GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 120722 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Zo ook met mobiele telescoopkranen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: ROELart link=msg=1365574 date=1438766415
Volgens mij zit hier de oorzaak. Kijk de dronebeelden (https://www.youtube.com/watch?v=hNq2qbf-RY8) van de ochtend voor het incident er maar eens op na. Volgens mij staat de top van de giek niet recht boven het hijspunt van de brug. Nadat het brugdeel los komt van de standaard, wordt dit door de zwaartekracht gecorrigeerd en beweegt de brug 1 tot 1,5m richting de grote kraan.
Een verschuiving die de kleine kraan/ponton niet kan opvangen.

Hier begint inderdaad de ellende, de last gaat vrijelijk aan de haal met alle gevolgen van dien.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Citaat van: ROELart link=msg=1365574 date=1438766415
Volgens mij zit hier de oorzaak. Kijk de dronebeelden (https://www.youtube.com/watch?v=hNq2qbf-RY8) van de ochtend voor het incident er maar eens op na. Volgens mij staat de top van de giek niet recht boven het hijspunt van de brug.
Op basis van de beelden van de ochtend lijkt dit inderdaad het geval, tenminste bij de kleine kraan.

Maar:
Citaat van: ROELart link=msg=1365574 date=1438766415
Nadat het brugdeel los komt van de standaard, wordt dit door de zwaartekracht gecorrigeerd en beweegt de brug 1 tot 1,5m richting de grote kraan.
Een verschuiving die de kleine kraan/ponton niet kan opvangen.
Zou het niet zo zijn dat de machinisten voordat ze beginnen te hijsen de positie van de giek(en) normaal gesproken aanpassen tot de top recht boven een horizontale lijn door het zwaartepunt ligt, om tijdens de hijsing enige beweging richting kranen te voorkomen (met inachtneming van doorbuiging giek*, verandering ligging pontons aan de hand van de verwachte gewichten en verdeling over de kranen)? Het is jammer dat de video van het neerstorten daar nèt geen uitsluitsel over geeft. De initiële beweging richting de kranen kan ook een andere oorzaak gehad hebben...

*Edit: dit was met een vakwerkgiek vermoedelijk een kleinere factor geweest...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


ROELart

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1365592 date=1438768058
Maar: Zou het niet zo zijn dat de machinisten voordat ze beginnen te hijsen de positie van de giek(en) normaal gesproken aanpassen tot de top recht boven een horizontale lijn door het zwaartepunt ligt, om tijdens de hijsing enige beweging richting kranen te voorkomen (met inachtneming van doorbuiging giek*, verandering ligging pontons aan de hand van de verwachte gewichten en verdeling over de kranen)? Het is jammer dat de video van het neerstorten daar nèt geen uitsluitsel over geeft. De initiële beweging richting de kranen kan ook een andere oorzaak gehad hebben...
Het is een aanname van mijn kant, maar je zou verwacht dat, voor dat men gaat hijsen, dit soort zaken door meerdere personen (machinisten, hijsoperator) zijn gecontroleerd.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Nieuwe beelden via NOS.NL
Via beveiligingscamera ?
Zie de man in zijn werkputje naast de geparkeerde SMART en de schaduw van de vallende kraan .........

http://nos.nl/video/2050484-nieuwe-beelden-alphen.html
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: Shire link=msg=1365610 date=1438772243
Zie ook:
https://www.youtube.com/watch?v=39zGaPK3xcE
Lonneke Groep


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
 ??? Meneer had wel een engeltje op zijn schouder (en dat engeltje werd bijna ook geraakt)  :(
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Citaat van: Thor link=msg=1365571 date=1438765740
N.B.o.a. Krabbbendam, Jan Zwagerman en Jan van Seumeren  die aan het woord komen zijn niet de eersten de besten op het gebied van zwaar transport.

Zij zijn ook niet belangeloos. Komt hen wel goed uit dat het hen niet betreft maar hun concurrent. Achteraf kunnen zij roepen "zo zouden wij het nooit hebben gedaan" terwijl zij misschien dit wel ook zo hadden gedaan met de wetenschap van voor het incident.

Leuk dat media dit soort mensen optrommelen, ik krijg daar vaak een hele nare nasmaak van.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Thor link=msg=1365571 date=1438765740
N.B.o.a. Krabbbendam, Jan Zwagerman en Jan van Seumeren  die aan het woord komen zijn niet de eersten de besten op het gebied van zwaar transport.

Zouden deze heren ook openlijk durven aangeven hoeveel kranen van bedrijven betrokken zijn geweest bij ongevallen........
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Thor link=msg=1365579 date=1438766594
Je ponton hoeft niet om te donderen als je het rekenwerk goed hebt gedaan,alles hebt gecontroleerd en de boel uitvoert volgens het draaiboek.
Legio hijsoperaties in binnen en buitenland zijn uitgevoerd met vakwerkkranen op pontons.

Als een kok goed alles volgens procedures doet, alles op tijd, de juiste ingrediënten gebruikt etc. is er ook niets aan de hand. Máár iets kan aanbranden, vallen of naar smaken... tjah, zo gaan veel dingen 1000x goed en dan 1x mis.