GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 120718 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Citaat van: superfly link=msg=1365537 date=1438759843
Al met al wat nu ook de oorzaak is, het plaatsen van brugdelen zeker in Nederland zal radicaal veranderen en een brug zetten cq. vervangen gaat flink meer kosten en zal meer overlast veroorzaken en bovenal langer gaan duren. en de media met al hun sappige verhalen( om maar zo veel mogelijk hits op hun site te verkrijgen) is hier mede debet aan
Ik geloof dat we het 'media BOT team' voor je op moeten roepen ? Ik detecteer een hele hoop onverwerkte emoties en frustratie.

Wat is nog meer de schuld van de media ? De opwarming van de aarde, de bosbranden in Californie, het gat in de ozonlaag ?

Dus: het zetten van brugdelen gaat voortaan anders gebeuren, omdat de media er anders sappige verhalen over kunnen schrijven ? Hetzelfde geldt natuurlijk voor het opslaan van vuurwerk in woonwijken of het geven van shows met supertrucks. Daar zijn geen extra regels voor gekomen omdat het vreselijk fout is gegaan, maar alleen omdat het zo sappig in de media gebracht is.

En de media hebben ook achteraf helemaal geen rol gespeeld in het boven water krijgen van vergunningen, om maar wat te noemen. Dat had je met vertrouwen kunnen overlaten aan de betreffende gemeentes, om duidelijk en eerlijk te vertellen welke procedures ze gevolgd hebben en wat er exact in de aanvraag en verleende vergunningen stond, om maar wat te noemen. Ook de beelden die in de media verschijnen dragen helemaal niet bij aan de duidelijkheid 'wat is er nu gebeurd'.

Aha, ik snap het.

Peen
Redacteur van


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: superfly link=msg=1365537 date=1438759843
Al met al wat nu ook de oorzaak is, het plaatsen van brugdelen zeker in Nederland zal radicaal veranderen en een brug zetten cq. vervangen...

verwacht dat nu niet.  ;D


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Crossie link=msg=1365460 date=1438709443
In de drone video van voor het ongeluk kan je zien dat de landhoofden nog niet af zijn.
Ik weet niet welke werkzaamheden er uit gevoerd werden, maar misschien wel beton herstel of versterking.
Dat was ook onderdeel van de aanbesteding. Ik vermoed dat ze eerst de bascule in de kelder moeten hijsen waarna ze het brugdek af kunnen maken.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: superfly link=msg=1365537 date=1438759843
Al met al wat nu ook de oorzaak is, het plaatsen van brugdelen zeker in Nederland zal radicaal veranderen en een brug zetten cq. vervangen gaat flink meer kosten en zal meer overlast veroorzaken en bovenal langer gaan duren. en de media met al hun sappige verhalen( om maar zo veel mogelijk hits op hun site te verkrijgen) is hier mede debet aan, ik heb hier meer info weggehaald dan ik op de "reguliere" media ooit had kunnen krijgen, want het valt me op dat nieuwslezers ook echte lezers zijn zonder auto que zijn ze niks meer.
Er verandert waarschijnlijk niets, anders dat er meer papierwerk gaat komen. We deden het altijd op de goede oude manier. Hier heeft men gekozen voor een uitzonderlijke methode. De overwegingen bij die keuze zijn ons allen hier niet bekend. Dat gaat uit het onderzoek blijken. Daarbij moet ook blijken of de overwegingen en de gekozen techniek in principe goed waren of dat het eigenlijk niet acceptabel was om de klus zo te doen.

@Thor: ik denk dat je gelijk hebt met die lieren. De last had dan nooit zo gek kunnen reageren en wegzwenken. Ik ben hijsklussen op vaste grond gewend, in dit geval is de gewichtsverschuiving op het ponton waarschijnlijk wel een bijdragende factor, zo niet de oorzaak, geweest.


