ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 101333 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #110 Gepost op: 2 oktober 2014, 19:33:19
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1299741 date=1412204626
Dan zul je eens moeten meedraaien op alle grote evenementen, daar werken we al enige tijd met de MIST.
Daarnaast leren de nieuwe cursisten voor de verbindingscurcus de mist procedure ook aan.

Het is al enige tijd het streven om dit van defensie over te nemen, de werkelijke uitvoering laat vaak echter nog op zich wachten bij alle afdelingen. Dit is daarom ook een stoorzender op grote evenementen waarbij de vervingen MIST meldingen opvragen en het werkveld 4 vraagtekens terugstuurt.

Het is dus weldegelijk landelijk opgenomen...maar lokaal nog niet zodanig overgenomen dat alle rode kruisers dit beheersen.  ::)

Erg dapper om te beweren dat "het rode kruis" mist ingevoerd heeft. Ik kom bij veel afdelingen vaak over de vloer en ik ken er waar een centralist op zijn kop kreeg van een instructeur omdat de centralist vroeg om een Abc'tje, dat had "bewustzijn en ademhaling" moeten zijn. De weg naar mist is op sommige afdelingen nog erg ver weg hoor. Ook bij grote landelijke inzetten.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #111 Gepost op: 2 oktober 2014, 19:35:17
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1299891 date=1412271199
Erg dapper om te beweren dat "het rode kruis" mist ingevoerd heeft. Ik kom bij veel afdelingen vaak over de vloer en ik ken er waar een centralist op zijn kop kreeg van een instructeur omdat de centralist vroeg om een Abc'tje, dat had "bewustzijn en ademhaling" moeten zijn. De weg naar mist is op sommige afdelingen nog erg ver weg hoor. Ook bij grote landelijke inzetten.

Het is zover bij mij bekend ook inderdaad landelijk ingevoerd, ofwel: eigenlijk zou elke RK'er de MIST moeten kennen en gebruiken tijdens overdracht. Dat er bij meerdere afdelingen en/of districten niks mee gedaan wordt en ook niet gebruikt wordt bij grote inzetten is een ander verhaal.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 2 oktober 2014, 20:03:17
Ik ben benieuwd in welke opleidingsboek van het NRK iets staat over MIST. In ieder geval heb ik dit ook nog bij geen een verbindingscursus gezien.
Als je een link hebt naar het desbetreffende hoofdstuk. Ik hou mijn aanbevolen.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 2 oktober 2014, 22:44:24
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1299741 date=1412204626
Het is al enige tijd het streven om dit van defensie over te nemen, de werkelijke uitvoering laat vaak echter nog op zich wachten bij alle afdelingen. Dit is daarom ook een stoorzender op grote evenementen waarbij de vervingen MIST meldingen opvragen en het werkveld 4 vraagtekens terugstuurt.

Het is dus weldegelijk landelijk opgenomen...maar lokaal nog niet zodanig overgenomen dat alle rode kruisers dit beheersen.  ::)
Het streven van jouw afdeling of van het landelijk? Ik heb niet de indruk dat het landelijk MIST gebruikt en dat aan alle vrijwilligers wil aanleren.

In welke publicatie van het Landelijk Buro wordt MIST aanbevolen voor het gehele Rode Kruis?

MIST is voor EHBO'ers veel lastiger dan men denkt. Ik zie regelmatig dat het niet of verkeerd gebruikt wordt. Ik vraag me af of de originele MIST nu wel zo handig is voor de EHBO, SBAR of RSVP zijn waarschijnlijk praktischer.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #114 Gepost op: 4 oktober 2014, 19:19:07
Het getoonde zakkaartje vind ik in deze versie totaal ongeschikt voor gebruik door de doorsnee EHBO-er.
Het is geheel gericht op professionele zorgverleners gezien de vermelde handelingen en totaal niet op het huidige niveau van de doorsnee opgeleide EHBO-er.

