ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 102161 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #130 Gepost op: 7 oktober 2014, 13:01:44
SBAR is inderdaad net een stap te ver voor de gemiddelde EHBO'er, maar goed er is dan ook niemand die een EHBO'er verplicht dit te gebruiken. Binnen het RK en OK wordt zelfs MIST niet aangeleerd..

Citaat van: Kanarie link=msg=1300298 date=1412504710
Iemand die binnen zo'n letter (bijvoorbeeld de A) meer mogelijkheden heeft door zijn opleiding (bijvoorbeeld een anesthesioloog die intubeert), biedt gewoon een aanvulling op de handelingen van iemand met een "lager niveau" (bijvoorbeeld een EHBO'er die met de chinlift keurig de ademweg heeft vrijgehouden). Ik vind het prachtig!
Dit vind ik wel de eindconclusie van dit topic; iedereen doet binnen zijn mogelijkheden en bevoegdheden wat hij kan om iemand zo goed mogelijk te helpen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #131 Gepost op: 7 oktober 2014, 19:15:44
Citaat van: Job45 link=msg=1300620 date=1412679704
SBAR is inderdaad net een stap te ver voor de gemiddelde EHBO'er, maar goed er is dan ook niemand die een EHBO'er verplicht dit te gebruiken. Binnen het RK en OK wordt zelfs MIST niet aangeleerd..
SBAR is niet moeilijk aan te leren, onder voorwaarde dat men de werking van o.a. de ABCDE methode begrijpt. En dat is ook niet moeilijk aan te leren.

Reddingsbrigade Nederland gaat overigens wel de SBAR hanteren per 1 september 2014 !  ???
http://bondsinfo.reddingsbrigade.nl/nieuwsbericht/1814  

Hoe de Reddingsbrigade dat wil toepassen/hanteren binnen de EHBO opleidingen, bij oefeningen en inzetten is mij niet geheel duidelijk. Of in dit geval, er is ook nog geen zakkaartje en ondersteunende lesmaterialen welke de bond heeft goedgekeurd voor intern gebruik.
Het volgen van het nieuwe LPA is leuk en ongetwijfeld goed bedoeld, maar velen bij de Reddingsbrigade hebben in grootte getallen het standaard EHBO diploma van het Oranje Kruis waar totaal geen ABCDE en MIST wordt gehanteerd.
De elementaire (ABCDE) basis om de SBAR te gebruiken is dus niet of nauwelijks aanwezig.

Dat gaat het komende najaar/voorjaar in het opleidingsseizoen dus flink bijten en tegenstrijdigheden opleveren bij de Reddingsbrigade als de leden (nog) niet hebben geleerd te denken en te handelen volgens de ABCDE en MIST.
Dan is het onervaren gebruik van een ABCDE, MIST of SBAR zakkaartje gedoemd om een stotterend en onsamenhangende overdracht te bewerkstelligen. Geldt ook voor alle andere EHBO-ers die ongetraind een willekeurig ABCDE zakkaartje willen hanteren.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #132 Gepost op: 7 oktober 2014, 20:11:30
Citaat van: Willem D. link=msg=1300685 date=1412702144
SBAR is niet moeilijk aan te leren, onder voorwaarde dat men de werking van o.a. de ABCDE methode begrijpt. En dat is ook niet moeilijk aan te leren.

Reddingsbrigade Nederland gaat overigens wel de SBAR hanteren per 1 september 2014 !  ???
http://bondsinfo.reddingsbrigade.nl/nieuwsbericht/1814  

Hoe de Reddingsbrigade dat wil toepassen/hanteren binnen de EHBO opleidingen, bij oefeningen en inzetten is mij niet geheel duidelijk. Of in dit geval, er is ook nog geen zakkaartje en ondersteunende lesmaterialen welke de bond heeft goedgekeurd voor intern gebruik.
Het volgen van het nieuwe LPA is leuk en ongetwijfeld goed bedoeld, maar velen bij de Reddingsbrigade hebben in grootte getallen het standaard EHBO diploma van het Oranje Kruis waar totaal geen ABCDE en MIST wordt gehanteerd.
De elementaire (ABCDE) basis om de SBAR te gebruiken is dus niet of nauwelijks aanwezig.

