SBAR is niet moeilijk aan te leren, onder voorwaarde dat men de werking van o.a. de ABCDE methode begrijpt. En dat is ook niet moeilijk aan te leren.
Reddingsbrigade Nederland gaat overigens wel de SBAR hanteren per 1 september 2014 !
http://bondsinfo.reddingsbrigade.nl/nieuwsbericht/1814
Hoe de Reddingsbrigade dat wil toepassen/hanteren binnen de EHBO opleidingen, bij oefeningen en inzetten is mij niet geheel duidelijk. Of in dit geval, er is ook nog geen zakkaartje en ondersteunende lesmaterialen welke de bond heeft goedgekeurd voor intern gebruik.
Het volgen van het nieuwe LPA is leuk en ongetwijfeld goed bedoeld, maar velen bij de Reddingsbrigade hebben in grootte getallen het standaard EHBO diploma van het Oranje Kruis waar totaal geen ABCDE en MIST wordt gehanteerd.
De elementaire (ABCDE) basis om de SBAR te gebruiken is dus niet of nauwelijks aanwezig.
Dat gaat het komende najaar/voorjaar in het opleidingsseizoen dus flink bijten en tegenstrijdigheden opleveren bij de Reddingsbrigade als de leden (nog) niet hebben geleerd te denken en te handelen volgens de ABCDE en MIST.
Dan is het onervaren gebruik van een ABCDE, MIST of SBAR zakkaartje gedoemd om een stotterend en onsamenhangende overdracht te bewerkstelligen. Geldt ook voor alle andere EHBO-ers die ongetraind een willekeurig ABCDE zakkaartje willen hanteren.
Het werk wat in de praktijk wordt uitgevoerd is op meerdere vlakken totaal niet te vergelijken met ehbo verenigingen en dergelijke, dus de vergelijking hierin is krom.
Is een oranje kruis opleiding geschikt voor het huidige werk wat door strandwachten wordt uitgevoerd? Als je het mij vraagt absoluut niet, het benaderd totaal niet de beroepspraktijk. Buiten dat staat er overigens in de cursusboeken nog wel het e.e.a. over basale anamnese en het overdragen (volgens MIST/SBAR) aan ambulancepersoneel, en zo nog wel meer zaken die je niet bij een ehbo club zal tegenkomen, vergeet dat niet.
Maakt dat dat we daarmee iemand hebben die geschikt is voor het werk? Nee. Er wordt wel wat meer dan dat verwacht en dat doel wordt (thans, waar ik werk) bereikt door specifieke bijscholingen, vele oefeningen, casuïstieken, klinische lessen en aanvullende cursussen. Zelf dan is het vaak nog behelpen.
Ondanks dit alles, als ik ergens op hamer bij nieuwe collega's is het wel het fatsoenlijk kunnen doen van een melding, het geven van een sitrap en het doen van een overdracht. SBAR is bij bepaalde situaties een uitermate geschikte methodiek hiervoor, als iemand zelf liever op een andere manier werkt zal je mij echter niet horen. Als ik een sitrap of overdracht iets
NIET wil horen is het wel het opdreunen van waardes en observaties uit ABCDE, dan schiet je compleet aan je doel voorbij. Het hanteren van een ABCDE benadering is overigens geen voorwaarde voor het toepassen van SBAR of welke andere methode.