegenomen zou zijn, dan zou je winst dus 70.000 - 10.000 - 60.000 = 0 zijn. Je zou dus inkomstenbelasting betalen over 0 euro (ofwel niets), en niet over het "salaris" van 5.000 euro wat je iedere maand aan jezelf hebt betaald. Als het zo zou werken dan zou ik dat ook heel snel gaan doen, want iedere euro belasting die ik kan uitsparen is er één!  :-*

NB.1: Hierbij ga ik er overigens wel vanuit dat we praten over een eenmanszaak (c.q. ZZP'er). Voor zelfstandig ondernemers met een BV (ofwel in dienst van de rechtspersoon) geldt iets heel anders.

NB.2: Het kan overigens ook zijn dat de term "belastbare winst" bij jou een andere naam heeft. Mijn accountant zet me altijd deze term op mijn jaarcijfers. Er staat me iets van bij dat dit ook saldo fiscale winst of iets in deze geest zou kunnen zijn. Het gaat in elk geval om de grondslag voor je IB-aangifte, want dat is je bruto inkomen (uit onderneming).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Waus

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2015, 14:44:09
Heel verhaal geschreven haha. Stel voor dat je een aantal jaren verlies gemaakt hebt.... en je in 2013/2014 winsten maakt. Dan kan het zijn dat je belastbare winsten 0 zijn, verlies van voorgaande jaren kan namelijk aftrekbaar zijn. Bij een bv iig... dacht bij een eenmanszaak ook maar dat weet ik niet meer 100% zeker