GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote hulpverlening (bouwkranen op woningen gevallen) - Alphen a/d Rijn 03-08-2015  (gelezen 122841 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Maandag extra raadsvergadering over Julianabrug

19 augustus 2015 - 15:15  •  Alphens.nl  •  0 reacties  

Maandag extra raadsvergadering over Julianabrug


De gemeente Alphen aan den Rijn komt op 24 augustus 2015 bij elkaar voor een extra raadsvergadering. Aanleiding hiervoor is het ongeval met de Koningin Julianabrug van maandag 3 augustus.

Tijdens deze vergadering wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de gebeurtenissen en de laatste stand van zaken sinds het ongeval. Ook moet de gemeenteraad de ingestelde noodverordening bekrachtigen. Het politieke debat over de oorzaak van het ongeluk wordt pas gevoerd als de onderzoeken van de Inspectie SWZ en Onderzoeksraad voor de Veiligheid zijn afgerond, hebben de partijen uit de gemeenteraad al aangekondigd. Dat kan nog een jaar duren.

De extra openbare gemeenteraadsvergadering begint om 20.00 uur. De vergadering is ook online te volgen.

http://www.alphens.nl/nieuws/overig/20173,maandag-extra-raadsvergadering-over-julianabrug.html

Ongeluk met Julianabrug kost gemeente 1,3 miljoen

19 augustus 2015 - 09:37  •  Studio Alphen  •  2 reacties  

Ongeluk met Julianabrug kost gemeente 1,3 miljoen

Het ongeluk met de Koningin Julianabrug in Alphen aan den Rijn gaat de gemeente Alphen zo’n 1,3 miljoen euro kosten. Dat zijn kosten die de gemeente Alphen maakt en dus niet de schade naar aanleiding van het brugongeluk.

"Je moet denken aan beveiliging die wij moeten inhuren op de plek van het ongeluk, herhuisvestiging van getroffen bewoners en juridisch advies", aldus burgemeester Liesbeth Spies. Het onderzoeksgebied wordt tot nu toe 24/7 beveiligd. De gemeente Alphen laat beveiligingscamera’s plaatsen, waardoor het aantal beveiligers afgebouwd kan worden.

De gemeente Alphen gaat de gemaakte en de te maken kosten verhalen op de aannemerscombinatie Mourik-BSB Staalbouw, die door de gemeente aansprakelijk is gesteld voor het ongeluk met de Julianabrug op maandag 3 augustus.

http://www.alphens.nl/nieuws/gemeente/20165,ongeluk-met-julianabrug-kost-gemeente-1-3-miljoen.html

Berging van Koningin Julianabrug start in september

18 augustus 2015 - 16:40  •  Alphens.nl  •  3 reacties  

Berging van Koningin Julianabrug start in september

In de eerste helft van september beginnen de bergingswerkzaamheden van de hijskranen en het brugdek na het ongeluk met de Koningin Julianabrug in Alphen aan den Rijn.

Alle betrokken partijen (gemeente, aannemer, Provincie Zuid-Holland, Hoogheemraadschap, Onderzoeksraad voor de Veiligheid) zijn gezamenlijk bezig een gerenommeerd bergingsbedrijf te selecteren op basis van de vijf in te dienen bergingsplannen. Wethouder Tseard Hoekstra benadrukt dat alle partijen dit plan moeten goedkeuren. "Wij laten ons adviseren door TNO en TU Delft voert een second opinion op het plan uit. Wij verwachten dat het plan eind augustus klaar is en in de eerste helft van september de berging start."

De bergingswerkzaamheden zullen circa twee maanden in beslag nemen. Het is nog niet bekend welk bedrijf de berging gaat uitvoeren. Juridisch gezien moet de combinatie Mourik/BSB Staalbouw (opdrachtnemer van het project Koningin Julianabrug) in de gelegenheid worden gesteld om de verplichtingen in de overeenkomst na te komen en de schade te herstellen. Ook door de verzekeringsmaatschappijen wordt dit benadrukt. Dit betekent dat zij de opdracht geven aan het geselecteerde bergingsbedrijf, maar niet zelf de uitvoering doen.

Beveiliging onderzoeksgebied
Tot nu toe wordt het onderzoeksgebied 24/7 beveiligd door BOA’s van de gemeente Alphen aan den Rijn, ondersteund door BOA’s van de gemeenten Den Haag, Leiden en Zoetermeer en een beveiligingsbedrijf.

