Ik heb nog geen enkele arts gezien in deze discussie die zegt dat de ABCDE benadering onzin is of dat hij absoluut niet door EHBO'ers mag worden toegepast. Dat willen sommige 'ons' wellicht in de schoenen schuiven, maar ik heb het niet terug kunnen vinden.
Wel zijn er een aantal posts waarin wordt aangegeven dat je kunt bediscussiëren of toepassing van de ABCDE benadering op het allerlaagste niveau EHBO (de toevallige voorbijganger die (ooit) een EHBO diploma heeft gehaald omdat het moest van de baas, of om in voorkomende gevallen iets te kunnen doen) altijd leidt tot de meest efficiënte hulpverlening. Het risico bestaat dat iemand die weinig met EHBO in aanraking komt en slechts een enkele keer per jaar herhaling volgt eerder in de war raakt als hij het ABC probeert te herinneren en daardoor niet effectief eerste hulp verleent. Er is niet zoveel bekend over de retentie van ABCDE in deze groep. Daarmee dus geen commentaar op de ABCDE benadering als methodiek, maar een kanttekening bij de toepassing er van.
Voor EHBO'ers die bijvoorbeeld op evenementen staan vindt ik ABCDE een prachtige aanvulling.