GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 120588 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Citaat van: GLZ link=msg=1365262 date=1438632552
Zoals ik het zie: de last valt uit de strop van de voorste kraan (vanuit oogpunt van de camera). De last kantelt en het contragewicht van de brug haakt in de rondbungelende stroppen en trekt daarmee dekraan van het dek.
Dat zie ik niet gebeuren. Wat ik zie is dat op het moment vlak voor het contragewicht los komt van de ponton waarop het brugdek is aangevoerd het achterste ponton al niet helemaal stabiel ligt (iets helt richting de huizen waar de kraan later op valt). Als dan het dek met gewichten loskomt maakt dat een zwiep en tikt de achterste kraan aan die daarop valt, waarna de voorste kraan in de val wordt meegenomen. Ik zie in ieder geval geen last uit de strop vallen van de voorste kraan voor de achterste kraan valt.

Ik denk dat mijn collega-onderzoekers dit filmpje in de komende weken nog heel vaak gaan terug kijken. Als onderzoeker kun je alleen maar heel blij zijn dat dit soort filmpjes bestaan...
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1365221 date=1438624217
Rode tak
Tankautospuiten
2230 TS Aarlanderveen (herbezetting kazerne Alphen a/d Rijn)
2232 TS Alphen aan den Rijn
2233 TS Alphen aan den Rijn
9231 (Reserve) TS  Gouda (staat in Woubrugge?)
9232 (Reserve) TS  Alphen aan den Rijn


Hier kan ook bijkomen:
15-7430 TS Leidschenveen.

Deze zag ik op een livestream voorbij komen rijden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


DoubleB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Tot zover(?)

Studio Alphen @Studioalphen 23:09
Brandweer tegen Studio Alphen: 'We gaan ervan uit dat niemand onder puin ligt. Eén gewonde dus' http://bit.ly/1SCbJ5I  #julianabrug #alphen


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Citaat van: DoubleB link=msg=1365282 date=1438636291
Tot zover(?)

Studio Alphen @Studioalphen 23:09
Brandweer tegen Studio Alphen: 'We gaan ervan uit dat niemand onder puin ligt. Eén gewonde dus' http://bit.ly/1SCbJ5I  #julianabrug #alphen

Op een journaal hoorde ik de woordvoerdster van de brandweer ook vertellen dat er één persoon met hartklachten naar het ziekenhuis was gebracht. Deze had het incident gezien en was dus niet direct betrokken.


DoubleB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Citaat van: koenb link=msg=1365283 date=1438636583
Op een journaal hoorde ik de woordvoerdster van de brandweer ook vertellen dat er één persoon met hartklachten naar het ziekenhuis was gebracht. Deze had het incident gezien en was dus niet direct betrokken.

Zo zijn er nog een hoop speculaasjes in omloop. En dat in deze tijd van het jaar.......
Voor zover valt het met de slachtoffers GODZIJDANK mee!! Het had heel, heel slecht af kunnen lopen.


DoubleB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Bericht op de FB pagina van de gemeente Alphen aan den Rijn:

Citaat
Burgemeester Spies heeft zojuist bekend gemaakt dat er geen slachtoffers en gewonden onder het puin zijn gevonden. Dat in combinatie met het feit dat er ook geen vermisten zijn, maakt dat de zoekactie is gestopt. ‘Ondanks dat we het nauwelijks hebben durven geloven toen we de beelden zagen, lijkt de conclusie op dit moment te zijn dat er geen slachtoffers en gewonden zijn. Dat betekent niet dat we klaar zijn. Er is veel materiele schade, leed en ongemak omdat een aantal mensen niet naar huis kan of getuige zijn geweest van dit vreselijke ongeval. De komende dagen is er nog veel werk te verzetten.

https://www.facebook.com/gemeentealphenaandenrijn/posts/902753286465024


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Komtie:  O0 O0 O0 O0 O0 O0 wat een goed nieuws. Word dit nieuws alleen op FB gebracht trouwes?


DoubleB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Citaat van: warhamstr link=msg=1365286 date=1438637338
Komtie:  O0 O0 O0 O0 O0 O0 wat een goed nieuws. Word dit nieuws alleen op FB gebracht trouwes?

 O0 mogen van mij zeker!  ;D

Nee, op hun website staat dit ook vermeld:
https://www.alphenaandenrijn.nl/Bestuur/Actuele_berichten/Nieuwsberichten/Augustus/Bouwkraan_Julianabrug_omgevallen


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Gilles link=msg=1365277 date=1438634204
Dat zie ik niet gebeuren. Wat ik zie is dat op het moment vlak voor het contragewicht los komt van de ponton waarop het brugdek is aangevoerd het achterste ponton al niet helemaal stabiel ligt (iets helt richting de huizen waar de kraan later op valt). Als dan het dek met gewichten loskomt maakt dat een zwiep en tikt de achterste kraan aan die daarop valt, waarna de voorste kraan in de val wordt meegenomen. Ik zie in ieder geval geen last uit de strop vallen van de voorste kraan voor de achterste kraan valt.

Ik denk dat mijn collega-onderzoekers dit filmpje in de komende weken nog heel vaak gaan terug kijken. Als onderzoeker kun je alleen maar heel blij zijn dat dit soort filmpjes bestaan...

Het aangrijpingspunt van de last (168/2 ton per kraan) ligt op ruw geschat op 25-30 meter hoog, toppen kranen. De last gaat hangend in de kranen naar rechts bewegen, daarmee verplaatst het aangrijpingspunt naar rechts en neemt de slagzij van de ponton toe en gaat de last verder en sneller naar rechts totdat ………….
Als je met hoge mobiele kranen (overigens ook met lange laadbomen etc.) op schepen werkt moet je de last altijd middels draden en lieren vast houden en bijvieren  etc. zodat deze niet vrijelijk over de breedte van het vaartuig kan gaan bewegen.
Doe je dat niet dan heb vwb de stabiliteit en daarmee de invloed op de slagzij hier te maken met  168/2 ton op zeg  25-30 meter.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: WHVE link=msg=1365271 date=1438633456
Daarnaast vraag ik mij af of het de bedoeling was dat het b
rugdek ging draaien om de lengte-as. Het lijkt mij dat het plan was om de klep van het transportponton af te hijsen, om hangend in de telekranen de laatste meters af te leggen naar de landhoofden, om vervolgens neergelaten te worden? Daar is toch geen draai voor nodig?
Toen ik die draaiiing zag was mijn eerste gedachte dat dat gebeurde om tussen de kranen door te bewegen. Maar ik ben geen deskundige..