Volgens mij staat er ergens in het OK boekje verstopt dat bij een reanimatie setting waarbij tevens spraken is van een zeer grote bloeding, amputatie bijvoorbeeld, je ook eerst snel op 1 of andere manier voor druk op die bloeding kunt uitvoeren (zal wel niet heel hard meer stromen zonder circulatie...) voordat of tegelijk dat je met de borstcompressies begint, waarschijnlijk omdat compressies toch niet effectief zijn als je het er gewoon ergens uit duwt. Maar een c-ABCDE wordt er niet genoemd en expliciet maken ze ook niet.
Heerlijk, kan ik ook weer eens inhoudelijk reageren.
Hoofdstuk 5 Shock op Blz. 66 van de 26e druk van het OK boekje .
"Groot bloedverlies kan leiden tot shock. Mede daarom moet u een actieve bloeding direct stoppen. Als het bloedverlies groot is, moet u eerst druk uitoefenen op de wond en daarna de ademhaling beoordelen."
Dus, bij grote bloeding mag / moet afgeweken worden van ABC(DE) volgens het OK.
En volgens mij heeft het OK tot nu toe nog de meeste EHBO'ers opgeleid in Nederland en volgens deze eindtermen werken de meeste EHBO'ers nu nog. (Ik zeg niet dat dit dan ook meteen de beste opleiding is, maar wel dat veel vrijwilligers dit als basis hebben.
En nu s.v.p. niet reageren dat er beter opleidingen zijn of dat het OK de meeste mensen heeft opgeleid omdat ze jarenlang een monopolie positie hadden. Dit weet ik ook wel.
Het gaat mij er gewoon om dat veel mensen deze basis hebben.