GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 120591 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Bollie link=msg=1365217 date=1438622873
In principe geldt het toch voor bestuursrecht: Dat een bevel of ie nou rechtmatige gegeven is of niet dat uitgevoerd moet worden. Men mag namelijk verwachten dat bestuurders hun regelgeving kennen...
Nee, niet echt. Het is wel de bedoeling van die burgemeester om dit te bereiken. 99,9% van de mensen zal er ook naar luisteren. Bij een bezwaar, beroep of strafrechtzaak heeft de "overtreder" wel de winnende kaarten.
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1365225 date=1438625945
Gelukkig heb je een helm op als er een 500-tonner op je hoofd valt...
Bij 500 ton helpt die helm alleen bij lokaliseren van het lijk. Bij een rondzwiepende ketting, losvliegende bout of zo iets kan het wel een verschil tussen leven of dood zijn.

Citaat van: warhamstr link=msg=1365227 date=1438626200
Volgens horen zeggen zijn iig de twee machinisten ongedeerd.
De kranen zijn wel geschoven en flink gebutst, maar niet gezonken, de machinisten hebben in ieder geval een goede kans om er ongeschonden af te komen.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: sjaak.dekoning link=msg=1365232 date=1438626926
Als je deze video bekijkt:
http://nos.nl/artikel/2050161-kranen-met-brugdeel-vallen-op-huizen-alphen-aan-den-rijn.html

Dan lijkt het of het brugdeel de kleinere rode kraan met zijn onderkant raakt en die kraan daarop instabiel wordt. Daarna komt van het een het ander. Je hoort ook metaal-op-metaal geluid.
Het gaat veel eerder al fout, ze hijsen het brugdek uit zijn juk, en meteen komt het onderste ballastblok (van het brugdek)een flinke eind naar de kraan toe, dit brengt de kleine kraan en het ponton zo uit het lood dat die achterover gaat. De grote kraan had te "pech" dat hij nog vast zit en word meegesleurd.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: sjaak.dekoning link=msg=1365232 date=1438626926
Als je deze video bekijkt:
http://nos.nl/artikel/2050161-kranen-met-brugdeel-vallen-op-huizen-alphen-aan-den-rijn.html

Dan lijkt het of het brugdeel de kleinere rode kraan met zijn onderkant raakt en die kraan daarop instabiel wordt. Daarna komt van het een het ander. Je hoort ook metaal-op-metaal geluid.
Het is heel moeilijk te zien wat er gebeurt maar dat scenario had ik ook al in gedachten. Er gebeurt iets waardoor de lading even instabiel raakt, je hoort dan kettingen of kabels klapperen of zo iets en dan zwiept het dekdeel door naar rechts en kantelt de kraan.
Het lijkt niet op een kabelbreuk of zo iets je ziet dat het personeel ook vrij snel in de gaten heeft dat er iets zwaar mis gaat.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Citaat van: warhamstr link=msg=1365226 date=1438626010
En DÁT valt jou op.... Ik zou een groter beeldscherm adviseren. Waar het hele filmpje op past.

Waar jij het bij onbevestigde berichten houdt

Citaat van: warhamstr link=msg=1365227 date=1438626200
Volgens horen zeggen zijn iig de twee machinisten ongedeerd.

doe ik enkel een constatering.

Je hoeft geen hoger wiskunde geleerd te hebben om te begrijpen dat een helm geen 500 tons kraan gaat opvangen. Waar je ook geen hooggeleerde voor hoeft te zijn is om je helm op je hoofd te zetten als je in een omgeving loopt waar puin naar beneden kan vallen. Het maakt het verschil tussen eten uit een rietje of eten met mes en vork.


firefighternl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Incident komt net te vroeg voor het nieuwe te technische team die binnenkort o.a. in Alphen gestationeerd wordt...
http://www.brandweernederland.nl/publish/pages/25853/faqsth20150625.pdf


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Citaat van: superfly link=msg=1365197 date=1438621799
Een ding vraag ik me af hoe hebben ze dat brugdek eruit gehaald ik mag aannemen dat ze hem er op een vergelijkbare manier hebben uitgehaald.

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1365204 date=1438622129
zie hier

http://www.youtube.com/watch?v=V4CVDhHvC2s

Verwijderen Koningin Julianabrug - Alphen aan den Rijn
webak1
webak1

Is dus ook een andere opzet als de brug die nu geplaatst werd. 2 delen ipv 1, en waarschijnlijk is deze nieuwe ook zwaarder ivm zwaarder verkeer.

Brugdek is in de lengte (over de wegas) in tweeën geslepen, in het dek zijn gaten gemaakt voor hijsstroppen en de bevestiging van het val aan het contragewicht is doorgeslepen.

Dan heb je dus 1/2 brugdek zonder contragewicht dat horiziontaal gehesen kan worden, door een lichtere kraan. Deze stond ook op een ponton en het brugdek is horizontaal op een binnenvaartschip neergelegd.

Voordeel van iets dat toch als oud ijzer wordt afgevoerd, je kan het zo klein maken als je wil... dat is met een nieuw brugdek niet te doen. Of je moet hem ter plaatse in elkaar gaan lassen...

Citaat van: SniperEye link=msg=1365224 date=1438625540
Een constatering na het zien van vele beelden: veel professionals die in de directe nabijheid van het ongeval zonder helm op het hoofd lopen, onder de arm of thuis gelaten hebben. Wellicht mag het volgens de regels, volgens mijn boeren verstand lijkt het mij onverstandig.

Gelukkig weet ik uit eerste hand de strikte VCA regels op dit werk, waarbij het principe 1 waarschuwing en de eerst volgende keer = helaas, einde opdracht...
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Citaat van: warhamstr link=msg=1365236 date=1438627229
Het gaat veel eerder al fout, ze hijsen het brugdek uit zijn juk, en meteen komt het onderste ballastblok (van het brugdek)een flinke eind naar de kraan toe, dit brengt de kleine kraan en het ponton zo uit het lood dat die achterover gaat. De grote kraan had te "pech" dat hij nog vast zit en word meegesleurd.
de 2e kraan de 700 tons kraan komt wel degelijk los van de zijn last echter door de slagzij schuift hij gewoon van het ponton af.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1365241 date=1438627857
de 2e kraan de 700 tons kraan komt wel degelijk los van de zijn last echter door de slagzij schuift hij gewoon van het ponton af.

hij word er met een flinke ruk vanaf geplukt hoor, je ziet de bovenwagen bewegen tov de onderwagen.


goud3634

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1365221 date=1438624217
Rode tak

Rotterdam Rijnmond
USAR team (Iemand voertuignummers?)

DB 13-1 Diensbus brandweer Vlaardingen
PM 45-1 Personeel en matriaal brandweer Barendrecht
HO 90-1 Hoofofficier VRR

https://www.youtube.com/watch?v=ti2jk_SScbg