Vanuit mijn positie (en inzicht in natuurkunde) kan ik op grond van de (HD) video's volgende waarnemingen opsommen van het begin van de ramp:
- brugdeel wordt opgetild
- brugdeel gaat draaien (vraag: waarom? positie was voor het inhangen toch al correct?)
- draaien lijkt te snel te gaan waardoor de kleinere kraan via de giek als het ware bovenaan opzij geduwd wordt
- als gevolg daarvan wordt het ponton waar de kleine kraan op staat in slagzij geduwd richting latere valrichting
- daardoor kantelt de kleine kraan, en dus de giek, verder
- hierdoor krijgt de strop van de kleine kraan een verdere versnelling waardoor de draaiing van het brugdeel versnelt
- brugdeel raakt hefcylinder en/of de giek van de kleine kraan en geeft een behoorlijke tik
- (hierdoor kan de kleine kraan al iets verschoven zijn, waardoor een stempel afglijdt, door het dek gaat en/or omknikt, maar dat is even speculatie)
- brugdeel schiet weer los (veroorzaakt daarbij een flinke kracht zijwaarts via de strop op de giek van de kleine kraan)
- die giek breekt/tordeert en er ontstaat een nieuw virtueel draai-/scharnierpunt
- en dan de rest...
Zéér voorzichtige conclusie van mijn kant: stabiliteit van de kleine kraan plus ponton was al aan het begin niet groot genoeg om de draaiing onder controle te houden.
Terecht wordt elders gevraagd (of tenminste aangeduid) of die draaiing niet ook nog door bijv. vallen vanaf de wal had moeten worden gecontroleerd - mijn toevoeging zou zijn, misschien is dit wel gebeurd of gepland maar was dit niet voldoende?