Wat is er mis met het imago van de BHV? Belt net iemand mijn of hij morgen even kan aanschuiven om zijn certificaat op te halen. Boek, studeren, praktijktoets, examen had hij nog nooit van gehoord! Ergens anders "krijgt" hij altijd gewoon zijn certificaat.
Deze reactie is slechts een van de tragische gevolgen van de jarenlange neerwaartse spiraal van kwaliteit en niveau van de EHBO en BHV opleidingen in Nederland. De prijs wordt nu langzamerhand pijnlijk zichtbaar en duur betaald. De reactie die je met ons deelt spreekt boekdelen en is kenmerkend voor de huidige "verrotte" BHV markt.
Sterker nog, men vindt het tegenwoordig "normaal" dat je een BHV certificaat als koekje bij de koffie
krijgt.
Rene, je bent sinds vele jaren een van de weinige EHBO en BHV opleiders/certificeerders die echt voor kwaliteit zijn gegaan. Dat zal de komende jaren alleen maar in je voordeel werken. Afbreken is o zo makkelijk, het opbouwen van kwaliteit en het niveau van EHBO-ers en BHV-ers gaat ze letterlijk jaren kosten. Goede kwaliteit heb je, en gelukkig voor jou, je concurrenten doen er enkele jaren over om weer op een "acceptabel" niveau terug te komen.
Een "schone" zaak voor het NIBHV
Het NIBHV is slechts een van de landelijke BHV certificeerders. Allen hebben eigen opleidingseisen hebben welke in de loop van de jaren sterk zijn vereenvoudigd. Het is de totale BHV markt die aan verbetering van haar imago en kwaliteit moet gaan werken.
Als BHV er moet je ter zake kundig zijn en het is aan de werkgever om dat aan te tonen. Er zijn geen opleidings eisen vastgelegd.
De overheid heeft zeer lang geleden slechts eenmalig een leidraad BHV gepubliceerd en laat de BHV opleidingen volledig over aan de markt. Er is geen enkele
inhoudelijke regelgeving voor BHV opleidingen, wel de zorgplicht van werkgevers voor een deugdelijke BHV organisatie. Gevolg, BHV opleiders en certificeerders hebben zich de afgelopen jaren laten ringeloren door werkgevers om vooral zo snel en goedkoop mogelijk BHV-ers te laten opleiden.