GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 120654 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Wat ik wil zeggen dat de experts die in de media te zien zijn die zeggen dat ze ook bij die klus betrokken hadden kunnen zijn dus niet rechtstreeks bij deze aanbesteding betrokken waren.

Een aanbesteding zegt bijna niets over hijswerkzaamheden. Het is alleen wel zo dat er maar één partij in heel Europa was die deze klus wilde klaren.

Mag ik met enige grijns zeggen "de beste stuurlui staan aan wal"?


DoubleB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Citaat van: GLZ link=msg=1365410 date=1438690555
Wat ik wil zeggen dat de experts die in de media te zien zijn die zeggen dat ze ook bij die klus betrokken hadden kunnen zijn dus niet rechtstreeks bij deze aanbesteding betrokken waren.

Een aanbesteding zegt bijna niets over hijswerkzaamheden. Het is alleen wel zo dat er maar één partij in heel Europa was die deze klus wilde klaren.

Mag ik met enige grijns zeggen "de beste stuurlui staan aan wal"?

Dan zegt het nog niets, misschien is er een aanbesteding geweest voor het hijswerk binnen de aannemers combinatie Mourik/BSB.
De aanbesteding die jij laat zien is de aanbesteding gegund aan de hoofdaannemer (combinatie Mourik/BSB) die heeft niets te maken met dat wat daaronder gebeurt. Zwagerman, Sarens, Mammoet en diverse andere bedrijven kunnen best een prijsje neergelegd hebben, dat zal je alleen nooit terug zien in de hoofd aanbesteding.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Thor link=msg=1365390 date=1438687471
Alle bruggen moeten en zijn toch in de brugopening gehesen, geen enkel probleem. Je pakt de brug gewoon op, de bok Amsterdam heeft twee hoofdtakels 150 ton en twee toptakels 75 ton, en vaart de boel eenvoudig in de brugopening. Zo is het altijd met drijvende bokken met bruggen gegaan.

Recent voorbeeld van het invaren van een brugdek, weliswaar een lichter brugdek en een minder zware bok.
http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/121938/dronten-nieuw-brugdeel-voor-elburgerbrug?dossier=468

N.B.En vroeger gingen de bruggen zo :
http://www.reederijgebrgoedkoop.nl/xhtml/stoomboten/fotos/ika_1.jpg
Maar ik vraag me serieus af of die bok met zijn giek boven het landhoofd kan komen. Je hebt daar heel weinig ruimte. De bok kan nooit in de brugopening draaien (hij is veel te lang en te breed) dus het brugdek moet dan in de lengterichting van de bok vervoerd worden. De bok moet dan voor de brug liggen met de giek richting het landhoofd, dus de hele bok  moet 30° gedraaid liggen tov de lengterichting van de waterweg. Voor de brug zit echter een geleidewerk waardoor die bok niet zomaar kan draaien.
De foto die jij liet zien met de stoomboot is zo gek nog niet, misschien hadden ze het dek wel op kunnen vijzelen op het ponton en hem zo op zijn plek leggen.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: Gilles link=msg=1365277 date=1438634204
Dat zie ik niet gebeuren. (..)

Kijk even op precies 1:13 in het filmpje, daar zie je de oranje voet van het dek ineens in de strop van de voorste kraan haken, waardoor de mast spanning krijgt en de kraan wordt meegesleurd..


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: GLZ link=msg=1365414 date=1438691813
Maar ik vraag me serieus af of die bok met zijn giek boven het landhoofd kan komen. Je hebt daar heel weinig ruimte. De bok kan nooit in de brugopening draaien (hij is veel te lang en te breed) dus het brugdek moet dan in de lengterichting van de bok vervoerd worden. De bok moet dan voor de brug liggen met de giek richting het landhoofd, dus de hele bok  moet 30° gedraaid liggen tov de lengterichting van de waterweg. Voor de brug zit echter een geleidewerk waardoor die bok niet zomaar kan draaien.
De foto die jij liet zien met de stoomboot is zo gek nog niet, misschien hadden ze het dek wel op kunnen vijzelen op het ponton en hem zo op zijn plek leggen.

De bijdrage van ROELart :In Groningen ging het 5 jaar geleden bij de Berlagebrug ook met een bok die de brug uit een standaard hijst en vervolgens op zijn plaats gelegd, laat toch heel duidelijk zien hoe het allemaal makkelijk gaat met een drijvende bok.

Ondertussen zitten de aanwonenden met een hoop ellende, is er heel veel schade aan huizen en materieel, loopt de bouw van de brug de nodige vertraging op en blijft het wegverkeer voorlopig wel een behoorlijke tijd gestemd en zal het scheepvaartverkeer op deze doorgaande route Amsterdam-Gouda etc. ook nog wel even gestremd blijven totdat de boel op en aan het water is geklaard.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: DoubleB link=msg=1365412 date=1438691206
Dan zegt het nog niets, misschien is er een aanbesteding geweest voor het hijswerk binnen de aannemers combinatie Mourik/BSB.
De aanbesteding die jij laat zien is de aanbesteding gegund aan de hoofdaannemer (combinatie Mourik/BSB) die heeft niets te maken met dat wat daaronder gebeurt. Zwagerman, Sarens, Mammoet en diverse andere bedrijven kunnen best een prijsje neergelegd hebben, dat zal je alleen nooit terug zien in de hoofd aanbesteding.
De aanbesteding is ook het punt niet, wel de experts. Ze hebben dus een offerte gemaakt voor Mourik. Dan ken je niet alle afwegingen binnen een project.
Ik ben benieuwd wat het OM gaat doen, want als de "experts" gelijk hebben dan zeggen ze dus dat zij tegen Mourik gezegd hebben dat het op hun manier moest, maar Mourik koos voor een andere manier die uiteindelijk desastreus afliep. de vraag is dus of hier ook verkeerde afwegingen gemaakt zijn. Als je de experts moet geloven dus wel, en dus zou er strafrechtelijk iets moeten gaan gebeuren.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Thor link=msg=1365416 date=1438692619
De bijdrage van ROELart :In Groningen ging het 5 jaar geleden bij de Berlagebrug ook met een bok die de brug uit een standaard hijst en vervolgens op zijn plaats gelegd, laat toch heel duidelijk zien hoe het allemaal makkelijk gaat met een drijvende bok.

Ondertussen zitten de aanwonenden met een hoop ellende, is er heel veel schade aan huizen en materieel, loopt de bouw van de brug de nodige vertraging op en blijft het wegverkeer voorlopig wel een behoorlijke tijd gestemd en zal het scheepvaartverkeer op deze doorgaande route Amsterdam-Gouda etc. ook nog wel even gestremd blijven totdat de boel op en aan het water is geklaard.
Ik wil er niet in blijven hangen, een bok is buitengewoon handig maar in dit specifieke geval denk ik niet dat het past. De Berlagebrug in Groningen is een volledig nieuwe brug in een ruim kanaal daar kun je manouvreren met zo'n bok. Die brug heeft de bascules ook nog eens aan de zijkant, die kun je later aan het dek vast bouten.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Even een kleine duid van mij om het zakje te vullen.

Het enige wat uit de beelden is op te maken is dat Peinemann de werkzaamheden uitvoert verder blijkt er niets uit de beelden.
- niet wie er verantwoordelijk is voor het hijsplan
- niet wie de aannemer van de hijswerkzaamheden is (kan zomaar een andere kranenboer zijn)
- niet over hoeveel ervaring de machinisten beschikken
- niet weer er verantwoordelijk is voor het ballasten van de pontons

Met andere woorden, elke reactie zonder die NOODZAKELIJKE kennis is niets meer of minder dan speculeren zolang niemand hier op het forum inzicht heeft (gehad) in het hijsplan en de RIE of LMRA is iedereen hier niet meer dan welke leek of zogenaamde expert dan ook.
Conclussies trekken en oorzaken vinden kun je zonder die stukken gewoon niet.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


RFG112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
    • RFGFotografie
Wil graag ook een bijdrage aan dit topic leveren, dus hierbij: RFG112

Qua voertuigen, ik mis bij gele tak de ambulance 09-118 en 09-124.


dongkim

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
[tweet]https://twitter.com/nieuwsopbeeld/status/628576643758563329[/tweet]