Dat gaat het komende najaar/voorjaar in het opleidingsseizoen dus flink bijten en tegenstrijdigheden opleveren bij de Reddingsbrigade als de leden (nog) niet hebben geleerd te denken en te handelen volgens de ABCDE en MIST.
Dan is het onervaren gebruik van een ABCDE, MIST of SBAR zakkaartje gedoemd om een stotterend en onsamenhangende overdracht te bewerkstelligen. Geldt ook voor alle andere EHBO-ers die ongetraind een willekeurig ABCDE zakkaartje willen hanteren.

Het werk wat in de praktijk wordt uitgevoerd  is op meerdere vlakken totaal niet te vergelijken met ehbo verenigingen en dergelijke, dus de vergelijking hierin is krom.

Is een oranje kruis opleiding geschikt voor het huidige werk wat door strandwachten wordt uitgevoerd? Als je het mij vraagt absoluut niet, het benaderd totaal niet de beroepspraktijk. Buiten dat staat er overigens in de cursusboeken nog wel het e.e.a. over basale anamnese en het overdragen (volgens MIST/SBAR) aan ambulancepersoneel, en zo nog wel meer zaken die je niet bij een ehbo club zal tegenkomen, vergeet dat niet.

Maakt dat dat we daarmee iemand hebben die geschikt is voor het werk? Nee. Er wordt wel wat meer dan dat verwacht en dat doel wordt (thans, waar ik werk) bereikt door specifieke bijscholingen, vele oefeningen, casuïstieken, klinische lessen en aanvullende cursussen. Zelf dan is het vaak nog behelpen.  

Ondanks dit alles, als ik ergens op hamer bij nieuwe collega's is het wel het fatsoenlijk kunnen doen van een melding, het geven van een sitrap en het doen van een overdracht. SBAR is bij bepaalde situaties een uitermate geschikte methodiek hiervoor, als iemand zelf liever op een andere manier werkt zal je mij echter niet horen. Als ik een sitrap of overdracht iets NIET wil horen is het wel het opdreunen van waardes en observaties uit ABCDE, dan schiet je compleet aan je doel voorbij. Het hanteren van een ABCDE benadering is overigens geen voorwaarde voor het toepassen van SBAR of welke andere methode.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #133 Gepost op: 8 oktober 2014, 07:05:43
...
Dat is niet waar, je kunt prima SBAR gebruiken zonder de ABCDE methodiek te noemen. Wordt in het ziekenhuis op sommige afdelingen dagelijks gedaan. De interpretatie die je neerschrijft is een te star.

Een zakkaartje is een hulpmiddel, prima voor gebruik voor in de les of als naslag. In de acute situatie mag worden verwacht dat je het niet per se nodig hebt. Maar kom je er even niet uit, dan is het geen ramp als je even spiekt, zolang dat de hulpverlening niet in de weg staat. Implementatie van een nieuwe methode kost tijd. In de ziekenhuizen is ook niet iedere verpleegkundige of arts om SBAR/RSVP zonder haperen over te dragen, ook daar wordt soms een spiekbriefje gebruikt. Is dat erg? Nee, absoluut niet.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #134 Gepost op: 8 oktober 2014, 07:06:59
Citaat van: -Joost- link=msg=1300697 date=1412705490
...
SBAR is bij bepaalde situaties een uitermate geschikte methodiek hiervoor, als iemand zelf liever op een andere manier werkt zal je mij echter niet horen. Als ik een sitrap of overdracht iets NIET wil horen is het wel het opdreunen van waardes en observaties uit ABCDE, dan schiet je compleet aan je doel voorbij. Het hanteren van een ABCDE benadering is overigens geen voorwaarde voor het toepassen van SBAR of welke andere methode.
Punt.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #135 Gepost op: 8 oktober 2014, 22:41:42
Citaat van: Willem D. link=msg=1300246 date=1412455782
Dus denken dat je volgens de ABC handelt klopt wel, maar ......
Alleen jammer dat je hiervan maar een klein gedeelte uitvoerd als standaard opgeleide EHBO-er.
Stukje misleiding en/of onwetendheid.

Als bls hulpverlener ben je nu eenmaal basaal opgeleid en kun je maar een gedeelte van de ABCDE methode hanteren, vaststellen en behandelen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #136 Gepost op: 9 oktober 2014, 17:26:01
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1300881 date=1412800902
Als bls hulpverlener ben je nu eenmaal basaal opgeleid en kun je maar een gedeelte van de ABCDE methode hanteren, vaststellen en behandelen.
Klopt.
Zolang je geen medisch voorbehouden handelingen binnen de ABCDE uitvoert kan dat prima, en zolang je het interpreteren van gemeten waarden als bloeddruk en andere niet-voorbehouden metingen en handelingen maar over laat aan professionele hulpverleners mag een leek alles.
Juist de ABCDE bied meer mogelijkheden om EHBO-ers op te leiden die vanuit hun EHBO activiteiten de behoefte en noodzaak hebben om meer dan standaard EHBO opgeleid te worden en om hen te laten begrijpen waar ze mee bezig zijn.
Dan praat je ondanks de nodige weerstand die dit wellicht oproept toch over duidelijke niveau verschillen in EHBO opleidingen. Gewenst? Ja, want de huidige EHBO van het ***  is volledig afgebroken tot het niveau waar LEH ooit mee is begonnen.

