GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 120659 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Verdient het normaal gesproken niet de voorkeur om bij zulke klussen identieke kranen en pontons te gebruiken? Dan krijg je in ieder geval een gelijkmatige verdeling van de hijskracht.
Maar misschien was dit hier wegens de doorvaartbreedte niet mogelijk en heeft men daarom voor asymmetrisch hijsen gekozen?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: HIT link=msg=1365466 date=1438713268
Dit is onderzocht weet ik, maar qua manoeuvreerbaarheid niet mogelijk gebleken.


Wat is onderzocht en uitgaande van welke drijvende bokken en welke procedures ?
Waren de bokkenverhuurders zoals bijv. HEBO-Mammoet en Wagenborg hier bij betrokken ?
Het is interessant om te vernemen waarom het ahv het onderzoek qua manoeuvreerbaarheid niet mogelijk is gebleken.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Deze kranen hadden meer dan genoeg capaciteit! En de de pontons ook. Er is iets mis gegaan met de stabiliteit van het achterste ponton.


DeWaasdorp

  • Hoofdagent Eenheid Den Haag / Hobby Fotograaf / Nieuwsjunk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • ''Toezicht waar nodig, Handhaven waar moet!''
p2kflex
21:23:22 04-08-15GROUP-1P 2 Ongeval letsel (VK: 6) Hooftstraat 175 APN 9286 2001
1503239BRW Hollands Midden (Woubrugge) (Operationeel Bevelvoerder)
1504396BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode Nieuwkoop - Kaag en Braassem)
1503900BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode)
Always expect the unexpected!


DoubleB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Citaat van: DeWaasdorp link=msg=1365475 date=1438716330
p2kflex
21:23:22 04-08-15GROUP-1P 2 Ongeval letsel (VK: 6) Hooftstraat 175 APN 9286 2001
1503239BRW Hollands Midden (Woubrugge) (Operationeel Bevelvoerder)
1504396BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode Nieuwkoop - Kaag en Braassem)
1503900BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode)

Hmmm. Dit is de andere zijde van de brug ten opzichte van het ongeval. Even afwachten wat er nog meer los komt op die locatie.


BmwRon

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Citaat van: DoubleB link=msg=1365476 date=1438716979
Hmmm. Dit is de andere zijde van de brug ten opzichte van het ongeval. Even afwachten wat er nog meer los komt op die locatie.

Ik gok dat het om de dienstbus met brandstofaanhanger gaat


tygerpower

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 543
Citaat van: DoubleB link=msg=1365476 date=1438716979
Hmmm. Dit is de andere zijde van de brug ten opzichte van het ongeval. Even afwachten wat er nog meer los komt op die locatie.

niet veel bijzonders, de 9286 is namelijk een brandstofaanhanger.  en 2001 is een dienstbus van Woubrugge


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Probleem in dit geval lijkt mij vooral te zitten in de pontons, je kan met pompen en ballasttanks zo'n ding perfect level houden, maar je ben niet snel genoeg om plotselinge gewichtsverschuivingen op te vangen. Je ziet in de filmpjes direct als het spul gaat bewegen dat het fout gaat aflopen met die 400-tonner, op geen enkele manier kunnen ze snel genoeg dat ponton stabiliseren, en de machinist heeft niet genoeg beweging om zelf iets te doen....het kan makkelijk op deze manier, totdat er iets kleins fout gaat, en je een fatale kettingreactie krijgt.

( en ik wijs absoluut geen schuldige of zo aan, ik geloof niet dat iemand iets te verwijten valt, dit is gewoon een ongeluk)


Tmdejager

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Citaat van: Berger link=msg=1365482 date=1438719190
Probleem in dit geval lijkt mij vooral te zitten in de pontons, je kan met pompen en ballasttanks zo'n ding perfect level houden, maar je ben niet snel genoeg om plotselinge gewichtsverschuivingen op te vangen. Je ziet in de filmpjes direct als het spul gaat bewegen dat het fout gaat aflopen met die 400-tonner, op geen enkele manier kunnen ze snel genoeg dat ponton stabiliseren, en de machinist heeft niet genoeg beweging om zelf iets te doen....het kan makkelijk op deze manier, totdat er iets kleins fout gaat, en je een fatale kettingreactie krijgt.

( en ik wijs absoluut geen schuldige of zo aan, ik geloof niet dat iemand iets te verwijten valt, dit is gewoon een ongeluk)

Ja in mijn ogen ligt het ook aan de ballasttanks van het ponton waar de LTM1400 op staat. Met zo'n klus gaat alles zo bijzonder rustig om dat ponton recht te houden.. De machinisten zullen ook wel rustig aan het werk zijn geweest maar als die pompen van dat ponton er de brui aan geven... En ja dan gaat het zo bijzonder snel, en dan kan je als machinist nog proberen te corrigeren, maar als de kraan iets scheef staat kan de zwenkmotor het niet meer trekken en dan gaat het gewicht zelf bepalen wat er gebeurt...

Wanneer een kraan op een ponton word geplaatst, word altijd berekend wat voor kraan er op een ponton mag staan ... Aan deze klus in maandenlange voorbereiding geweest, en dit had niemand ooit verwacht... Echt een ongeluk
-Liebherr LTC 1050-3.1-


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Als je geen controle middels staaldraden en lieren hebt over de horizontale beweging van de last dan moet je zoals hier bij zeg hoogte kranen van 25-30 meter vwb de stabiliteit van de ponton rekenen met dat gewicht van globaal 168 ton op 25-30 meter hoog. Dat heeft een behoorlijk negatieve  invloed op de MG, metacenterhoogte, van de ponton.
Dus een dwarsscheepse verplaatsing van de last 168 ton op 25-30 resulteert heel snel in verandering van de ligging van de ponton, dus meer of minder slagzij.
Naarmate die verplaatsing sneller gaat verandert de slagzij dus ook sneller.
De draden en lieren worden gebruikt om de verplaatsing in de hand te houden c.q. gecontroleerd uit te voeren.
(Dan laat ik nog maar even het gewicht van de telescoop arm en de ligging van het zwaartepunt van de arm buiten beschouwing.)
Van de gebruikte pontons zijn de stabiliteitskrommen bekend en zo opgenomen in de technische informatie van de pontons dat ze eenvoudig zijn af te lezen.
Daar is geen verpompen van ballast tegen gewassen

Te land kun je een last(tenzij er behoorlijk wind staat etc.) met een paar touwtjes houden maar in deze situatie moet je echt werken met behoorlijke staaldraden en lieren.