GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 122907 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Thor link=msg=1365377 date=1438685736
De drijvende bok hoeft helemaal geen draai te maken. De ponton met de last er op dwars in het kanaal leggen, de last oppakken, de ponton weg en de bok met last naar de opening varen. De bok Amsterdam kan er makkelijk komen, door de eerdere bruggen (14m breed) etc. gestreken zonder zijkasten en ter plekke de zijkasten er weer aan en aan het werk.(N.B. Als de jib wordt afgelegd kan de Amsterdam ruim 330 ton hijsen en met de jib 300 ton.)

Als je toch met kranen en pontons wilt werken neem dan een rupskraan met een vakwerk giek, deugdelijk zeevast zetten, geen problemen met de tandkrans etc. Ponton van tevoren juist langsscheeps ballasten.
Het optuigen van een vakwerkgiek kost wel meer tijd dan de telescoopkraan, telescoop kranen zijn in feite bedoeld voor het snelle en hoge werk op het land waar ze redelijk waterpas kunnen worden gehouden.
Als je met telescoop kranen wil werken, werk dan van vanaf de brughoofden, al dan niet tijdelijk extra verstevigd.

Te land kun je de last redelijk in de hand houden met lijnen etc. maar als je vanaf een ponton werkt moet je de last in bedwang houden met staaldraden op behoorlijke lieren.

Het dwarsscheeps ballasten van een ponton gaat niet al te snel, je moet daarbij de nodige ervaring hebben en vooraf het rekenwerk ahv de beschikbare krommen hebben gedaan.
Zoals ik het begrijp moest de brug in de brugopening gehesen worden. Ik denk dat je daarvoor toch zult moeten draaien met de bok omdat de giek uiteindelijk boven het landhoofd moet komen te hangen. Of je moet naast de brug genoeg ruimte hebben en genoeg vlucht met de giek.


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Citaat van: ROELart link=msg=1365376 date=1438685472[quote author=ROELart link=msg=1365376 date=1438685472
Wat mij opvalt bij de drone beelden (https://www.youtube.com/watch?v=hNq2qbf-RY8) die eerder op de dag zijn gemaakt, is dat de top van de giek van de linker (grote) kraan niet recht boven het hijspunt hangt.

Wat je vervolgens ziet op de 'balkonbeelden' (https://www.youtube.com/watch?v=8_nTLIuk6Hk) is dat eerst de linkerkant het brugdeel vrijkomt uit de standaard (0:25 sec).
Als dan ook even later de recht (kleine) kraan zijn deel van de last (0:27 sec) voor zijn rekening neemt, de brug gelijk naar de kranen toekomt. Dit is toch één tot anderhalve meter. Op dit moment hangt voor de grote kraan het gewicht onder de top van de kraan. Dit voor de kleinere kraan cq. het ponton een te grote verschuiving van de last om in een korte tijd te kunnen corrigeren. Hierdoor raakt het geheel in een stroom versnelling.



Als je bij de "Balkonbeelden" goed kijkt zie je op 01:05 dat van de kleine kraan de giek ter hoogte van het pneumatische systeem knakt. Dit is  net te zien als je op de rechter onder hoek van het brugdeel let.
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: HIT link=msg=1365374 date=1438685141
Laatste dat ik hierover zeg, Zwagerman is een moedermij met ook een natte tak. Het voorbeeld dat ik gaf is in het geheel van Zwagerman en haalt in Rotterdam binnenvaartschepen van elkaar die opgestapeld vanaf de Hyundai werf worden afgezonden.


De familie Zwagerman is redelijk uitgebreid en er zijn verschillende takken die in het zwaar transport werkzaam zijn.
De landtransporteur zit in Nederhorst den Berg, Jan Zwagerman van Zwagerman International heeft vestigingen in o.a. Dronten en Zwolle en het buitenland etc.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: Thor link=msg=1365377 date=1438685736
...geen problemen met de tandkrans etc...

huh?  :D


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: GLZ link=msg=1365379 date=1438686061
Zoals ik het begrijp moest de brug in de brugopening gehesen worden. Ik denk dat je daarvoor toch zult moeten draaien met de bok omdat de giek uiteindelijk boven het landhoofd moet komen te hangen. Of je moet naast de brug genoeg ruimte hebben en genoeg vlucht met de giek.