Omdat duidelijk is dat de beveiliging een langere tijd zal gaan duren, worden externe beveiligers ingehuurd. Iedere dag is een Alphense BOA aanwezig als aanspreekpunt voor de externe beveiligers. Zo snel als mogelijk worden er camera’s geplaatst (bouwplaatstoezicht), zodat het aantal beveiligers afgebouwd kan worden.

http://www.alphens.nl/nieuws/gemeente/20162,berging-van-koningin-julianabrug-start-in-september.html


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Citaat van: Peter71 link=msg=1367774 date=1439907200
Als dit het niveau is hoe over de brandweer wordt gedacht ben ik geheel klaar met deze discussie.

Er zal beslist iemand geweest zijn die de inzet van de kraan nodig vond. Maar ik vraag me werkelijk af of een mobiele bouwkraan met blauwe zwaailampen nu echt zoveel toevoegt voor de brandweer. En blijkbaar zijn dat er meer, aangezien Haaglanden de enige regio is met een mobiele kraan. Kostbaar materieel, kostbaar onderhoud en een kostbare opleiding voor het personeel.

Even van het internet (http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php?datum=20110621&item=280)
Citaat
Nieuwe grote kraan voor o.a. ongevallen trams en Randstadrail

Haaglanden - Enkele maanden geleden heeft de Veiligheidsregio Haaglanden de aanbesteding voor een nieuwe grote kraan afgerond. Maandag werd dit imposante voertuig gespot in het centrum van Den Haag.

De nieuwe grote kraan is een Grove GMK-4080-1 en heeft een totale lengte van 12,65 meter. De hoogte van het voertuig bij een volledig uitgeschoven boom is 51 meter. Naar verluidt is het voertuig eind vorige week in de regio gearriveerd. De komende maanden zal het personeel van de brandweer opgeleid worden om met dit unieke voertuig te werken. Tot die tijd zal de huidige Liebherr kraan in dienst blijven.

De brandweerkraan is uniek in Nederland; geen enkele andere regio beschikt over een dergelijk voertuig. In Haaglanden wordt de wagen o.a. ingezet bij ongevallen met trams en de Randstadrail.

Kan deze kraan nu meer levens redden dan een HV(1 of 2) met kraan? Want bij brand heeft hij geen enkele toegevoegde waarde. En bergingen uitvoeren is een taak van een civiel bedrijf.

Wellicht is het beter om (verdeeld over meerdere regio's) te investeren in hoogwerkers met een bereik van 80 of 100 meter...
Mister Livingstone, I presume?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Walker link=msg=1367921 date=1440005528
Er zal beslist iemand geweest zijn die de inzet van de kraan nodig vond. Maar ik vraag me werkelijk af of een mobiele bouwkraan met blauwe zwaailampen nu echt zoveel toevoegt voor de brandweer. En blijkbaar zijn dat er meer, aangezien Haaglanden de enige regio is met een mobiele kraan. Kostbaar materieel, kostbaar onderhoud en een kostbare opleiding voor het personeel.

Even van het internet (http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php?datum=20110621&item=280)
Kan deze kraan nu meer levens redden dan een HV(1 of 2) met kraan? Want bij brand heeft hij geen enkele toegevoegde waarde. En bergingen uitvoeren is een taak van een civiel bedrijf.

Wellicht is het beter om (verdeeld over meerdere regio's) te investeren in hoogwerkers met een bereik van 80 of 100 meter...

Zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=24247.msg1019759#msg1019759
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Thor link=msg=1367919 date=1440004916
Maandag extra raadsvergadering over Julianabrug

19 augustus 2015 - 15:15  •  Alphens.nl  •  0 reacties  

Maandag extra raadsvergadering over Julianabrug


De gemeente Alphen aan den Rijn komt op 24 augustus 2015 bij elkaar voor een extra raadsvergadering. Aanleiding hiervoor is het ongeval met de Koningin Julianabrug van maandag 3 augustus.

Tijdens deze vergadering wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de gebeurtenissen en de laatste stand van zaken sinds het ongeval. Ook moet de gemeenteraad de ingestelde noodverordening bekrachtigen. Het politieke debat over de oorzaak van het ongeluk wordt pas gevoerd als de onderzoeken van de Inspectie SWZ en Onderzoeksraad voor de Veiligheid zijn afgerond, hebben de partijen uit de gemeenteraad al aangekondigd. Dat kan nog een jaar duren.

De extra openbare gemeenteraadsvergadering begint om 20.00 uur. De vergadering is ook online te volgen.

http://www.alphens.nl/nieuws/overig/20173,maandag-extra-raadsvergadering-over-julianabrug.html

Ongeluk met Julianabrug kost gemeente 1,3 miljoen


De onderzoeken van de Inspectie SWZ en Onderzoeksraad voor de Veiligheid nemen in de regel de nodige tijd met name omdat o.a. gedetailleerd wordt ingegaan op alle formele aspecten etc.

