ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 101474 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #270 Gepost op: 29 oktober 2014, 16:50:56
Citaat van: Expert link=msg=1305153 date=1414597085

Een paar keer per jaar. De (civiele) doctrine is directe druk uitoefenen op het weefsel, als dat de bloeding niet "tot staan" brengt, dan oefen je nogmaals directe druk uit. Lukt ook dat niet, dan oefen je indirecte druk uit op een aanvoerende slagader. Als ook die handeling er niet toe leidt dat de bloeding wordt gecontroleerd, dan leg je een tourniquet aan. In de Engelse literatuur spreekt men van 'DDIT'. Dat spreekt men uit als 'Did it' Het staat voor Direct pressure, Direct pressure again, Indirect pressure, Tourniquet.

Onder militaire omstandigheden gelden er andere regels ten aanzien van groot uitwendig bloedverlies. Dan gaat er direct een tourniquet omheen. Deze doctrine is omschreven in de Tactical Combat Casualty Care (TCCC).

helm

• Gast
Reactie #271 Gepost op: 29 oktober 2014, 17:55:34
Citaat van: Expert link=msg=1305153 date=1414597085
Een paar keer per jaar. De (civiele) doctrine is directe druk uitoefenen op het weefsel, als dat de bloeding niet "tot staan" brengt, dan oefen je nogmaals directe druk uit. Lukt ook dat niet, dan oefen je indirecte druk uit op een aanvoerende slagader. Als ook die handeling er niet toe leidt dat de bloeding wordt gecontroleerd, dan leg je een tourniquet aan. In de Engelse literatuur spreekt men van 'DDIT'. Dat spreekt men uit als 'Did it' Het staat voor Direct pressure, Direct pressure again, Indirect pressure, Tourniquet.

Helder, bedankt!

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #272 Gepost op: 30 oktober 2014, 00:25:27
Citaat van: Expert link=msg=1305108 date=1414576190
Joffry,

Ik verwijt je niks, ik probeer de discussie alleen zuiver te houden, inhoudelijk en on-topic. Het enige wat ik heb willen aangeven in het kader van deze discussie, is dat de betekenis van de kleine 'c' voorafgaand aan de A, als zijnde reminder voor Cervical Spine Control zoals jij beweert, niet correct is. Noch in de PHTLS, noch in de ATLS wordt dit zo benoemd. Er wordt in beide manuals gesproken van "Airway Maintenance with Cervical Spine Control". Ik ben echt heel benieuwd in welke publicatie de kleine 'c' is benoemd als reminder en in welke manual van de PHTLS dit op grond van die publicatie is opgenomen.

De kleine 'c' in het kader van catastrofaal extern bloedverlies is later toegevoegd vanuit de BATLS doctrine. Deze doctrine heeft ertoe geleid dat het tourniquet zijn herintrede heeft gedaan. Iets wat nog steeds in de zowel PHTLS als de ATLS pas bij de C aan de orde komt. Wel zie je dat de ATLS heel langzaam in beweging komt om deze doctrine over te nemen. Dat is overigens heel verstandig, want welk bloed, moet welk zuurstof, naar welke weefsels transporteren, als je het eerst op straat laat weggelopen.

En juist om die reden vind ik dat EHBO-ers, zich vooral moeten bemoeien met EHBO. Een tourniquet is een zeer effectieve manier om iemand het leven te redden. Dat kun je beter bij je hebben dan en ABCD zakkaartje. Veel te verwarrend en het leidt af van je handelen. Die boodschap blijft staan.

Dan zijn we het eens!  :) ;) 998765    overigens werd de kleine 'c'  (manuele C-spine stabilisatie) voorafgaand aan het ABCDE gepropageerd in de SOSA scholingen en nascholingen begin jaren 2000...inderdaad tijdje terug en achterhaald door nieuwe inzichten  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #273 Gepost op: 1 november 2014, 15:41:22
Discussie over de opvang van ernstig gewonde slachtoffers in het ziekenhuis afgesplitst:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=87384

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Reactie #274 Gepost op: 13 november 2014, 07:52:53
Discussie over gebruik tourniqet in apart topic
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=87599.0

