GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 120622 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: Dreamquest link=msg=1365361 date=1438681648
Als ik het filmpje goed bekijk zie ik rond je de 1min05 der de giek knakt voor dat hij neer gaat, hij heb dan de last nog in de teugels. Zodra de giek knakt zie je ook de versnelling en dat hij neer het.

Dat zijn allemaal reacties. geen directe aanleiding tot dit ongeval, de vrije val is dan allang onomkeerbaar ingezet.


WHVE

  • Geinteresseerd
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Mijn beeld tot nu toe op basis van de informatie op dit forum, de beelden en de berichtgeving in de media:
-Het systeem om op deze manier (pontons, telekranen) een brug te plaatsen was eerder toegepast en dus een bekende techniek;
-Het systeem werkt echter alleen als de telekranen horizontaal blijven (ivm trandkrans en veiligheidsysstemen etc), dit vraagt dat de pontons recht blijven liggen.
-De positie van de pontons kan geregeld worden door deze te ballasten met meer of minder water, hiervoor zijn pompen op het dek zichtbaar aanwezig.
-Dit werkt alleen maar als er langzaam en beheerst gewerkt wordt zodat de pompen tijd hebben om hun werk te doen.
-Toen het achterste ponton scheef kwam te liggen, ontstond er een kettingreactie die niet meer te stoppen was;
-De scheefstand werd veroorzaakt doordat het brugdek ging roteren om de lengte-as en je dus een onevenredige belasting kreeg op de achterste kraan;
-De oorzaak van het roteren is nog onduidelijk. Dit zou veroorzaakt kunnen worden door bijv een windvlaag, of een ongelijke hijslast, of vastzittende of losschietende kabels of touwen;
-Het borgingsmechanisme om het roteren van het brugdek tegen te gaan, bestond niet uit elektrische lieren (nl niet zichtbaar) maar wel uit riggers (mensen met touwen in de handen) wel zichtbaar); het is aannemelijk dat dit onvoldoende was om de beweging van het brugdek tegen te gaan.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: WHVE link=msg=1365364 date=1438681773
-De scheefstand werd veroorzaakt doordat het brugdek ging roteren om de lengte-as en je dus een onevenredige belasting kreeg op de achterste kraan;
Het brugdeel moest roteren om zijdelings tussen de kranen door te kunnen, de bedoeling daarna was om het brugdeel weer in uitgangspositie aan de andere zijde van de pontons en de lucht te kunnen houden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


WHVE

  • Geinteresseerd
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Dan zou het kunnen zijn:
-De scheeftstand werd veroorzaakt doordat het brugdek te snel ging roteren om de lengte as en je dus een onevenredige belasting kreeg op de achterste kraan;
etc

Dit roept dan wel bij mij de vraag op of dit roteren een beproefd concept was en überhaupt een werkbaar concept is voor telekranen op pontons. Misschien is het effect van het roteren op de verdeling van de belasting op de kraan onderschat.


HenriZomer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
Ik ben absoluut niet deskundig op het gebied van takelen, hijsen en wat het meer zij.....
Maar wel erg benieuwd naar wat hiervan de oorzaak is.
In eerste instantie dacht ik, zoals waarschijnlijk veel "leken" en zelfs professionals dat de kranen al aan het draaien waren.
Maar dat is, zeker wanneer je de beelden beter bekijkt absoluut niet zo.

Het mooie aan het langere Youtube filmpje is dat de camera "vast" staat, dat maakt beeldvergelijk volgens mij erg waardevol.
Zelfs wanneer ik zelf een screenshots om de 5 seconden achter elkaar zet en vergelijk zijn er volgens mij voor de onderzoekers en experts
hele interessante dingen te zien.

Wat mij als leek opviel:
- in de eerste 15 á 20 seconden verschuift het voorste poton behoorlijk naar rechts (het geheel blijft wel horizontaal)
- als eerste wordt het brugdeel aan de linker kant tussen het beeld van 15 en beeld van 20 seconden iets gelift
- tussen seconde 20 en 25 draait de rechterkant van het brugdeel ook mee waarna het geheel naar rechts komt
- dat de potons "onafhankelijk van elkaar bewegen" is duidelijk als je de beelden van 50 en 55 seconden vergelijkt. het achterste poton zakt     meer dan het voorste waarna tussen 55 seconden en 1 minuut zelfs het voorste poton een tegengestelde beweging maakt aan het achterste poton. (achter zakt naar rechts en voor naar links)

Hoe dan ook....het is heftig, maar gelukkig geen dodelijke slachtoffers...


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: HenriZomer link=msg=1365368 date=1438683330
...
Wat mij als leek opviel:
- in de eerste 15 á 20 seconden verschuift het voorste poton behoorlijk naar rechts (het geheel blijft wel horizontaal)
...

hierdoor komt de last schuin van de kleine kraan af te hangen, daardoor komt de last richting het center van de kraan, voorbij het ideale zwaartepunt/wippunt, het gevolg is dat het hele spul achterover kantelt.


