GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 120592 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Citaat van: warhamstr link=msg=1365246 date=1438628673
O0

Gezien de verdere inhoud van het nieuwsbericht weet ik niet of die smiley (nu) helemaal op zijn plaats is.


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Citaat van: warhamstr link=msg=1365242 date=1438628174
hij word er met een flinke ruk vanaf geplukt hoor, je ziet de bovenwagen bewegen tov de onderwagen.
hefboom effect.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Scaniafan link=msg=1365240 date=1438627739
Brugdek is in de lengte (over de wegas) in tweeën geslepen, in het dek zijn gaten gemaakt voor hijsstroppen en de bevestiging van het val aan het contragewicht is doorgeslepen.

Dan heb je dus 1/2 brugdek zonder contragewicht dat horiziontaal gehesen kan worden, door een lichtere kraan. Deze stond ook op een ponton en het brugdek is horizontaal op een binnenvaartschip neergelegd.

Voordeel van iets dat toch als oud ijzer wordt afgevoerd, je kan het zo klein maken als je wil... dat is met een nieuw brugdek niet te doen. Of je moet hem ter plaatse in elkaar gaan lassen...

Gelukkig weet ik uit eerste hand de strikte VCA regels op dit werk, waarbij het principe 1 waarschuwing en de eerst volgende keer = helaas, einde opdracht...

Is bekend welke gewicht er nu in de takels hing  ?


Dennis Evertse

  • Project Engineer (BEng)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
    • DennisEvertse.com
Gewicht was 187ton (Bron: bouwmachineforum)

De 700 tons kraan wordt vol geraakt door de brug en wordt daardoor meegenomen in de val


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
p2kflex
20:49:20 03-08-15GROUP-1P 2 melden bij Copi Blijenbergstraat APN 9278 2281
1503041BRW Hollands Midden (Alphen a/d Rijn) (Chauffeurs vrije beroeps)
1503040BRW Hollands Midden (Alphen a/d Rijn) (Chauffeurs vrijwillig)
1503042BRW Hollands Midden (Alphen a/d Rijn) (Kazernealarm)
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Specialist: Amateuristisch, de kranen draaiden te snel
De ravage in Alphen aan den Rijn is enorm © ANP

Volgens een expert op het gebied van zwaar transport ging het bouwbedrijf dat aan het werk was bij de Julianabrug in Alphen aan den Rijn 'amateuristisch' te werk. "Kranen zijn gemaakt om op land te staan, op een vaste bodem. Ze stonden op een ponton, dat is al een risico."

"Het is amateuristisch, als ik heel voorzichtig ben", zegt Richard Krabbendam, specialist op het gebied van zwaar transport. "Twee kranen die op een ponton staan: het kan wel, maar dan moet je goed weten wat je aan het doen bent."  

ZIE OOK: Nieuwe beelden drama Alphen aan den Rijn

Krabbendam heeft de beelden voorafgaande aan het ongeluk geanalyseerd. "Het gebeurt veel te snel", stelt hij vast. "Wat er fout ging, is dat de kranen te snel draaiden, waardoor het ponton scheef ging hangen. Op dat moment hadden ze onmiddellijk moeten stoppen. Maar omdat ze dat niet deden en doordraaiden, vielen de kranen om."

De specialist zegt dat hij nog nooit eerder een ongeluk van dergelijke omvang heeft gezien. "Het is triest wat er gebeurd is. Ik hoop dat er geen doden gevallen zijn.

RTL Nieuws


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1365221 date=1438624217
Rode tak
Haakarmvoertuigen + bakken
2280 HA + 9279 HVH-I Alphen aan den Rijn
[..]

Officieren/Dienstauto’s
[..]
Rotterdam Rijnmond
90-1 DA HOvD

Overig
[..]
Rotterdam Rijnmond
13-1 DB Vlaardingen USAR team
45-1 PM Barendrecht USAR team
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: redder link=msg=1365252 date=1438629380
Specialist: Amateuristisch, de kranen draaiden te snel
De ravage in Alphen aan den Rijn is enorm © ANP

Volgens een expert op het gebied van zwaar transport ging het bouwbedrijf dat aan het werk was bij de Julianabrug in Alphen aan den Rijn 'amateuristisch' te werk. "Kranen zijn gemaakt om op land te staan, op een vaste bodem. Ze stonden op een ponton, dat is al een risico."

"Het is amateuristisch, als ik heel voorzichtig ben", zegt Richard Krabbendam, specialist op het gebied van zwaar transport. "Twee kranen die op een ponton staan: het kan wel, maar dan moet je goed weten wat je aan het doen bent."  

ZIE OOK: Nieuwe beelden drama Alphen aan den Rijn

Krabbendam heeft de beelden voorafgaande aan het ongeluk geanalyseerd. "Het gebeurt veel te snel", stelt hij vast. "Wat er fout ging, is dat de kranen te snel draaiden, waardoor het ponton scheef ging hangen. Op dat moment hadden ze onmiddellijk moeten stoppen. Maar omdat ze dat niet deden en doordraaiden, vielen de kranen om."

De specialist zegt dat hij nog nooit eerder een ongeluk van dergelijke omvang heeft gezien. "Het is triest wat er gebeurd is. Ik hoop dat er geen doden gevallen zijn.

RTL Nieuws

Mobile kranen op een ponton is al een riskante onderneming en twee mobile kranen op twee pontons nog veel riskanter.
Dit soort kranen moet o.a. zoveel mogelijk waterpas blijven staan vanwege de tandkrans en terdege worden ge-zeevast.

Waarom voor die genoemde 178 ton geen drijvende bok ingehuurd. De bok Amsterdam doet ruim 300 ton en kan er gelet op de breedte zonder zijkasten bij de doorvaartbreedten bruggen 14 meter komen, ter plaatse zijkasten er aan en aan het werk.

 http://www.hebo-maritiemservice.nl/nl/materieel/hef-en-hijswerktuigen/drijvende-bok-amsterdam.html


Dennis Evertse

  • Project Engineer (BEng)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
    • DennisEvertse.com
300 ton is niet voldoende capaciteit bij een dergelijke afstand. De kranen die nu ingezet zijn hebben tesamen theoretisch 1100ton capaciteit....

Erger me kapot aan de zogenoemde "specialist", als hij de beelden goed bekijkt zie je dat de kranen niet draaien. Het enige wat er beweegt is de brug, en die neemt alles mee.....


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Citaat van: Dennis Evertse link=msg=1365255 date=1438630216
Erger me kapot aan de zogenoemde "specialist", als hij de beelden goed bekijkt zie je dat de kranen niet draaien. Het enige wat er beweegt is de brug, en die neemt alles mee.....
Inderdaad, dat viel mij ook op. Heb 1 ding heel goed geleerd op mijn opleiding tot veiligheidskundige (HVK), je mag alles denken maar tot je het onderzocht hebt niet zeggen...
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...