GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 120590 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Dennis Evertse link=msg=1365255 date=1438630216
300 ton is niet voldoende capaciteit bij een dergelijke afstand. De kranen die nu ingezet zijn hebben tesamen theoretisch 1100ton capaciteit....



Je kunt de spreistaat van een drijvende bok echt niet vergelijken met telescoop kranen die bij een beetje sprei aanzienlijk aan hefvermogen inboeten.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: warhamstr link=msg=1365246 date=1438628673
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/honden-vinden-geen-slachtoffers-onder-puin  O0
Er zijn geen overlevende slachtoffers gevonden, maar op overleden slachtoffers slaan SAR honden niet aan dus laat het duimpje op smiley voorlopig maar even achterwege totdat ook blijkt dat deze er niet zijn.


DoubleB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Nog een rijtje mensen veilig.

Alphens.NL @Alphens 21:41
Brandweer meldt aan Studio Alphen dat alle werknemers aannemersbedrijf ongedeerd zijn. http://bit.ly/1MHuwrn  #julianabrug]

Voorlopig valt het wat betreft de informatieverstrekking mee met de hoeveelheid slachtoffers. Godzijdank.




GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1365241 date=1438627857
de 2e kraan de 700 tons kraan komt wel degelijk los van de zijn last echter door de slagzij schuift hij gewoon van het ponton af.
Citaat van: warhamstr link=msg=1365242 date=1438628174
hij word er met een flinke ruk vanaf geplukt hoor, je ziet de bovenwagen bewegen tov de onderwagen.
Zoals ik het zie: de last valt uit de strop van de voorste kraan (vanuit oogpunt van de camera). De last kantelt en het contragewicht van de brug haakt in de rondbungelende stroppen en trekt daarmee de kraan van het dek.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: GLZ link=msg=1365262 date=1438632552
Zoals ik het zie: de last valt uit de strop van de voorste kraan (vanuit oogpunt van de camera). De last kantelt en het contragewicht van de brug haakt in de rondbungelende stroppen en trekt daarmee de kraan van het dek.

Zo zag ik hem ook al vanaf de eerste keer, het dek valt in de stroppen van de kraan en trekt hem daarbij mee.. Het verbaast me dat er niemand eerder dit zag totdat jij dit schreef..


WHVE

  • Geinteresseerd
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Bij bestudering van het filmpje moet je eens specifiek op de top van de giek van achterste kraan letten. Eerst zie je dat de klep rustig in de lucht 'bungelt' en langzaam naar rechts beweegt. Je hoort wel wat geluiden, maar ogenschijnlijk is er niets aan de hand. En dan ineens zie je een schok in de giek van de achterste kraan en daarna gaat alles heel snel. Het lijkt wel of een stempel het begeeft of dat een stempel door het ponton zakt.

Daarnaast vraag ik mij af of het de bedoeling was dat het brugdek ging draaien om de lengte-as. Het lijkt mij dat het plan was om de klep van het transportponton af te hijsen, om hangend in de telekranen de laatste meters af te leggen naar de landhoofden, om vervolgens neergelaten te worden? Daar is toch geen draai voor nodig?


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: goud3634 link=msg=1365244 date=1438628533
DB 13-1 Diensbus brandweer Vlaardingen
PM 45-1 Personeel en matriaal brandweer Barendrecht
HO 90-1 Hoofofficier VRR

http://www.youtube.com/watch?v=ti2jk_SScbg

Waarvoor zorgden de inzittenden van de dienstbussen specifiek?


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: WHVE link=msg=1365271 date=1438633456
Bij bestudering van het filmpje moet je eens specifiek op de top van de giek van achterste kraan letten. Eerst zie je dat de klep rustig in de lucht 'bungelt' en langzaam naar rechts beweegt...
De kraan beweegt voor de kijker naar rechts.

Maar wat er gebeurt is dat de kraan tijdens die langzame beweging al achterover aan het gaan is inc. ponton. Je zied de achterste sleepboot mee kantelen en later 'losbreken' vanaf het moment dat het dek uit het juk gehesen word zorgt iets er voor dat het zwaartepunt (het balastblok vh dek) zich naar de kranen toe beweegt. Dit is geen actie van een van de kranen. Deze beweging versneld naarmate de kraan en het ponton schuiner komt te staan/liggen. Als het brugdek de hefcilinders van de kleine kraan raakt stopt heel deze beweging even, maar dan schiet het brugdek weer los en gaat de beweging in stroomversnelling. Je ziet dan ook duidelijk dat de mast tordeert, de kraan heeft dan nog steeds niet gezwenkt. De grote kraan word later mee getrokken in de vrije val van het brugdek.


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Citaat van: Fletwed link=msg=1365273 date=1438633681
Waarvoor zorgden de inzittenden van de dienstbussen specifiek?
dat er niet alleen maar 2 wagens met gereedschap ter plaatsen komen. ;)
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi