GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 120657 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Citaat van: sb79 link=msg=1365332 date=1438674929
Gele tak
16-845 SIGMA <----mij onbekend voertuig iig geen sigma
Zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72773.60
Dit zou gaan om;
Dienst: GHOR Hollands-Midden
Roepnummer: 16-845
Soort voertuig: Dienstvoertuig Coördinatie
Merk & type: Mercedes Benz B200
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
ik heb een vraag over de uitvoering van deze hijsklus. Misschien dat iemand er op kan reageren. Waarom is die grote kraan niet op één van de landhoofden opgesteld ? Dan had het brugdeel ingevaren kunnen worden tot vlakbij het punt waar deze geplaatst moest worden en dan had het met die grote kraan er zo in gehesen en gemonteerd kunnen worden. Volgens de foto's is er genoeg ruimte op de landhoofden voor.


Tmdejager

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Citaat van: Waterkanon link=msg=1365448 date=1438706352
ik heb een vraag over de uitvoering van deze hijsklus. Misschien dat iemand er op kan reageren. Waarom is die grote kraan niet op één van de landhoofden opgesteld ? Dan had het brugdeel ingevaren kunnen worden tot vlakbij het punt waar deze geplaatst moest worden en dan had het met die grote kraan er zo in gehesen en gemonteerd kunnen worden. Volgens de foto's is er genoeg ruimte op de landhoofden voor.

Het kan zomaar zijn dat het landhoofd niet berekend is op het gewicht van de kraan en de last... Deze vragen worden door de werkvoorbereiders van het kraanverhuurbedrijf ook wel gesteld.. Je moet je voorstellen dat met zo'n hijsklus meerdere werkvoorbereiders en engineersmensen van het kraanbedrijf en zijn opdrachtgevers maanden bezig zijn...
-Liebherr LTC 1050-3.1-


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: Waterkanon link=msg=1365448 date=1438706352
ik heb een vraag over de uitvoering van deze hijsklus. Misschien dat iemand er op kan reageren. Waarom is die grote kraan niet op één van de landhoofden opgesteld ? Dan had het brugdeel ingevaren kunnen worden tot vlakbij het punt waar deze geplaatst moest worden en dan had het met die grote kraan er zo in gehesen en gemonteerd kunnen worden. Volgens de foto's is er genoeg ruimte op de landhoofden voor.

Misschien was de kade niet sterk genoeg voor een kraan die sterk genoeg was om de nieuwe brug in te kunne  hijsen. 't Is namelijk niet zeker dat dat dan met dezelfde kraan had gekund.


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Citaat van: Tmdejager link=msg=1365449 date=1438706503
Het kan zomaar zijn dat het landhoofd niet berekend is op het gewicht van de kraan en de last... Deze vragen worden door de werkvoorbereiders van het kraanverhuurbedrijf ook wel gesteld.. Je moet je voorstellen dat met zo'n hijsklus meerdere werkvoorbereiders en engineersmensen van het kraanbedrijf en zijn opdrachtgevers maanden bezig zijn...
Citaat van: warhamstr link=msg=1365450 date=1438706532
Misschien was de kade niet sterk genoeg voor een kraan die sterk genoeg was om de nieuwe brug in te kunne  hijsen. 't Is namelijk niet zeker dat dat dan met dezelfde kraan had gekund.
Ja zoiets moet het wel zijn. Zou interressant zijn om te horen of men hiernaar heeft gekeken en gerekend. Kan me haast niet voorstellen van niet.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
De pontons waren weldegelijk ballast. Bron: Eigen constatering

Citaat van: warhamstr link=msg=1365127 date=1438616639
Iets of iemand heeft blijkbaar gedacht dat het verplaatsen van een gewicht op een ponton, prima kan zonder deze zwaar te ballasten. Dit is een niet heel voorzichtige conclusie maar daar lijkt het nu het meest op.  :'(