Belangrijke en momenteel toch al bekende zaken zijn :

- hoe zag de risicoanalyse er uit en wie heeft deze risicoanalyse goedgekeurd, er is immers al middels de aannemer bekend dat het omvallen van de kranen niet werd
  beschouwd/meegenomen in deze risicoanalyse
- de last van 168 ton opgenomen door twee mobiele kranen met een hijshoogte van 25-30 meter op pontons kon horizontaal vrijelijk over de breedte van de pontons bewegen
  en dat betekent dat de verandering slagzij van de pontons niet in de hand kon worden gehouden, n.b.  middels draden op lieren aan de last kun je de positie van de last wel
  in de hand houden en daarmee de verandering van de slagzij van de pontons (invloed op de MG+ van het geheel)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Kraanongeluk Alphen: aannemer geeft fouten toe

Aannemersbedrijf BSB Staalbouw, verantwoordelijk voor het hijswerk rond de Koningin Julianabrug, zegt als bedrijf gefaald te hebben bij de misgelopen hijsklus.

1.Het hijsplan had moeten worden voorgelegd aan een gespecialiseerd bedrijf, zegt directeur Jan Pesie in een interview met de lokale zender Studio Alphen.

2."Wij hebben zelf niet de expertise om met name de stabiliteitsberekeningen en de ballastberekeningen voor de pontons te controleren. Men zegt automatisch: Ja, dan had je daar een gespecialiseerd bedrijf bij moeten halen. Dat is correct. In die zin hebben wij als bedrijf wel gefaald", aldus Pesie

ZIE OOK: Alphen stelt aannemers aansprakelijk voor ongeluk hijskranen

3.Overigens denkt hij dat een gespecialiseerd bedrijf ook niet de vinger op de zere plek had kunnen leggen. "Er is hier iets gebeurd wat niemand verwacht heeft", aldus Pesie.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/kraanongeluk-alphen-aannemer-geeft-fouten-toe

1. De aannemer en uitvoerder van het hijswerk is Peinemann.
    Het hijsplan dus het op deze manier vastmaken van twee kranen aan een betrekkelijk zware last (geen jo/jo) is toch in eerste
    instantie een zaak van Peinemann en niet van BSB, Peinemann had bij twijfels het hijsplan moeten voorleggen aan een
    gespecialiseerd bedrijf.

2.De verhuurder van de ponton had deze berekeningen even eenvoudig en snel kunnen maken.

3.Als je de relatief zware last met draden op lieren vasthoudt kan de last niet zoals hier is gebeurd over de breedte van het ponton aan
   de wandel gaan en de slagzij van het ponton heel snel snel veranderen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.

ALPHEN AAN DEN RIJN – BSB Staalbouw, het bedrijf dat het brugdek heeft gerenoveerd en verantwoordelijk is voor het hijswerk rond de Koningin Julianabrug, heeft de hijsplannen van te voren niet laten beoordelen door een onafhankelijk instituut. Dat zal in de toekomst anders gaan. Jan Pesie, directeur van BSB Staalbouw, zegt dat in een interview met Studio Alphen. Hij wil benadrukken dat volgens hem het ongeluk niet was voorkomen als de hijsplannen van te voren wel waren gecontroleerd door een deskundige.

‘Wij zijn als opdrachtgever van de firma Peinemann eindverantwoordelijk voor het hijsgebeuren. Dat is heel naar en daar moet veel over uitgelegd worden’, vertelt Pesie. ‘Maar er is ook begrip voor dat wij daar minder invloed op hebben, behalve dat wij de plannen nog misschien wel veel kritischer hadden moeten bekijken dan we gedaan hebben’, vervolgt Pesie. ‘Aan de andere kant is het zo dat wij niet de expertise hebben om stabiliteits- en ballastberekeningen voor de pontons te controleren. Daar zegt men automatisch over: daar had je een gespecialiseerd bedrijf bij moeten halen. Dat is correct. Dus in die zin hebben wij als bedrijf gefaald.’

Op maandag 3 augustus ging het gruwelijk mis. Terwijl de voorbereidingen gaande waren om het brugdek in de Julianabrug te hijsen en het brugdek net vastgemaakt was aan de kranen, ging het fout. Door nog onbekende oorzaak vielen de twee kranen met het brugdek om en belandden bovenop huizen en winkels in de Hooftstraat in Alphen aan den Rijn. Pesie windt er geen doekjes om. ‘Ik wil het niet mooier maken dan het is. Ik heb daar gefaald. En dat moet zeker naar de toekomst toe beter’, erkent de directeur. ‘De les voor ons is dat wij naar de toekomst toe de plannen zullen opvragen en laten keuren door een onafhankelijke instantie die dat wel kan beoordelen.1. Mijn vermoeden is dat die ook niet de vinger op de zere plek had kunnen leggen om dit te voorkomen. Er is hier iets gebeurd wat niemand verwacht heeft en niemand voorzien heeft.