Een deugdelijk, overzichtelijk en aan aan de handelingen van een leek aangepast ABCDE/MIST/SBAR zakkaartje kan daar daarbij mits goed onderwezen en opgeleid (net zoals professionals die ook zakkaartjes gebruiken) een belangrijk hulpmiddel zijn om EHBO-ers weer op een enigszins acceptabel niveau te brengen die gewenst is.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #137 Gepost op: 9 oktober 2014, 18:09:52
Citaat van: Willem D. link=msg=1300966 date=1412868361
Klopt.
Zolang je geen medisch voorbehouden handelingen binnen de ABCDE uitvoert kan dat prima, en zolang je het interpreteren van gemeten waarden als bloeddruk en andere niet-voorbehouden metingen en handelingen maar over laat aan professionele hulpverleners mag een leek alles.

Dus wat blijft er dan nog over wat niet in het RK of OK boekje staat? ABC(DE) blijft dan gewoon staan als denkwijze, maar die wordt al aangeleerd bij reanimatie.

Juist de ABCDE bied meer mogelijkheden om EHBO-ers op te leiden die vanuit hun EHBO activiteiten de behoefte en noodzaak hebben om meer dan standaard EHBO opgeleid te worden en om hen te laten begrijpen waar ze mee bezig zijn.
Behoefte en noodzaak of het gevoel belangrijk te zijn en zich heel wat te voelen (deze zijn er immers genoeg)? Verdieping en verbreding is goed, maar ken je grenzen.

Een deugdelijk, overzichtelijk en aan aan de handelingen van een leek aangepast ABCDE/MIST/SBAR zakkaartje kan daar daarbij mits goed onderwezen en opgeleid (net zoals professionals die ook zakkaartjes gebruiken) een belangrijk hulpmiddel zijn om EHBO-ers weer op een enigszins acceptabel niveau te brengen die gewenst is.
Verdieping en verbreding is goed, maar ken je grenzen en houd je daaraan.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #138 Gepost op: 9 oktober 2014, 21:37:27
De grenzen zijn mij overduidelijk.

Enerzijds wordt deze bepaalt door het eigen kunnen en kennen en hierin de zelfverantwoordelijk nemen, anderzijds zijn er de goed gedefinieerde grenzen tussen medisch en niet-medisch.

Mensen die hun grenzen niet (willen) kennen en bewust over een grens heen gaan heb je in alle vormen en in alle beroepen, ook in de medische wereld waar regelmatig de nodige **** boven water komt.

Als de ABCDE binnen het niet-medisch handelen blijft kan dat toch geen probleem zijn daar het toepassen van de ABCDE niet en nergens ter wereld uitsluitend voorbehouden is aan medici.

Ik bespeur al enige jaren allergische reacties bij verpleegkundigen en artsen aangaande het gebruik van de ABCDE door leken. Daar het wereldwijd door zowel leken als medici wordt aangeleerd en toegepast hoef je er dus niet bang of paranoide voor te zijn dat ook leken in Nederland deze methodiek aangeleerd krijgen.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #139 Gepost op: 9 oktober 2014, 21:47:28
Citaat van: Willem D. link=msg=1301015 date=1412883447
Ik bespeur al enige jaren allergische reacties bij verpleegkundigen en artsen aangaande het gebruik van de ABCDE door leken. Daar het wereldwijd door zowel leken als medici wordt aangeleerd en toegepast hoef je er dus niet bang of paranoide voor te zijn dat ook leken in Nederland deze methodiek aangeleerd krijgen.

Kan je me eens een reactie aanwijzen waarin een professional hier tegen het gebruik van de ABCDE benadering door leken is? Ik kan ze niet vinden namelijk. De inhoudelijke discussie over waaruit deze benadering door een EHBO'er zou moeten bestaan is een ander verhaal. Dat heeft niks te maken met bang of paranoïde zijn.