De landhoofden konden dit niet aan. Bron: Provincie Zuid Hollands

Citaat van: Martin63 link=msg=1365186 date=1438621269
Dit zou eigenlijk zo helemaal niet moeten, zet de kranen op het brughoofd en hijs zo de brug er in, die is vragen om moeilijkheden.
Deze filmpjes ken ik wel van facebook, had toch wel verwacht dat zoiets hier in ons land beter voor elkaar is.
Mobiele kranen op een ponton zetten, er heeft iemand goed zitten te slapen bij het ontwikkelen van dit plan.
De kranen zijn te groot en te zwaar om zomaar te bergen, die gaan echt in stukken gezaagd worden om zo afgevoerd te worden, Wat een schade zeg.

Bij het te slopen brugdek heeft men het contragewicht van het brugdek los gemaakt en dus beide delen los van elkaar getild. De helft van het gewicht van gisteren dus. Bron: Eigen waarneming

Citaat van: superfly link=msg=1365197 date=1438621799
Een ding vraag ik me af hoe hebben ze dat brugdek eruit gehaald ik mag aannemen dat ze hem er op een vergelijkbare manier hebben uitgehaald.


Crossie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Citaat van: Waterkanon link=msg=1365448 date=1438706352
ik heb een vraag over de uitvoering van deze hijsklus. Misschien dat iemand er op kan reageren. Waarom is die grote kraan niet op één van de landhoofden opgesteld ? Dan had het brugdeel ingevaren kunnen worden tot vlakbij het punt waar deze geplaatst moest worden en dan had het met die grote kraan er zo in gehesen en gemonteerd kunnen worden. Volgens de foto's is er genoeg ruimte op de landhoofden voor.
In de drone video van voor het ongeluk kan je zien dat de landhoofden nog niet af zijn.
Ik weet niet welke werkzaamheden er uit gevoerd werden, maar misschien wel beton herstel of versterking.

Bij de klus op 25 juli aan de brug over de Rijn A44 (ook Peinemann) kon je goed zien dat de landhoofden ter plaatse versterkt waren met stalen brugdelen/rij-platen.

Beste foto die ik nu kan vinden:
http://www.omroepwest.nl/nieuws/26-07-2015/werkzaamheden-brug-a44-zijn-vertraagd-na-ongeluk
http://sleutelstad.nl/2015/07/25/ongeval-bij-vervangen-brug-a44/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Aan de rechterzijde zit onder het wegdek de holle machineruimte. De openingen voor de armen van de contragewichten lopen behoorlijk ver naar binnen.
Een mobiele kraan kan je pas daar achter goed afstempelen. Dan wordt de benodigde sprei voor een telescoopkraan wel erg groot en daarmee vermindert de hijscapaciteit drastisch.
Aan de linkerzijde ligt het wegdek op betonnen balken.
Als je met mobiele kranen telescoop of vakwerk giek zou willen werken zou de boel dus wel zeer drastisch, voor zover praktisch haalbaar, moeten worden verzwaard.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Thor link=msg=1365390 date=1438687471
Alle bruggen moeten en zijn toch in de brugopening gehesen, geen enkel probleem. Je pakt de brug gewoon op, de bok Amsterdam heeft twee hoofdtakels 150 ton en twee toptakels 75 ton, en vaart de boel eenvoudig in de brugopening. Zo is het altijd met drijvende bokken met bruggen gegaan.
Dit is onderzocht weet ik, maar qua manoeuvreerbaarheid niet mogelijk gebleken.
Bij de klus in Elburg was er ruimte genoeg zodat het bok ook eventueel shuin op de burghoofden kon komen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Brandweer maakt plan voor opruimen puin na kraanongeluk Alphen aan den Rijn

http://www.omroepwest.nl/nieuws/04-08-2015/brandweer-maakt-plan-voor-opruimen-puin-na-kraanongeluk-alphen-aan-den-rijn

Het opruimen zal voorwaar geen makkelijke klus worden. Ik neem aan dat de brandweer een plan produceert in overleg met een van de bekende en gerenomeerde bedrijven op het gebied van zwaar transport.