Er verandert waarschijnlijk niets, anders dat er meer papierwerk gaat komen. We deden het altijd op de goede oude manier. Hier heeft men gekozen voor een uitzonderlijke methode. De overwegingen bij die keuze zijn ons allen hier niet bekend. Dat gaat uit het onderzoek blijken. Daarbij moet ook blijken of de overwegingen en de gekozen techniek in principe goed waren of dat het eigenlijk niet acceptabel was om de klus zo te doen.
@Thor: ik denk dat je gelijk hebt met die lieren. De last had dan nooit zo gek kunnen reageren en wegzwenken. Ik ben hijsklussen op vaste grond gewend, in dit geval is de gewichtsverschuiving op het ponton waarschijnlijk wel een bijdragende factor, zo niet de oorzaak, geweest.
Alhoewel ik geen groot voorstander ben van hoge telescoop kranen op pontons voor betrekkelijk zware lasten en zeker niet van twee telescoop kranen op deze manier aan een last, zou dit incident hoogstwaarschijnlijk niet zijn ontstaan als de last in bedwang werd gehouden met lieren. Als je toch met een kraan op een ponton wil of moet werken kies dan voor een vakwerkkraan, dus een zware rupskraan en lieren. N.B. Ik heb het even niet over andere zaken daar die "wat vreemd" overkomen.
Gelet op de situatie per plekke zijn er nog wel wat alternatieven :
-een drijvende bok, de remming aan de linkerzijde brughoofd zou vooraf verwijderd moeten worden opdat de bok met het brugdeel goed voor het werk kan komen
-invaren op een ponton op voldoende hoogte en dan laten zakken, een bekende methode zowel voor bruggen als andere zware land constructies.
-zware rupskranen op pontons
En over de media :
Bestuurders trekken zich bar weinig aan van burgers een bedrijven, behalve in de aanloop naar de verkiezingen. Gelukkig hebben de media, met soms wel hun mogelijke beperkingen, nog wel enige invloed,
vooral houden zo, anders wordt het een nog grotere bestuurlijke chaos.
N.B.o.a. Krabbbendam, Jan Zwagerman en Jan van Seumeren die aan het woord komen zijn niet de eersten de besten op het gebied van zwaar transport.