GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 120717 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

TheFlie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
  • Het leven is als een droom, genieten dus!
Ik vind de informatievoorziening betreffende het aantal gewonden amateuristisch. Of dit nu door de media of door de autoriteiten kwam....Het verschil tussen 0 en 20 gewonden is wel erg groot. Een heel als je eerst zegt dat er 7 gewonden zijn en er blijken er 5 gewond te zijn, daar kan ik nog in komen. Op iets wat er niet is kun je volgens mij niet fout tellen.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: Tmdejager link=msg=1365687 date=1438793383
Jaja een expert... Feit is wel dat deze man zelf ook een kraanverhuurbedrijf heeft in, jawel, rupskranen
Rupskranen staan meestal op rupsen (ik hoop niet dat ik met deze boude utspraak een expert lijk), en die rupsen zijn meestal van metaal... En het is alweer een jaar of 20 gelden dat ik HV moest doen en daar leerden we dat metaal op metaal niet goed was...


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: PBees link=msg=1365702 date=1438798345
en die rupsen zijn meestal van metaal...
O ja?

Op rupsbanden, ook al zijn ze van metaal, heeft de kraan (denk ik) meer grip op het dek. Meer dan met de stempels. Zou de machinist ook niet wat meer kunnen manoeuvreren met rupsbanden dan wanneer de kraan gestempeld is?


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Wat zijn de gebruiken rond gordelgebruik in de kraancabine? Kan me voorstellen dat je zonder gordel heel de cabine rondvliegt als de kraan overkop gaat.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: PBees link=msg=1365702 date=1438798345
Rupskranen staan meestal op rupsen (ik hoop niet dat ik met deze boute utspraak een expert lijk), en die rupsen zijn meestal van metaal... En het is alweer een jaar of 20 gelden dat ik HV moest doen en daar leerden we dat metaal op metaal niet goed was...

De dekbelasting van binnenvaartpontons varieert in de regel van 10-25 ton/m2.
o.a. Rupskranen staan in de regel op pontons op grote,zware dragline schotten, en vanwege het spreiden van het vaak grote gewicht over voldoende oppervlak, het meenemen van langs en dwarsschoten in de verdeling van het gewicht en om het glijden door metaal op metaal contact te vermijden middels het dikke houten dragline schot.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
De brandweer maakt geen plan, sterker nog de brandweer is daar geeneens bij betrokken. Vanmiddag is afgeschaald naar Grip-0 en is het incident verantwoordelijkheid voor het incident overgedragen aan de gemeente Alphen aan den Rijn. Hoogstens zal de brandweer als adviseur van de gemeente optreden

Citaat van: Thor link=msg=1365468 date=1438713733
Brandweer maakt plan voor opruimen puin na kraanongeluk Alphen aan den Rijn

http://www.omroepwest.nl/nieuws/04-08-2015/brandweer-maakt-plan-voor-opruimen-puin-na-kraanongeluk-alphen-aan-den-rijn

Het opruimen zal voorwaar geen makkelijke klus worden. Ik neem aan dat de brandweer een plan produceert in overleg met een van de bekende en gerenomeerde bedrijven op het gebied van zwaar transport.

Tja wat zal ik hier van zeggen? Wordt ik belazerd maar de technische punten die hij verteld klinken mij aannemelijk. Zoals het stabiliseren zonder "poten" en het inschakelen van de beveiliging bij een hellingshoek groter dan 1 graad

Citaat van: ROELart link=msg=1365642 date=1438778444
Uitleg van (wederom) een expert over de opstelling en de soort kraan plus het gebruikte ponton: http://www.youtube.com/watch?v=DguL0M13R2k

Naar mijn mening is het getal over het aantal gewonden een beetje een eigen leven gaan leiden. De woordvoerders hebben aangegeven dat er rekening werd gehouden met (7 tot) 20 gewonden. Hiermee probeerde men aan te geven dat men hier op voorbereid was kwa inzet brandweer (redding), verzorging en transport (GHOR) en transport (politie). Dit aantal tot wel 20 is in eerste gebaseerd geweest om getuigenverklaringen. Tja daar zal je het als hulpdiensten in eerste instantie moeten doen tot dat je meer informatie krijg zoals het uitblijven van meldingen van vermissingen e.d.