2.‘Hijsen vanaf ponton was verantwoord’

Nederlandse specialisten en deskundigen begonnen, op basis van het zien van de videobeelden, direct al met het analyseren van het ongeluk. Velen vinden het onverantwoord wat de aannemers hebben gedaan in Alphen. De kranen hadden in hun ogen nooit op pontons mogen staan, maar hadden op het vaste land moeten staan. Pesie is het daar niet mee eens.

‘Dat was in dit geval gewoonweg niet mogelijk.3. Daarnaast is het zo dat wij als bedrijven, BSB Staalbouw en Peinemann, iets meer dan een jaar geleden precies dezelfde manoeuvre hebben uitgehaald met vrijwel dezelfde kranen en een brugdek van hetzelfde gewicht. Die brug hebben we toen in Alkmaar over het Noord-Hollandskanaal gelegd. En dat is prima verlopen’, aldus Pesie.4. ‘Hier is iets gebeurd dat totaal niet voorzien is en waarvan we ook nog niet weten wat er gebeurd is.’

Onvoorstelbaar groot

‘Wat is hier aan de hand?! Wat een drama! Wat vinden we straks onder de puinhopen? En hoe is het met de twee kraandrijvers?’ Dat was het eerst wat Pesie dacht toen hij op zijn vakantieadres op de hoogte werd gesteld van het ongeluk en de videobeelden zag.

De opluchting was onvoorstelbaar groot toen duidelijk werd dat er geen menselijke slachtoffers waren. ‘Als er werkelijk waar een slachtoffer was gevallen, niet al was het er maar één, maar al was het er één, dan had het een veel traumatischer gebeuren geworden dan het nu is. Met alle respect, ik bedoel dit niet negatief, maar materiële schade is altijd oplosbaar.’

Op het moment van het ongeluk waren drie werknemers van BSB aanwezig bij de Julianabrug. Eén van hen heeft het ongeluk gezien. De drie medewerkers zijn inmiddels weer aan het werk. Met hen gaat het naar omstandigheden goed, meldt Pesie.


Tweet about this on Twitter 10 Share on Facebook 20 Share on LinkedIn 0 Email this to someoneShare on Google+ 0
Foto: Ron Hoenson (Alphenphoto

http://studioalphen.nl/nieuws/153950/aannemer-we-hadden-hijsplannen-julianabrug-moeten-laten-beoordelen.html

1. Een ervaren scheepsbouwer kan het verschil tussen vrijelijk aan de wandel gaan van de last en in de hand houden van de last middels draden op lieren het oppakken van een relatief zware last middels twee hoge kranen vwb de invloed op de MG+ en daardoor de snelle verandering van de slagzij van de pontons heel eenvoudig uitleggen, daar zijn echt geen ingewikkelde stabiliteits en computerberekeningen voor nodig.

2.Twee onafhankelijke pontons zullen ieder met het oppakken van de last en zwenken van de telescoop kranen met de relatief zware gieken anders inzinken en anders slagzij maken. Dat betekent dat de ene en de andere kraan in deze hijsconfiguratie een ander gedeelte van de last moeten opnemen en dat bij een hoog aangrijpingspunt, vrijelijk over de breedte van het ponton bewegende last van 168 ton, dan moet je bij het werken vanaf pontons de horizontale verplaatsing van deze last wel in de hand kunnen houden middels draden op lieren.
Als zou zijn gewerkt met draden op lieren zou dat vergelijkbaar zijn geweest met het aan boord rijden van de last ondanks het hoge aangrijpingspunt van de last in de kranen.

3.Als je de uitgebreide fotoreportage van deze operatie bekijkt zijn er wel de nodige en belangrijke verschillen tussen die operatie en de operatie te Alphen te onderscheiden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Plan van aanpak bergingswerkzaamheden.

