GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 120628 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

maarten93

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 819
p2kflex
06:33:04 04-08-15GROUP-1P 2 Gaarne contact MKB Arubastraat 25 APN 2271
1503033BRW Hollands Midden (Alphen a/d Rijn) (Chauffeurs 1 beroeps)
1503042BRW Hollands Midden (Alphen a/d Rijn) (Kazernealarm)
p2kflex
06:15:05 04-08-15GROUP-1P 2 Verontreiniging oppervl.water Arubastraat 25 APN 2233
1503038BRW Hollands Midden (Alphen a/d Rijn) (Beroepsploeg 1)
1503042BRW Hollands Midden (Alphen a/d Rijn) (Kazernealarm)
1503046BRW Hollands Midden (Alphen a/d Rijn) (Operationeel Bevelvoerder)


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Citaat van: JJ75 link=msg=1365339 date=1438676848

Ah, er zat nog iets voor. Doordat de originele quote wegvalt als je het bericht nog een kee quote was me dat niet opgevallen.


Ava

  • Geïnteresseerde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Citaat van: pompbediende link=msg=1365336 date=1438675659
sorry hoor, maar volgens mij heeft u nog nooit een kraan van dichtbij zien werken..... :-X

Daar gaat dit topic niet over.  :-*
 
Ik vroeg me af, op basis van het beeldmateriaal wat beschikbaar is, of dat geen (mede-)oorzaak kan zijn. Meestal staan die kranen op de grond en niet op een ponton. Meerdere malen is de vergelijking gemaakt met het staan op een luchtbed of surfplank, zolang het gewicht erboven hangt kun je blijven staan. Verschuift het zwaartepunt of gewicht richting of over de rand, dan kiepert alles om.
Vandaar mijn vraag/opmerking.

Ik had het overigens over onderstaand filmpje in reactie #37, waar het wegglijden van de achterste kraan vanaf ongeveer 35-40s. tot 1m16s te zien is.

Citaat van: EMG Fotografie link=msg=1365080 date=1438613476
Video vanaf ander kant, goed te zien hoe het gebeurd.
! No longer available

Edit:
In dit filmpje is volgens mij ook te zien dat het brugdeel dat gat in het ponton slaat, op ongeveer 1m04s.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
In dit geheel heb ik mijn mond gehouden vanwege dat ik het bedrijf goed tot heel goed ken.

Wat mij vooral opvalt is dat bij seconde 0.21 het ponton van de kleine kraan al begint te hellen. Op 0.35 is het te laat om nog te kunnen corrigeren.
Het probleem ligt zoals ik het zie ook niet in de kranen, maar in de ballast van de pontons, zoals je ziet begint het ponton van de kleine kraan gelijk bij het draaien te hellen en trekt bij 0.37 het ponton van de grote kraan mee. De grote kraan krijgt een duw het water in door het contragewicht ( ik ben er zeker van dat wanneer deze wordt geborgen de achterzijde is platgedrukt ) door de klap op de achterzijde wordt de kraan "gewipt".

http://nos.nl/artikel/2050161-kranen-met-brugdeel-vallen-op-huizen-alphen-aan-den-rijn.html

Mijn inzicht daarover wordt in het volgende filmpje op 0.21 versterkt doordat het contragewicht hier ook tegen de kraan aan ligt.
http://nos.nl/artikel/2050161-kranen-met-brugdeel-vallen-op-huizen-alphen-aan-den-rijn.html

Overigens moest de brug aan de overzijde worden ingehangen, niet gedraaid maar parallel aan de beginstand van het hijsen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: warhamstr link=msg=1365331 date=1438674809
is er niet, er zijn twee mobiele kranen en een ondersteunen constructie, allemaal op een eigen ponton.
Ja maar ik heb al herhaaldelijk mensen, ook "deskundigen", horen spreken over "een derde kraan". Ik denk, de beelden nog maar eens bekeken hebbend, dat men in verwarring is door wat hoogwerkers die er ook stonden.
Citaat van: JJ75 link=msg=1365333 date=1438675215
Is het vuilspuiterij als je aangeeft dat jij de klus anders hebt geoffreerd en inhoudelijk aangeeft waarom? (vuilspuiterij is: het onterecht kwaad van iemand spreken; het onterecht kwaad van iemand spreken; lasterlijk geschrijf of gepraat)
Vind ik ergens van wel ja. Misschien niet als je het wat later en rustiger brengt maar om op zo'n korte termijn, als je nog niet weet wat er gebeurd is, en vooral omdat je niet weet hoe jouw aanpak zou zijn uitgepakt, al meteen tamelijk oncollegiaal uit de  bocht te vliegen.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Zwagerman heeft echt geen aanvraag gehad voor deze klus. Die hebben dat materieel helemaal niet.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: warhamstr link=msg=1365350 date=1438679911
Zwagerman heeft echt geen aanvraag gehad voor deze klus. Die hebben dat materieel helemaal niet.
Wie welk materieel heeft doet niet ter zake, ook dit bedrijf heeft hier samengewerkt met een partij die zeer bedreven is in dit werk.

Overigens als je Zwagerman uit Werkendam bedoeld:
Opgeleverde projecten:
In januari 2009 zijn we gestart met het bouwen van een 35000 m.T. kraan in opdracht van Spacelift (onderdeel Zwagerman groep).
bron: http://www.overlasko.com/?page_id=48 en: http://www.zwagerman.com/index.php?route=product/category&path=35
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
De Stentor heeft een filmpje van AD.nl (http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/man-onder-puin-vandaan-gered-bij-brugdrama-alphen-1.5128264), ik weet niet of hij het zelfde is als de NOS. Je ziet dat het achterste ponton begint te zakken zodra de kraan begint te hijsen. De kraan helt over en trekt het brugdeel mee. Vlak voor de kraan omvalt lijkt de giek te breken door de grote zijwaartse krachten omdat het brugdeel doorduwt en mogelijk ook nog even een hefcilinder aantikt.


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Citaat van: warhamstr link=msg=1365318 date=1438671974
Die knik is ontstaan doordat de mast een gebouw tegenkwam, mast wil weer omhoog maar kraanwagen gaat door met zijn val.

Als ik het filmpje goed bekijk zie ik rond je de 1min05 der de giek knakt voor dat hij neer gaat, hij heb dan de last nog in de teugels. Zodra de giek knakt zie je ook de versnelling en dat hij neer het.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: HIT link=msg=1365357 date=1438680956
Wie welk materieel heeft doet niet ter zake, ook dit bedrijf heeft hier samengewerkt met een partij die zeer bedreven is in dit werk.

Overigens als je Zwagerman uit Werkendam bedoeld:
Opgeleverde projecten:
In januari 2009 zijn we gestart met het bouwen van een 35000 m.T. kraan in opdracht van Spacelift (onderdeel Zwagerman groep).
bron: http://www.overlasko.com/?page_id=48 en: http://www.zwagerman.com/index.php?route=product/category&path=35

Zwagerman is een kraanbedrijf, dus ik denk dat die ook de kraan zou moeten leveren he. Net zo goed als dit oranje bedrijf het hijswerk voor zijn rekening neemt, zij hebben de brug niet in elkaar gelast.. Tuurlijk, ik kan ook wel voorbeelden gaan geven van drijvende kranen. Ik denk bijvoorbeeld ook dat de Thialf van Heerema niet in elkaar gestort zou zijn door dit brugje. Je zit alleen met een beetje krappe locatie.  e050