Alle bruggen moeten en zijn toch in de brugopening gehesen, geen enkel probleem. Je pakt de brug gewoon op, de bok Amsterdam heeft twee hoofdtakels 150 ton en twee toptakels 75 ton, en vaart de boel eenvoudig in de brugopening. Zo is het altijd met drijvende bokken met bruggen gegaan.

Recent voorbeeld van het invaren van een brugdek, weliswaar een lichter brugdek en een minder zware bok.
http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/121938/dronten-nieuw-brugdeel-voor-elburgerbrug?dossier=468

N.B.En vroeger gingen de bruggen zo :
http://www.reederijgebrgoedkoop.nl/xhtml/stoomboten/fotos/ika_1.jpg


ROELart

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Citaat van: Thor link=msg=1365390 date=1438687471
Alle bruggen moeten en zijn toch in de brugopening gehesen, geen enkel probleem. Je pakt de brug gewoon op, de bok Amsterdam heeft twee hoofdtakels 150 ton en twee toptakels 75 ton, en vaart de boel eenvoudig in de brugopening. Zo is het altijd met drijvende bokken met bruggen gegaan.

Recent voorbeeld van het invaren van een brugdek, weliswaar een lichter brugdek en een minder zware bok.
http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/121938/dronten-nieuw-brugdeel-voor-elburgerbrug?dossier=468

In Groningen ging het 5 jaar geleden bij de Berlagebrug ook met een bok die de brug uit een standaard hijst en vervolgens op zijn plaats gelegd.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Ik heb de aanbesteding eens opgezocht. Er was maar één inschrijving, dat was Combinatie Mourik Groot-Ammers B.V. - BSB Staalbouw B.V.
Specialisten die zeggen dat ze ingeschreven hebben, hebben dus hooguit een offerte gemaakt voor deze bouwcombinatie of voor een andere partij die toch maar niet wilde inschrijven.

https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/publicatie/akid/b17243fa08ce21a5fe596b82e6b249ae/pageId/D909A/huidigemenu/aankondigingen/cid/390204/cvp/join#detail-publicatie:linkSectionV

(...)
AFDELING V: GUNNING VAN EEN OPDRACHT

OPDRACHT NR.: 1
BENAMING: E&C Renovatie Koningin Julianabrug
V.1 DATUM VAN DE BESLISSING TOT GUNNING VAN DE OPDRACHT:

22/09/2014
V.2 Informatie over inschrijvingen

Aantal ontvangen inschrijvingen: 1
Aantal langs elektronische weg ontvangen inschrijvingen: 1
(...)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Ja en wat wil je hiermee zeggen?  Het getroffen takelbedrijf zit ook niet in de combi.




DoubleB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Citaat van: GLZ link=msg=1365405 date=1438689723
Ik heb de aanbesteding eens opgezocht. Er was maar één inschrijving, dat was Combinatie Mourik Groot-Ammers B.V. - BSB Staalbouw B.V.
Specialisten die zeggen dat ze ingeschreven hebben, hebben dus hooguit een offerte gemaakt voor deze bouwcombinatie of voor een andere partij die toch maar niet wilde inschrijven.

https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/publicatie/akid/b17243fa08ce21a5fe596b82e6b249ae/pageId/D909A/huidigemenu/aankondigingen/cid/390204/cvp/join#detail-publicatie:linkSectionV

(...)
AFDELING V: GUNNING VAN EEN OPDRACHT

OPDRACHT NR.: 1
BENAMING: E&C Renovatie Koningin Julianabrug
V.1 DATUM VAN DE BESLISSING TOT GUNNING VAN DE OPDRACHT:

22/09/2014
V.2 Informatie over inschrijvingen

Aantal ontvangen inschrijvingen: 1
Aantal langs elektronische weg ontvangen inschrijvingen: 1
(...)

Dit zegt niet veel over de hijs werkzaamheden. Dit zijn twee aannemers die in combinatie het civiele werk en de Staalbouw doen (in dit geval zijn het de hoofdaannemers). Deze kunnen onderaannemers inhuren voor onder andere de hijswerkzaamheden. En ook hier wordt een prijsvergelijkingen gedaan.
Uit eigen zeggen werkt BSB Staalbouw veel met Peinemann samen, maar ook andere kraanbedrijven willen nog wel eens hijswerk voor hun uitvoeren.