Nou ja, het plaatje lijkt mij duidelijk. De kraan rust met de verre zijde op zijn stempel op de bodem van de Oude Rijn, waarschijnlijk met het voorste stempel idem. Dat is dus een steunpunt. Dan rust het zwaartepunt van de mast op de puinhopen van de gebouwenlangs de Oude Rijn, dat is het tweede steunpunt. Of de rest van de mast werkelijk op de woning links van de straat rust is mij onbekend, het lijkt erop dat daar alleen het dak is vernietigd maar geen sprake is van een steunpunt.
De brandweerkraan werkt recht vooruit over de cabine en kan dan dus de grootste last dragen. Uit dit plaatje lijkt het er niet op dat er 47 meter is uitgeschoven, verre van dat het lijkt eerder op de helft. De bedoeling is ongetwijfeld geweest om stabiliteit te brengen in een situatie waarin dat als probleem werd gezien. Behalve de dekschuit/ponton zijn ook de puinhopen en de waterstand in de Oude Rijn punten van zorg. Als echter de kraan echt op de gebouwen gevallen is, dan is de kans dat die na geruime tijd (zonder verdere belasting dan de rustende kraanmast) nog verder constructief een probleem gaan vormen wel erg klein geworden.
Constructief lijkt dit dus een beetje op een balans van een weegschaal die aan de rechterzijde (mogelijk) op een neer kan bewegen.
Maar: ik was er niet bij, ben slechts een simpel bouwkundige en heb betrokken ingezet personeel niet gesproken. Ken dus ook hun afweging en hun bergingsplan niet.