samenvoeging topics
In diverse andere topics is dit onderwerp zijdelings aan bod gekomen. Ik wil een poging doen om de voors en tegens van ABCDE in de EHBO weer in een topic te vatten.
Korte samenvatting:
Voors:
Geeft structuur aan de benadering
Werkt volgens dezelfde principes als de beroeps
Kijkt breder dan wel/geen bewustzijn + wel/geen ademhaling
Tegens:
Ingewikkeld om goed aan te leren
Beperkte waarde in de overdracht
Leidt mogelijk af van niet-meetbare problemen voor de EHBOer
Wat kan er nu (globaal) gedaan en gemeten worden:
- A: Luchtwegcontrole, kinlift, jawthrust, CWK immobilisatie
- B: Tellen ademfrequentie (moeilijk!), meten saturatie (vele valkuilen!), zichtbare of subjectieve ademnood, mond op mond beademing
- C: Stoppen bloeding, kleur, pols tellen (vele valkuilen!), automatische bloeddrukmeting (nog meer valkuilen!!!), reanimatie
- D: AVPU score, glucosemeting (discutabel!)
- E: Meten temperatuur, kleine letsels verzorgen
Mijn persoonlijke mening: Het is al lastig zat om artsen en verpleegkundigen dit goed aan te leren. In de basis EHBO is er voor de ABCDE geen plek. In 'gevorderde EHBO' is het discutabel. In de B en de C zijn er bijna geen behandelingen mogelijk, en zowel de B als C interpretatie (als je daarover mag praten) is vreselijk ingewikkeld en vereist eigenlijk een basiskennis van de menselijke fysiologie op HBO niveau. Verpleegkundigen en anesthesiemedewerkers zijn hier bijna een jaar mee bezig om dit te leren. Er hangt namelijk wanneer de fysiologie verstoord raakt zo ontzettend veel samen in de ademhaling en de circulatie, dat is niet of nauwelijks in een EHBO cursus te vatten. Of een ABCDE-light cursus nu werkelijk toegevoegde waarde heeft betwijfel ik daarom. Het KISS principe geldt ook voor de EHBO!