@Fletwed en FF924, natuurlijk is het "achteraf praten" van veel stuurlui aan de wal. Er zijn nu veel meer mensen (direct of indirect, dit laatste slaat op de vrijwillige commentatoren) bij betrokken juist omdŕt er een ongeval gebeurd is. Het is onmogelijk al die mensen die nu (terecht of onterecht) een duit in het zakje doen van te voren te vragen of de planning zo wel klopt, zelfs allen die zich experts noemen. En het "achteraf praten" heeft gedeeltelijk een (zelf-)regulerende invloed in de vorm van (hier wel erg forse) leermomenten, die als het goed is in verdere planningen in de toekomst meegenomen worden.
Even aan de kraan- en hijsexperts hier een vraagje (ik hijs niet, mijn objecten hijsen zichzelf
): als ik de discussie goed gevolgd heb is er een consens aan het ontstaan dat:
(1) de ponton van de kleine kraan klaarblijkelijk (veel te) onstabiel was. Lijkt mij inderdaad ook vrij moelijk met ballastpompen dwarsscheeps snel te reageren op zich voordoende instabiliteiten door de kleine momentarm van genoemde ballast in vergelijking met de grote momentarm van de giek, tel daarbij op dat de ballastpompen ook niet kunnen toveren.
(2) de kleine kraan toen het mis ging geen tegenstuur meer kon geven. Mogelijk door de onstabiliteit, de traagheid van het in beweging gekomen brugdeel, of de te grote arm van de giek door de slagzij en de daarbij behorende te geringe mogelijkheden via de draaikransmotoren tegengas te geven, als dit al gepoogd is (wat ik hopelijk mag aannemen) (hetzij door te gering vermogen, hetzij misschien door waterpas-alarmen en automatische remming, als daarin is voorzien?). Je ziet in ieder geval de kraan niet draaien - hij wordt van boven gewoon opzij geduwd en daardoor wordt de slagzij van de ponton alleen maar groter, totdat het brugdeel contact maakt met giek en (later) hefcylinder (meen ik gezien te hebben).
Heb ik het zo goed?
Maar goed, bovenstaand blijft speculeren tot de Onderzoeksraad haar werk heegt gedaan, en dat zal maanden duren. Dan een meer directe en forumgerelateerde insteek: is er al iets bekend over het plan van aanpak voor het opruimen? Daarbij niet alleen de demontage en het vervoer zčlf van de gedemonteerde onderdelen (waarschijnlijk door gespecialiseerde bedrijven) maar ook meer de HV-gerelateerde zaken zoals (brandweer/bouwbedrijven?) stutten van panden tijdens demontage, (politie) het afzetten van de daartoe nodige gebieden en het zorgen voor verkeersgerelateerde zaken zoals aan/afvoer van materieel en gedemonteerde spullen?