GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 122892 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

jeffrey010

• Senior gebruiker
Citaat van: aov link=msg=1365183 date=1438621053
Ik zou mijn burgemeester het advies geven te besluiten tot een noodbevel/noodverordening, zodat een bepaald gebied voor eenieder, met uitzondering van degenen die daadwerkelijk betrokken zijn bij de hulpverlening, zal zijn afgesloten. Dan kom je er, ook al heb je een perskaart, niet in!

Dat zou inderdaad het geval kunnen zijn  O0
Met Vriendelijke Groet.....

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Citaat van: Martin63 link=msg=1365186 date=1438621269
Dit zou eigenlijk zo helemaal niet moeten, zet de kranen op het brughoofd en hijs zo de brug er in, die is vragen om moeilijkheden.
Deze filmpjes ken ik wel van facebook, had toch wel verwacht dat zoiets hier in ons land beter voor elkaar is.
Mobiele kranen op een ponton zetten, er heeft iemand goed zitten te slapen bij het ontwikkelen van dit plan.
De kranen zijn te groot en te zwaar om zomaar te bergen, die gaan echt in stukken gezaagd worden om zo afgevoerd te worden, Wat een schade zeg.
knap dat jij het allemaal weet vanuit de stoel, hier hadden experts  vast niet aan gedacht, anders zouden ze het vast zo gedaan hebben zoals jij schetst.
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Hoguhugo

• Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
Citaat van: aov link=msg=1365183 date=1438621053
Ik zou mijn burgemeester het advies geven te besluiten tot een noodbevel/noodverordening, zodat een bepaald gebied voor eenieder, met uitzondering van degenen die daadwerkelijk betrokken zijn bij de hulpverlening, zal zijn afgesloten. Dan kom je er, ook al heb je een perskaart, niet in!
U wordt gehoord:

18:57 Noodverordening van kracht: Vliegverbod ivm drones, en directe omgeving op water en land rond Julianabrug is afgezet.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo

superfly

• Forum gebruiker
Een ding vraag ik me af hoe hebben ze dat brugdek eruit gehaald ik mag aannemen dat ze hem er op een vergelijkbare manier hebben uitgehaald.

warhamstr

• Forum gebruiker
Citaat van: superfly link=msg=1365197 date=1438621799
Een ding vraag ik me af hoe hebben ze dat brugdek eruit gehaald ik mag aannemen dat ze hem er op een vergelijkbare manier hebben uitgehaald.

Daar zijn ook beelden van, twee lichtere kranen. En gewoon horizontaal, geen balanceer act met een verticaal dek dus. Wel op pontons.

Bollie

• Forum gebruiker
Citaat van: Ava link=msg=1365184 date=1438621130
Sommige mensen schreeuwen, sommige vallen flauw, anderen 'bevriezen' en kunnen niks meer en weer anderen zijn in staat om helder te blijven nadenken en hulp te bieden.
Oordeel niet te snel over hoe iemand reageert.  :)  

Ik vind het gegil ook irriteren als je voor de 20e keer datzelfde filmpje in een nieuwsuitzending ziet, maar ja... het is beter dan een of ander muziekje in het filmpje te monteren.  ;)
Dat dacht ik ook bij dat 2e filmpje, net of niet echt is....  998765

GLZ

• Senior gebruiker
Citaat van: warhamstr link=msg=1365170 date=1438620136
Dat, en dat het zwaarste deel (de onderwagen) nu zeer instabiel ligt. Sjorren aan de giek kan heel vervelend uitpakken.
Juist, dat dacht ik ook al.

Citaat van: Bollie link=msg=1365171 date=1438620160
Als je een 500 tonner wil bergen zal je minimaal het dubbele aan capaciteit nodig hebben om ze naar boven de krijgen.....

Denk zomaar dat er een mamoet mag komen....
Die kraan zelf weegt geen 500 ton, hij kan 500 ton/meter hijsen. Maar gezien de plek heb je wel een hele zware kraan nodig als je zo'n kraan in één stuk wilt weghijsen.

Citaat van: Tmdejager link=msg=1365173 date=1438620243
Denk dat het een kwestie word van de kranen in stukken branden... Maar eerst liggen de prioriteiten nog op andere vlakken...
Ik weet niet hoe de kranen er aan toe zijn, maar ze zijn tot zekere hoogte demontabel.