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Citaat van: warhamstr link=msg=1365363 date=1438681703
Dat zijn allemaal reacties. geen directe aanleiding tot dit ongeval, de vrije val is dan allang onomkeerbaar ingezet.
Ik weet dat dit een reactie is na aanleiding van wat er aan vooraf gaat maar ik bedoelde meer dat jij aangaf dat de knik een reactie was van het neerkomen van de giek op de huizen, Terwijl deze daarvoor als was geknikt.

Meer zei ik niet  :)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: warhamstr link=msg=1365362 date=1438681655
Zwagerman is een kraanbedrijf, dus ik denk dat die ook de kraan zou moeten leveren he.
Laatste dat ik hierover zeg, Zwagerman is een moedermij met ook een natte tak. Het voorbeeld dat ik gaf is in het geheel van Zwagerman en haalt in Rotterdam binnenvaartschepen van elkaar die opgestapeld vanaf de Hyundai werf worden afgezonden.

Citaat van: WHVE link=msg=1365367 date=1438683046
Dit roept dan wel bij mij de vraag op of dit roteren een beproefd concept was en überhaupt een werkbaar concept is voor telekranen op pontons. Misschien is het effect van het roteren op de verdeling van de belasting op de kraan onderschat.
Deze manier van werken is zowel op het water als op het land beproefd en wordt bij vele klussen zo uitgevoerd. Voorbeelden hiervan zijn via google op youtube wel te vinden.

Citaat van: HenriZomer link=msg=1365368 date=1438683330
- dat de potons "onafhankelijk van elkaar bewegen" is duidelijk als je de beelden van 50 en 55 seconden vergelijkt. het achterste poton zakt     meer dan het voorste waarna tussen 55 seconden en 1 minuut zelfs het voorste poton een tegengestelde beweging maakt aan het achterste poton. (achter zakt naar rechts en voor naar links)
Dit is makkelijk te verklaren. Op dat moment spelen de krachten op het ponton namelijk al een spelletje. Doordat de last vrij weg valt reageer het ballastwater in de tanks van het ponton en dat zakt dan dus naar links weg. Dit kun je nog beter zien als de tweede kraan valt, dan komt het ponton nog hoger te liggen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


ROELart

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Wat mij opvalt bij de drone beelden (https://www.youtube.com/watch?v=hNq2qbf-RY8) die eerder op de dag zijn gemaakt, is dat de top van de giek van de linker (grote) kraan niet recht boven het hijspunt hangt.

Wat je vervolgens ziet op de 'balkonbeelden' (https://www.youtube.com/watch?v=8_nTLIuk6Hk) is dat eerst de linkerkant het brugdeel vrijkomt uit de standaard (0:25 sec).
Als dan ook even later de recht (kleine) kraan zijn deel van de last (0:27 sec) voor zijn rekening neemt, de brug gelijk naar de kranen toekomt. Dit is toch één tot anderhalve meter. Op dit moment hangt voor de grote kraan het gewicht onder de top van de kraan. Dit voor de kleinere kraan cq. het ponton een te grote verschuiving van de last om in een korte tijd te kunnen corrigeren. Hierdoor raakt het geheel in een stroom versnelling.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: GLZ link=msg=1365309 date=1438670781
Kan die bok ook de benodigde draai maken bij het plaatsen van het dek? Ik ging er van uit dat je daar geen bok zou kunnen krijgen, dat over land niet zou gaan en dat ze daarom voor de derde keus gegaan waren.


De drijvende bok hoeft helemaal geen draai te maken. De ponton met de last er op dwars in het kanaal leggen, de last oppakken, de ponton weg en de bok met last naar de opening varen. De bok Amsterdam kan er makkelijk komen, door de eerdere bruggen (14m breed) etc. gestreken zonder zijkasten en ter plekke de zijkasten er weer aan en aan het werk.(N.B. Als de jib wordt afgelegd kan de Amsterdam ruim 330 ton hijsen en met de jib 300 ton.)

Als je toch met kranen en pontons wilt werken neem dan een rupskraan met een vakwerk giek, deugdelijk zeevast zetten, geen problemen met de tandkrans etc. Ponton van tevoren juist langsscheeps ballasten.
Het optuigen van een vakwerkgiek kost wel meer tijd dan de telescoopkraan, telescoop kranen zijn in feite bedoeld voor het snelle en hoge werk op het land waar ze redelijk waterpas kunnen worden gehouden.
Als je met telescoop kranen wil werken, werk dan van vanaf de brughoofden, al dan niet tijdelijk extra verstevigd.

Te land kun je de last redelijk in de hand houden met lijnen etc. maar als je vanaf een ponton werkt moet je de last in bedwang houden met staaldraden op behoorlijke lieren.

Het dwarsscheeps ballasten van een ponton gaat niet al te snel, je moet daarbij de nodige ervaring hebben en vooraf het rekenwerk ahv de beschikbare krommen hebben gedaan.