GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 120720 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

ROELart

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Citaat van: SniperEye link=msg=1365627 date=1438775633
Zij zijn ook niet belangeloos. Komt hen wel goed uit dat het hen niet betreft maar hun concurrent. Achteraf kunnen zij roepen "zo zouden wij het nooit hebben gedaan" terwijl zij misschien dit wel ook zo hadden gedaan met de wetenschap van voor het incident.

Leuk dat media dit soort mensen optrommelen, ik krijg daar vaak een hele nare nasmaak van.

Wat mij tegenvalt is dat ze de concurrent/collega's afvallen.
Het optreden van de heer Krabbendam als 'expert' viel mij ook tegen. Leg dan op zijn minst uit hoe zo'n procedure normaal gaat; inschattingen, berekeningen, risicoanalyses, communicatie tussen de machinisten, enz.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: zwelgje link=msg=1365522 date=1438757962
Het risico is niet 2% maar de kans, tenminste in je eigen woorden.  Daarbij is een kans van 2% in sommige industrieën zeker niet "bijna nul" en geen reden op zich om geen maatregelen te treffen.
Je zult altijd naar het totaal plaatje moeten kijken van oorzaak en gevolg, de (berekende) kans en de (mogelijke) schade. Daarop gebaseerd neem je een beslissing over te nemen maatregelen.
Daar heb je ook gelijk in, alleen probeer ik te zeggen dat het risico van de werken die ik ken met mobiele kranen bijna altijd rond de 2% liggen. Ook op land, dit omdat bij elke kraan de kans bestaat dat hij omvalt en je dit risico dus niet kunt wegcijferen.

Kijk maar naar diverse voorbeelden op youtube, met kranen heb je nou eenmaal een risico. Ook de meest perfect afgestempelde kraan kan omgaan, kijk maar eens naar het filmpje over Big Bleu die omging door een onverwachte windvlaag en dit was een "based foot crane".
Maar ook zijn broertje ging op hetzelfde werk om door een zwakte in de ondervloer die niet was opgemerkt bij het sonderen, dit was een "crawler crane" ( rups kraan ).
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: zwelgje link=msg=1365522 date=1438757962
Het risico is niet 2% maar de kans, tenminste in je eigen woorden.  Daarbij is een kans van 2% in sommige industrieën zeker niet "bijna nul" en geen reden op zich om geen maatregelen te treffen.
Je zult altijd naar het totaal plaatje moeten kijken van oorzaak en gevolg, de (berekende) kans en de (mogelijke) schade. Daarop gebaseerd neem je een beslissing over te nemen maatregelen.

Nu heb ik geen zicht op de uitgevoerde analyse van de aannemer/uitvoerder, en de beslissingen die daarbij genomen zijn. Laat staan dat ik als leek dingen ga roepen over de inhoud.
Maar het telegraaf artikel is net zo voorbarig, als het roepen dat het "risico zo klein" was dat er geen maatregelen nodig waren.

(Denk bijvoorbeeld aan de vliegtuig industrie, waarbij de kans op storing van een bepaald onderdeel vaak ver onder de 1% ligt en er toch maatregelen genomen worden, zoals het redundant uitvoeren.  Voor werkzaamheden aan de weg wisten we helemaal niet hoe groot de kans is op een ongeluk voor/met een wegwerker, en zijn er toch ook maatregelen getroffen om dat veiliger te maken? )

Hangt ook van de situatie af, ik wil niet vooruitlopen op onderzoeken maar ik kan me voorstellen dat werken als deze in het vrije veld, zeg maar een brug in een polder, met 2%  anders bekeken worden dan midden in een bebouwde kom.


ROELart

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Uitleg van (wederom) een expert over de opstelling en de soort kraan plus het gebruikte ponton: https://www.youtube.com/watch?v=DguL0M13R2k


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Wat ben ik blij dat ik  geen expert ben in wat dan ook....


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: PBees link=msg=1365649 date=1438779620
Wat ben ik blij dat ik  geen expert ben in wat dan ook....

Helemaal gelijk in, iedereen wil hier wel z'n centje uit slaan of gebruikt het als een PR-campagne. Zou er binnenkort niet een documentaire, film, talentenshow van gemaakt worden?


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Der zijn toch wel heel veel dingen waar van wat meneer zegt.
maar dat dat samenhangt met dat wat in Alphen gebeurt is  :-\
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


MrCedric112Lely

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • Cedric
    • RegioKampen
Blijft een heftig incident.
Cedric , Begonnen 2013 April woonachtig in Kampen


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: Fletwed link=msg=1365651 date=1438780186
Helemaal gelijk in, iedereen wil hier wel z'n centje uit slaan of gebruikt het als een PR-campagne. Zou er binnenkort niet een documentaire, film, talentenshow van gemaakt worden?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ik_weet_het_beter


Tmdejager

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Citaat van: ROELart link=msg=1365642 date=1438778444
Uitleg van (wederom) een expert over de opstelling en de soort kraan plus het gebruikte ponton: http://www.youtube.com/watch?v=DguL0M13R2k

Jaja een expert... Feit is wel dat deze man zelf ook een kraanverhuurbedrijf heeft in, jawel, rupskranen en dat de beste man ook heeft ingeschreven voor de klus... En de heer krabbendam heeft ook bij Nederlands grootste kraanbedrijf gewerkt, waarvan het kraanbedrijf wat bij het ongeval betrokken laatste jaren wat klanten van hebben overgenomen... Onder het motto:'ergens een slaatje uit slaan'. Ik wacht liever de feiten van het onderzoek af, want alle kraanbedrijven staan wel 's met een kraan op een ponton want dat mag en kan ook gewoon, dus ik ben reuze benieuwd wat de oorzaak is...
-Liebherr LTC 1050-3.1-