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Citaat van: peen van dienst link=msg=1365551 date=1438761293
Ik geloof dat we het 'media BOT team' voor je op moeten roepen ? Ik detecteer een hele hoop onverwerkte emoties en frustratie.


Peen

Whahaha zow erg is het nu nog lang niet, maar heb wel de indruk dat je begrijpt wat ik bedoel  O0


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: GLZ link=msg=1365557 date=1438763051
Er verandert waarschijnlijk niets, anders dat er meer papierwerk gaat komen. We deden het altijd op de goede oude manier. Hier heeft men gekozen voor een uitzonderlijke methode. De overwegingen bij die keuze zijn ons allen hier niet bekend. Dat gaat uit het onderzoek blijken. Daarbij moet ook blijken of de overwegingen en de gekozen techniek in principe goed waren of dat het eigenlijk niet acceptabel was om de klus zo te doen.

@Thor: ik denk dat je gelijk hebt met die lieren. De last had dan nooit zo gek kunnen reageren en wegzwenken. Ik ben hijsklussen op vaste grond gewend, in dit geval is de gewichtsverschuiving op het ponton waarschijnlijk wel een bijdragende factor, zo niet de oorzaak, geweest.

Alhoewel ik geen groot voorstander ben van hoge telescoop kranen op pontons voor betrekkelijk zware lasten en zeker niet van twee telescoop kranen op deze manier aan een last, zou dit incident hoogstwaarschijnlijk niet zijn ontstaan als de last in bedwang werd gehouden met lieren. Als je toch met een kraan op een ponton wil of moet werken kies dan voor een vakwerkkraan, dus een zware rupskraan en lieren. N.B. Ik heb het even niet over andere zaken daar die "wat vreemd" overkomen.

Gelet op de situatie per plekke zijn er nog wel wat alternatieven :
-een drijvende bok, de remming aan de linkerzijde brughoofd zou vooraf verwijderd moeten worden opdat de bok met het brugdeel goed voor het werk kan komen
-invaren op een ponton op voldoende hoogte en dan laten zakken, een bekende methode zowel voor bruggen als andere zware land constructies.
-zware rupskranen op pontons

En over de media :

Bestuurders trekken zich bar weinig aan van burgers een bedrijven, behalve in de aanloop naar de verkiezingen. Gelukkig hebben de media, met soms wel hun mogelijke beperkingen, nog wel enige invloed, vooral houden zo, anders wordt het een nog grotere bestuurlijke chaos.
N.B.o.a. Krabbbendam, Jan Zwagerman en Jan van Seumeren  die aan het woord komen zijn niet de eersten de besten op het gebied van zwaar transport.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: Thor link=msg=1365571 date=1438765740
... Als je toch met een kraan op een ponton wil of moet werken kies dan voor een vakwerkkraan...

Blijft die dan wel overeind als je ponton omdonderd?


ROELart

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Citaat van: GLZ link=msg=1365557 date=1438763051
....in dit geval is de gewichtsverschuiving op het ponton waarschijnlijk wel een bijdragende factor, zo niet de oorzaak, geweest.
Volgens mij zit hier de oorzaak. Kijk de dronebeelden (https://www.youtube.com/watch?v=hNq2qbf-RY8) van de ochtend voor het incident er maar eens op na. Volgens mij staat de top van de giek niet recht boven het hijspunt van de brug. Nadat het brugdeel los komt van de standaard, wordt dit door de zwaartekracht gecorrigeerd en beweegt de brug 1 tot 1,5m richting de grote kraan.
Een verschuiving die de kleine kraan/ponton niet kan opvangen.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Dat idd. De stabiliteit van de kranen is gewoon op orde.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: warhamstr link=msg=1365572 date=1438766235
Blijft die dan wel overeind als je ponton omdondert?

Je ponton hoeft niet om te donderen als je het rekenwerk goed hebt gedaan,alles hebt gecontroleerd en de boel uitvoert volgens het draaiboek.
Legio hijsoperaties in binnen en buitenland zijn uitgevoerd met vakwerkkranen op pontons.