Volgens eerdere berichten van de Gemeente Alphen aan de Rijn zou het plan van aanpak, met name vwb de twee kranen en het brugdeel, eind deze week zijn afgerond.
Er is volgens mij echter nog niets gepubliceerd inzake dit plan van aanpak.
Deze  planning van de Gemeente was o.a. gelet op het grote aantal mede-beslissers ook wel erg optimistisch.
De officiele nominantie van de uitvoerder(s) van de bergingswerkzaamheden zal hierdoor mogelijk dan ook de nodige vertraging opleveren.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Plan van Aanpak Nafase Crisis Julianabrug, vastgesteld door het college van B&W op 18 augustus 2015 Pagina 1

Plan van Aanpak  Nafase ongeval Koningin Julianabrug  Alphen aan den Rijn          
Versie beheer 0.1 4 augustus 2015 1e ambtelijk concept 0.2 5 augustus 2015 Voor kennisname naar ROT 0.3 5 augustus 2015 Voor vaststelling in BT 0.4 10 augustus 2015 Voor bespreking (ambtelijk) kernteam 0.5 11 augustus 2015 Voor bespreking in College van B&W 0.6 18 augustus 2015 Voor vaststelling in College van B&W

Inhoudsopgave  
1 Inleiding ... 31 1.1 Doel nafase ... 31 1.2 Fasering ... 31 1.3 Afschaling ... 31 1.4 Thema’s ... 41 1.5 Planning ... 41 2 De projectorganisatie ... 51 2.1 College van burgemeester en wethouders ....................................................................... 51 2.2 Ambtelijke projectorganisatie ............................................................................................ 51 3 Taken werkgroepen ... 61 3.1 Werkgroep interne ondersteuning ..................................................................................... 61 3.2 Werkgroep nazorg ... 71 3.3 Werkgroep Communicatie ................................................................................................. 91 3.4 Werkgroep Omgeving ... 111 3.5 Werkgroep Onderzoek en evaluatie ................................................................................ 121 Bijlage I Integraal beveiligingsplan - Onderzoeksgebied en omgeving van ongeval KJ-Brug ........ 131 Bijlage II  Raming kosten nasleep ongeval Koningin Julianabrug ................................................... 171

  http://www.alphenaandenrijn.nl/Bestuur/Actuele_berichten/Kraanongeval_Koningin_Julianabrug/Documenten/Alle_documenten/Plan_van_aanpak_Nafase_ongeval_Koningin_Julianabrug.org

  

Voorbereidingen berging
13 aug 2015

De voorbereidingen van de berging lopen nu volop. Vandaag, 13 augustus 2015, wordt de site geschouwd door de bergers zodat elke berger zijn plan van aanpak kan maken. Deze plannen verwachten we volgende week en daarna volgt een beoordeling. De planning is om volgende week een opdracht naar een berger te sturen zodat die daadwerkelijk kan gaan voorbereiden. Verder is vandaag met behulp van een hoogwerker het brugdek geïnspecteerd om te beoordelen of er nog bruikbare onderdelen aanwezig zijn.

http://www.hersteljulianabrug.nl/actueel/agenda/8/voorbereidingen-berging.html


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Aannemer kraandrama slikt eigen falen snel in

Pesie was gistermiddag zo geschrokken van zijn eigen uitspraken, dat hij een mediastilte inlaste.

Volgens de Haagse advocaat Sandra van Veldhoven, aansprakelijkheidsexpert, staat de term ’eindverantwoordelijk’ desalniettemin niet gelijk aan het erkennen van aansprakelijkheid. „Daar is meer voor nodig, bijvoorbeeld dat moet vaststaan dat er een fout is gemaakt. Bij verhoudingen tussen hoofd- en onderaannemers kunnen benadeelden beiden aanspreken. Intern wordt dan geregeld wie de schade uiteindelijk draagt.”

http://www.telegraaf.nl/telegraaf-i/7Ke/ixeBe

Bij verhoudingen tussen hoofd- en onderaannemers kunnen benadeelden beiden aanspreken. Intern wordt dan geregeld wie de schade uiteindelijk draagt.”
Dat is correct en als dan kan worden aangetoond dat er sprake is van grove nalatigheid, grove fouten etc. door bijvoorbeeld hier het kraanbedrijf dan kunnen de standaard voorwaarde/conditien wel eens niet meer van toepassing blijven tijdens een dispuut


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Sleepboten weggehaald van rampplek Alphen aan den Rijn

De eigenaren van de sleepboten hadden aangegeven dat zij de boten elders nodig hadden voor ander werk. De twee instanties die onderzoek doen naar het kraanongeluk, de Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Inspectie SZW (de voormalige Arbeidsinspectie), hebben de boten daarop vrijgegeven.

http://www.nu.nl/binnenland/4112155/sleepboten-weggehaald-van-rampplek-alphen-rijn.html

Er zullen vervolgens ook wel wel aardige rekeningen voor die drie sleepboten voor drie weken opgesloten liggen door de eigenaren (Koninklijke Van der Wees en Rodie) worden gepresenteerd.