Reden:
1) Enige vermelde controles/handelingen zijn behoudens de in de zorg werkzame EHBO-ers niet altijd goed te hanteren en/of te doorgronden door gebrek aan ervaring en kennis met deze handelingen.
2) Organisaties als het Oranje Kruis en Rode Kruis bieden geen uitgebreide/complete opleidings mogelijkheden tot het opleiden van EHBO-ers met de ABCDE bij EHBO verenigingen.
3) De huidige EHBO instructeurs van het Oranje Kruis en Rode Kruis zijn totaal niet (om)geschoold in het hanteren van de ABCDE en dus per definitie niet geschikt voor het overdragen van de ABCDE aan cursisten. "De klok horen luiden maar de klepel niet kunnen vinden."
Daar er wel sprake is van enig ABCDE instructie dan is dat meer op losse basis van een paar uurtjes vooral theoretisch kennis maken met de ABCDE ipv echt structueel handelen volgens de ABCDE
4) Er zijn geen ondersteunende lesmaterialen van beide genoemde organisaties. Daar waar deze wel aanwezig zouden zijn (zoals het boek Gevorderd Eerstehulp) dan past dat ondanks dat geheel niet in de opleidingsvisie en/of strategie van het Oranje Kruis en Rode Kruis.
5) Er vindt geen eindtoetsing of (onafhankelijk) examen plaats. Er kan dus ook niet op een deugdelijke manier worden gecertificeerd.

Conclusie:
Ik zet dus grote vraagtekens bij de kennis en handelen van gecertificeerden van het Oranje Kruis en Rode Kruis aangaande het gebruik van de ABCDE.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 4 oktober 2014, 19:51:28
Citaat van: Willem D. link=msg=1300194 date=1412443147

Het getoonde zakkaartje vind ik in deze versie totaal ongeschikt voor gebruik door de doorsnee EHBO-er.

Het is geheel gericht op professionele zorgverleners gezien de vermelde handelingen en totaal niet op het huidige niveau van de doorsnee opgeleide EHBO-er.

Kortom.., een EHBO'er kan er niks mee en voor de professionele hulpverlener voegt het niks toe.

Citaat van: Christian link=msg=1299139 date=1412002080

Nee hoor, ik stel 'm niet ter discussie. Ik zou bloeddruk meten omdat ik 'm kan interpreteren, als een ander dat niet kan is dat prima, dan vooral niet doen.

Wat moet je met een bloeddruk? De handeling kost tijd en het leidt je af van je werkelijke taak als EHBO'er.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #116 Gepost op: 4 oktober 2014, 20:38:55
Citaat van: Expert link=msg=1300199 date=1412445088

Kortom.., een EHBO'er kan er niks mee en voor de professionele hulpverlener voegt het niks toe.
EHBO'er.
Met dit getoonde kaartje kan een EHBO-er niets zonder aangeleerde inzichten en handelen in deze.

Veel EHBO-ers hebben zijn ook verpleegkundigen en kunnen er dus wel degelijk wat mee.
Het onderscheid in alleen EHBO en EHBO in combinatie verpleegkundige of professionele zorgverlener wordt slechts zelden benadrukt. Vooral in dit forum waarin de EHBO-er veelal als eenheidsworst wordt afgeschilderd.

Er zijn wel degelijk mogelijkheden om de ABCDE in de EHBO te hanteren. Alleen passen deze niet binnen de huidige standaard EHBO opleidingen van het Rode Kruis en Oranje Kruis.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #117 Gepost op: 4 oktober 2014, 21:44:37
Je leert toch de ABC-methode met EHBO?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #118 Gepost op: 4 oktober 2014, 21:50:10
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1300225 date=1412451877
Je leert toch de ABC-methode met EHBO?

Ademhaling
Bewustzijn
Circulatie
 ::)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

sb79

• NHT hollands midden
  • Forum gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 4 oktober 2014, 21:51:19
Airway
Breathing
Circulation en bloedingen
Disababilitie
Exposure

toch een verschilletje ;) met de ehbo abc