In de eerste fase van de Bijlmerramp werd ook rekening gehouden met hele grote aantallen slachtoffers totdat bleek dat het een vrachttoestel bleek ipv een passagierstoestel. Even als voorbeeld dan......

Citaat van: TheFlie link=msg=1365698 date=1438797487
Ik vind de informatievoorziening betreffende het aantal gewonden amateuristisch. Of dit nu door de media of door de autoriteiten kwam....Het verschil tussen 0 en 20 gewonden is wel erg groot. Een heel als je eerst zegt dat er 7 gewonden zijn en er blijken er 5 gewond te zijn, daar kan ik nog in komen. Op iets wat er niet is kun je volgens mij niet fout tellen.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1365712 date=1438801015
Naar mijn mening is het getal over het aantal gewonden een beetje een eigen leven gaan leiden. De woordvoerders hebben aangegeven dat er rekening werd gehouden met (7 tot) 20 gewonden. Hiermee probeerde men aan te geven dat men hier op voorbereid was kwa inzet brandweer (redding), verzorging en transport (GHOR) en transport (politie). Dit aantal tot wel 20 is in eerste gebaseerd geweest om getuigenverklaringen. Tja daar zal je het als hulpdiensten in eerste instantie moeten doen tot dat je meer informatie krijg zoals het uitblijven van meldingen van vermissingen e.d.
Nog een "geluk"dat de opmerking van "iemand van de  brandweer" dat er wellicht ook doden zouden zijn te betreuren niet al te veel een eigen leven is gaan leiden. Ik bedoel, als ik de ravage zo zie dan denk ik dat we allemaal wel gedacht  zouden hebben dat er doden te betreuren waren. En dat minsten de helft van ons dat wel  tegen een collega gezegd zou hebben. En als dan net iemand dat hoort, hetzij van de pers, hetzij een omstander die dat dan weer doorverteld en dat het dan bij de pers komt...


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Citaat van: Bert65 link=msg=1365705 date=1438799405
O ja?

Op rupsbanden, ook al zijn ze van metaal, heeft de kraan (denk ik) meer grip op het dek. Meer dan met de stempels. Zou de machinist ook niet wat meer kunnen manoeuvreren met rupsbanden dan wanneer de kraan gestempeld is?
Ok, ik wil niet hatelijk doen. Maar het is wenselijk dat wanneer je iets toe wilt voegen, je jezelf toch minimaal verdiept in de materie! Deze rupsjes zijn niet voor een mega hijskraan denk ik?

Als je een hijskraan op rupsen op een ponton zet zorgt men altijd dat er hout op het dek ligt. Dikke draglineschotten voorkomen dat het spul gaat glijden en dat je je dek niet verkracht.

Verder zie ik ook niet enig voordeel van eventuele manoeuvreerbaarder zijn met een rupskraan... Daar ga je echt geen rondje mee rijden, op een ponton, met last in de haak. De opstelling van de kranen was helemaal op orde, de hoeveelheid contragewicht op de kranen was voldoende, de capaciteit was voldoende enz. enz. Iets heeft echter gezorgd dat het achterste ponton ging kantelen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: TheFlie link=msg=1365698 date=1438797487
Ik vind de informatievoorziening betreffende het aantal gewonden amateuristisch. Of dit nu door de media of door de autoriteiten kwam....Het verschil tussen 0 en 20 gewonden is wel erg groot. Een heel als je eerst zegt dat er 7 gewonden zijn en er blijken er 5 gewond te zijn, daar kan ik nog in komen. Op iets wat er niet is kun je volgens mij niet fout tellen.

Het is een pure inschatting. Want hoe wil jij weten hoeveel gewonden je hebt als er mogelijk mensen onder het puin liggen? Dit kunnen er 20 (of zelfs meer) zijn, maar ook 0 (zoals in dit geval).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel