1.Ik geloof niet dat het zo belangrijk is of die kranen nou rupsen of wielen cq stempels hebben en of dat staal op staal is of er hout of rubber tussen ligt... wat wel verschil kan maken is dat (als ik het goed begrepen heb), in tegenstelling tot de meeste autokranen, rupskranen ook geschikt zijn om niet waterpas te werken en (daarom) een wat sterkere draaiaandrijving hebben. Dat had hier eventueel een klein beetje verschil kłnnen maken voor een eventuele correctie. Desalniettemin was de stabiliteit van het achterste ponton kennelijk sowieso niet voldoende om een zekere stabiliteit van het geheel te waarborgen.
(Offtopic: Voorstel voor de volgende keer (ik ben een hijsleek dus bij voorbaat excuses als dit niet werkt):
2.Als het niet van belang is dat de pontons onafhankelijk kunnen bewegen, las of schroef de pontons met langsbalken aan elkaar vast zodat ze tegenover elkaar torsiestijf zijn... en zet de (liefst rups-)kranen ook vast op het dek (ąls ze omgaan wordt de ravage er niet minder door door ze los te laten staan). Voordeel: het bredere ponton helpt het smallere (dat kennelijk nodig is voor de doorvaart?) stabieler te zijn čn er ontstaan geen eigendynamieken tussen kranen en pontons... /offtopic)
1.Naast de tandkrans is er nog een groot verschil tussen rupskranen en telescoopkranen.
De giek van een rupskraan is een vakwerkconstructie dus per meter lengte aanmerkelijk lichter dan de giek van een telescoop kraan.
Dat impliceert dat a. de spreistaat (gewicht/afstand)van een vakwerkkraan aanmerkelijk gunstiger is dan van een telescoopkraan
b. naarmate de giek langer is het zwaartepunt van de giek en het gewicht hoger komen te liggen hetgeen van invloed is op de MG van ponton met
kraan en last.
Om de capaciteit van de rupskraan te vergroten kan worden gewerkt met een ring rondom de rupskraan.
2. De langsscheepse trim van de pontons wil ook veranderen tijdens het hijsen. Dat zou betekenen dat je zowel drastisch zou moeten gaan verbinden zowel aan de bovenzijde
als aan de onderzijde van de pontons.