Volgens mij zit hier de oorzaak. Kijk de dronebeelden (https://www.youtube.com/watch?v=hNq2qbf-RY8) van de ochtend voor het incident er maar eens op na. Volgens mij staat de top van de giek niet recht boven het hijspunt van de brug.
Op basis van de beelden van de ochtend lijkt dit inderdaad het geval, tenminste bij de kleine kraan.
Maar:
Nadat het brugdeel los komt van de standaard, wordt dit door de zwaartekracht gecorrigeerd en beweegt de brug 1 tot 1,5m richting de grote kraan.
Een verschuiving die de kleine kraan/ponton niet kan opvangen.
Zou het niet zo zijn dat de machinisten voordat ze beginnen te hijsen de positie van de giek(en) normaal gesproken aanpassen tot de top recht boven een horizontale lijn door het zwaartepunt ligt, om tijdens de hijsing enige beweging richting kranen te voorkomen (met inachtneming van doorbuiging giek*, verandering ligging pontons aan de hand van de verwachte gewichten en verdeling over de kranen)? Het is jammer dat de video van het neerstorten daar nèt geen uitsluitsel over geeft. De initiële beweging richting de kranen kan ook een andere oorzaak gehad hebben...
*Edit: dit was met een vakwerkgiek vermoedelijk een kleinere factor geweest...