Op straat geld voor mij dat een gemiddelde arts of verpleegkundige ook een ehbo'er is. Geen van drieen kan een normale overdracht geven met een abc'tje als ze eerste hulp verlenen ( laat staan dat er een correcte werkdiagnose word verteld...) Dat even als kanttekening....
Dus tja....het maakt niet uit of je wel/niet abcd bent opgeleid...
Iets met een groot ego....?
Je lokt me toch voldoende uit de kast om er op te reageren. Je gooit voor het gemak alle artsen op een grote hoop, en stelt dat ze op straat met twee linker handen staan en geen fatsoenlijke overdracht kunnen verrichten. De arrogantie druipt er van af.
Je hebt een punt dat nog niet op alle ziekenhuisafdelingen volgens de ABC wordt gewerkt. Dat klopt, ik leid ook met enige regelmaat verpleegkundigen op voor wie het nieuw is. Daaruit blijkt dat het voor hen vaak al lastig genoeg is. Je kan een hoop kwaads zeggen over het oranje Kruis, maar hun methode werkt voor 90-95% van de cursisten. De ABC methode is niet voor de doorsnee EHBOer weggelegd, daar is het te complex voor. Een EHBOer die roept dat een slachtoffer ABC stabiel is, daar heb ik niks aan...
Daarbij werkt de methode alleen als je hem kan dromen, als je dit zakkaartje nodig hebt, beheers je de methode niet.
Dus, in het belang van het slachtoffer, en niet omdat de arts er patent op heeft, gebruik de ABC methode niet als je niet volledig beheerst, ga er niet stoer mee lopen doen en zorg gewoon dat je goede eerste hulp beheerst.
Tot slot Pleegje, je doet jezelf geen plezier met dit soort posts. Als alle artsen je vol tegengas geven, zou je jezelf op zn minst eens af kunnen vragen of je misschien ongelijk hebt. Of alle domme en arrogante artsen zitten toevallig op dit forum... Dat zou ook kunnen. :|