Het is meer dat 1-7 op die auto's zit, en waarom dan niet gebruiken? Het heeft toch geld gekost, dus motte en zulle we die schuimtank ook even leegblazen. Dat we vervolgens de natuur een nog grotere millieuschade toebrengen daar kletst niemand over. We hebben toch goed gewerkt, en kunnen na afloop voldaan aan ons biertje.
Er is ooit een keuze gemaakt voor 1-7 op deze 4x4 voertuigen en als dat het enige is dat uit die straalpijp komt dan kan je weinig anders met de haspels. Maar inderdaad; naar aanleiding van een eerdere heidebrand waar met 1-7 is gewerkt is inderdaad gebleken dat de natuur daar veel slechter herstelt. Dan is werken met LD een betere optie. Het idee dat schuim door de afdekkende werking 'het' blusmiddel is voor natuurbranden onderschrijf ik ook niet: in veel gevallen is toch al sprake van grondvuur en dan woedt de brand ondergronds gewoon verder. Bovendien; zo af en toe een verbrand stuk natuur is helemaal niet slecht voor de flora en fauna, want dan wordt de grond weer voedzaam. Als echter die grond wordt aangetast door schuim, dan kan het herstel veel langer gaan duren en is de schade dus een stuk groter.
Maar een echte blushelikopter bestaat niet in Nederland. Het is of een Chinook helikopter met bluszak of een Cougar met bluszak. Ik denk dat je vrijwel zeker kunt stellen dat je vader dit verkeerd gezien heeft.
Ik begrijp dat het brandende gebied nog niet eens een hectare betreft. Daar gaat dus echt geen blushelikopter voor komen. Daar is de brand dan nog veel en veel te klein voor.
Dat is niet per definitie zo. De FBO kan ook ingezet worden in moeilijk te bereiken of onbereikbaar gebied. Een relatief kleine brand in onbereikbaar gebied die een dennenbos dreigt in te slaan kan dan best een reden voor de inzet van de FBO zijn.
Zelfs water scheppen uit een waterplas kan invloed hebben op de plantengroei, planten die normaal ergens niet voorkomen kunnen nu ineens daar wel groeien en dergelijke.
Tis maar wat je wil natuurlijk, de brand zo snel mogelijk blussen of de natuur zijn werk laten doen en een grote verbrande oppervlakte krijgen.
Eens; water met een andere zuurgraad kan ook al een groot nadelig effect hebben. Ik heb boswachters gesproken die aangaven dat een half heideveld af mocht branden, als een bepaald stukje gebied van 5x5 meter maar gespaard zou blijven door de waarde van de vegetatie daar. Zij waren bijna banger voor de brandweervoertuigen die een stel zeldzame plantjes aan flarden reden dan voor het vuur. En daar zit ook een spanningsveld: wij als brandweer willen zo snel mogelijk dat vuur uit zien te krijgen, maar natuurbeheerders hebben veel meer kennis van waardevolle stukken natuur. Daarom is het uitermate verstandig om gewoon een groepje boswachters in te schakelen bij een grote natuurbrand....