Citaat van: Thor link=msg=1365178 date=1438620840
Er valt wel het een en ander te onderzoeken/aan te merken :

-waarom geen ontruiming in het gebied van de valschaduw van de kranen volgens mij is dat een eis.
  bij een ontruiming wel veel materiele schade maar geen persoonlijke ongelukken etc.
-vanuit het beeldmateriaal ontstaat de indruk dat niets op de beide pontons was ge-zeevast
  als er wel grondig was ge-zeevast zou bij de slagzij van de ponton de tweede kraan waarschijnlijk niet overboord zijn gegaan en
  gekanteld je moet alles aan boord goed vastzetten je weet nooit wat er kan gebeuren
.
-twee mobiele kranen op twee pontons ieder vast aan een last, een hachelijke onderneming,
 bij het werken met twee kranen wordt meestal een jo-jo gebruikt zodat de last goed wordt verdeeld.
-uit de beelden blijkt niet dat het brugdeel horizontaal in de bek werd gehouden
  bij werken met dergelijke hoge kranen zit het aangrijpingspunt van de last dus hoog, dus moet je ervoor zorgen dat de boel niet    
  horizontaal gaat bewegen middels staaldraden op geschikte lieren

1. De valschaduw van een kraan wordt nagenoeg nooit ontruimd. Ik heb tientallen hijsklussen laten doen en nog veel meer gadegeslagen en nog nooit ook maar iets ontruimd zien worden.
2. Je kunt sjorren wat je wilt, maar als een paar honderd ton aan de haal gaat, zeker met zo'n enorme hefboom, dan houdt het toch echt op.
3. Ik heb vaker twee kranen zo samen zien werken met ieder één kant van de last. Is heel gebruikelijk maar wel werk voor gevorderden. Maar een beginnende kraanmachinist mag zo'n kraan hooguit poetsen, dit moeten ervaren machinisten geweest zijn.
4. Lieren lijken leuk, maar zijn doorgaans niet nodig. De kranen bepalen de snelheid en richting. Er lijkt op het filmpje iets fout te gaan met de achterste kraan maar ik kan nog niet herkennen wat dat nou precies zou kunnen zijn. Het lijkt geen brekende kabel. Misschien een falende stempel of de stempel die door het dek van het ponton heen drukt of zo iets.

GLZ

• Senior gebruiker
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1365192 date=1438621636
U wordt gehoord:

18:57 Noodverordening van kracht: Vliegverbod ivm drones, en directe omgeving op water en land rond Julianabrug is afgezet.
Vliegverbod voor drones, is dat er sowieso al niet? (met het risico oude discussie op te rakelen)
Ik snap natuurlijk wel waarom ze dat doen. Kennelijk snappen de "piloten" van die speeltjes nog niet dat ze niet in het luchtruim van de lifeliner en/of poliheli moeten komen.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: warhamstr link=msg=1365198 date=1438621866
Daar zijn ook beelden van, twee lichtere kranen. En gewoon horizontaal, geen balanceer act met een verticaal dek dus. Wel op pontons.
zie hier

https://www.youtube.com/watch?v=V4CVDhHvC2s

Verwijderen Koningin Julianabrug - Alphen aan den Rijn
webak1
webak1

Is dus ook een andere opzet als de brug die nu geplaatst werd. 2 delen ipv 1, en waarschijnlijk is deze nieuwe ook zwaarder ivm zwaarder verkeer.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Dennis Evertse

• Project Engineer (BEng)
  • Junior gebruiker
  • **
    • DennisEvertse.com
Citaat van: Martin63 link=msg=1365186 date=1438621269
Dit zou eigenlijk zo helemaal niet moeten, zet de kranen op het brughoofd en hijs zo de brug er in, die is vragen om moeilijkheden.
Deze filmpjes ken ik wel van facebook, had toch wel verwacht dat zoiets hier in ons land beter voor elkaar is.
Mobiele kranen op een ponton zetten, er heeft iemand goed zitten te slapen bij het ontwikkelen van dit plan.
De kranen zijn te groot en te zwaar om zomaar te bergen, die gaan echt in stukken gezaagd worden om zo afgevoerd te worden, Wat een schade zeg.

Beetje jammer deze reactie, dit is echt niet de eerste keer dat dit zo gedaan wordt. Ga er maar vanuit dat het niet anders kan, anders werd het wel gedaan. Ponton's ed huren kost ook allemaal extra.

Citaat van: GLZ link=msg=1365201 date=1438621994

Die kraan zelf weegt geen 500 ton, hij kan 500 ton/meter hijsen. Maar gezien de plek heb je wel een hele zware kraan nodig als je zo'n kraan in één stuk wilt weghijsen.

op 3 meter. Bij de grote kranen praat je niet over een t/m maar op de minimale hijsstraal (Spreiding) en die is doorgaans 3 meter.