ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 101332 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #100 Gepost op: 1 oktober 2014, 20:06:21
Citaat van: RAdeR link=msg=1299601 date=1412185501
Kijk daar is zo'n forum nou handig voor. Om je kennis over de veranderingen in hulpverleningswereld een beetje op peil te houden.  ;)

Wat het feit dat jij (en volgens jou anderen) niet op de hoogte zijn van wijzigingen wil nog niet zeggen dat ze er ook niet zijn.  98uiye

Klopt, forum is heel handig! Maar had er ook hier nog niets over zien voorbijkomen sinds ik hier lid ben. 98uiye Anders had ik het gekend haha!

Maar thnx voor de uitleg RAdeR  en Job45!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 1 oktober 2014, 20:09:55
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1299623 date=1412186781
Klopt, forum is heel handig! Maar had er ook hier nog niets over zien voorbijkomen sinds ik hier lid ben. 98uiye Anders had ik het gekend haha!
Met alle respect, er is meer dan alleen het forum om betrouwbare informatie vandaan te halen ;)...

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #102 Gepost op: 1 oktober 2014, 20:14:29
Citaat van: Lunatum link=msg=1299627 date=1412186995
Met alle respect, er is meer dan alleen het forum om betrouwbare informatie vandaan te halen ;)...

Zeker, maar had er zo nog nooit van gehoord. Ook meerdere mensen om mij heen niet. Maar niet erg, we leren hier altijd  098uo
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #103 Gepost op: 1 oktober 2014, 20:31:07
Binnen de Evenementenhulp is de MIST/GAVE de afgelopen jaren steeds meer ingeburgerd, en tot 1 Januari wordt deze ook nog steeds gebruikt door de Ambulancedienst. Met LPA 8.0  is de Ambulancedienst over op SBAR, echter zijn nog erg weinig mensen in de evenementensector hier van op de hoogte.

Gelukkig klopt het wat Joost zegt, als je maar een goed verhaal hebt en neer weet te zetten ben je goed bezig, of dat nou SBAR, MIST of GAVE is.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #104 Gepost op: 1 oktober 2014, 20:33:31
Persoonlijk vind ik de mist completer.
Dit aangezien hier het ABCD protocol al bij inzit.

Bij het rode kruis zijn we al enige tijd bezig om te streven dat de mist melding door iedereen word beheerst. Ipv het wie wat waar wanneer verhaaltje.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #105 Gepost op: 1 oktober 2014, 20:42:44
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1299575 date=1412181138
Sinds wanneer is de MIST bij het grof vuil gezet dan? En SBAR? Nog never nooit van gehoord... En ik niet alleen.

Ach maak je geen zorgen, gewoon weer zo'n modeverschijnsel(net zoals de PAT bij kinderen). Gaat vanzelf weer over.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 1 oktober 2014, 20:51:25
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1299652 date=1412188411

Bij het rode kruis zijn we al enige tijd bezig om te streven dat de mist melding door iedereen word beheerst. Ipv het wie wat waar wanneer verhaaltje.
Wie zegt dat er in SBAR of RSVP geen ABCDE zit? Daar zit het net zo goed in.

Binnen het Rode Kruis bezig met MIST? Op afdelingsniveau misschien, niet landelijk.

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 1 oktober 2014, 21:53:59
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1299652 date=1412188411

Op school leer ik de het ABCDE te betrekken in de SBAR. Zoals ook te zien op een zakkaartje van nursing. (pagina 3)http://www.nursing.nl/PageFiles/7292/001_RBIAdam-image-NURS6249I01.pdf
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #108 Gepost op: 2 oktober 2014, 00:59:33
Citaat van: Job45 link=msg=1299692 date=1412193239
Op school leer ik de het ABCDE te betrekken in de SBAR. Zoals ook te zien op een zakkaartje van nursing. (pagina 3)http://www.nursing.nl/PageFiles/7292/001_RBIAdam-image-NURS6249I01.pdf
Correct, maar voor het 'simpele' ehbo/rk vind ik deze te uitgebreid.  
Ik bedoelde met mijn opmerking ook niet dat met het SBAR de ABCDE niet heeft...verkeerde zinsopbouw van mijn kant.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

Red Cross Medic

• Senior gebruiker
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #109 Gepost op: 2 oktober 2014, 01:03:46
Citaat van: Lunatum link=msg=1299663 date=1412189485
Wie zegt dat er in SBAR of RSVP geen ABCDE zit? Daar zit het net zo goed in.

Binnen het Rode Kruis bezig met MIST? Op afdelingsniveau misschien, niet landelijk.
Dan zul je eens moeten meedraaien op alle grote evenementen, daar werken we al enige tijd met de MIST.
Daarnaast leren de nieuwe cursisten voor de verbindingscurcus de mist procedure ook aan.

Het is al enige tijd het streven om dit van defensie over te nemen, de werkelijke uitvoering laat vaak echter nog op zich wachten bij alle afdelingen. Dit is daarom ook een stoorzender op grote evenementen waarbij de vervingen MIST meldingen opvragen en het werkveld 4 vraagtekens terugstuurt.

Het is dus weldegelijk landelijk opgenomen...maar lokaal nog niet zodanig overgenomen dat alle rode kruisers dit beheersen.  ::)