Achterkamp

• Operator
  • Forum gebruiker
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #275 Gepost op: 1 december 2014, 10:46:50
Het introductie protocollenboekje LPEV geeft duidelijk aan hoe te handelen bij specifieke levensbedreigende stoornissen en letsels.
Het uitgebreide les protocollenboekje wat bij de lesmap hoort is jammer genoeg niet los verkrijgbaar voor niet LPEV opgeleiden.
Ik heb het vereenvoudigd introductie protocollenboekje bestelt op www.lpev.nl/webwinkel
Leuk om te vergelijken met andere ABCDE-zakkaartjes.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #276 Gepost op: 6 augustus 2015, 11:24:32
samenvoeging topics
In diverse andere topics is dit onderwerp zijdelings aan bod gekomen. Ik wil een poging doen om de voors en tegens van ABCDE in de EHBO weer in een topic te vatten.

Korte samenvatting:
Voors:
Geeft structuur aan de benadering
Werkt volgens dezelfde principes als de beroeps
Kijkt breder dan wel/geen bewustzijn + wel/geen ademhaling

Tegens:
Ingewikkeld om goed aan te leren
Beperkte waarde in de overdracht
Leidt mogelijk af van niet-meetbare problemen voor de EHBOer

Wat kan er nu (globaal) gedaan en gemeten worden:
- A: Luchtwegcontrole, kinlift, jawthrust, CWK immobilisatie
- B: Tellen ademfrequentie (moeilijk!), meten saturatie (vele valkuilen!), zichtbare of subjectieve ademnood, mond op mond beademing
- C: Stoppen bloeding, kleur, pols tellen (vele valkuilen!), automatische bloeddrukmeting (nog meer valkuilen!!!), reanimatie
- D: AVPU score, glucosemeting (discutabel!)
- E: Meten temperatuur, kleine letsels verzorgen

Mijn persoonlijke mening: Het is al lastig zat om artsen en verpleegkundigen dit goed aan te leren. In de basis EHBO is er voor de ABCDE geen plek. In 'gevorderde EHBO' is het discutabel. In de B en de C zijn er bijna geen behandelingen mogelijk, en zowel de B als C interpretatie (als je daarover mag praten) is vreselijk ingewikkeld en vereist eigenlijk een basiskennis van de menselijke fysiologie op HBO niveau. Verpleegkundigen en anesthesiemedewerkers zijn hier bijna een jaar mee bezig om dit te leren. Er hangt namelijk wanneer de fysiologie verstoord raakt zo ontzettend veel samen in de ademhaling en de circulatie, dat is niet of nauwelijks in een EHBO cursus te vatten. Of een ABCDE-light cursus nu werkelijk toegevoegde waarde heeft betwijfel ik daarom. Het KISS principe geldt ook voor de EHBO!
Arts  www.alphalog.nl

Achterkamp

• Operator
  • Forum gebruiker
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #277 Gepost op: 6 augustus 2015, 11:39:48
Citaat van: Delta link=msg=1365801 date=1438853072
Mijn persoonlijke mening: Het is al lastig zat om artsen en verpleegkundigen dit goed aan te leren. In de basis EHBO is er voor de ABCDE geen plek. In 'gevorderde EHBO' is het discutabel. In de B en de C zijn er bijna geen behandelingen mogelijk, en zowel de B als C interpretatie (als je daarover mag praten) is vreselijk ingewikkeld en vereist eigenlijk een basiskennis van de menselijke fysiologie op HBO niveau. Verpleegkundigen en anesthesiemedewerkers zijn hier bijna een jaar mee bezig om dit te leren. Er hangt namelijk wanneer de fysiologie verstoord raakt zo ontzettend veel samen in de ademhaling en de circulatie, dat is niet of nauwelijks in een EHBO cursus te vatten. Of een ABCDE-light cursus nu werkelijk toegevoegde waarde heeft betwijfel ik daarom. Het KISS principe geldt ook voor de EHBO!
Deze parameters en beperkingen vormen al geen goede basis voor je poging om de voors en tegens te inventariseren.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #278 Gepost op: 6 augustus 2015, 12:20:24
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, Achterkamp.

Tja. Zomaar wat kreten die ik in de afgelopen 5-10 jaar voorbij heb horen komen van EHBO-ers:

- Slachtoffer buiten bewustzijn maar ABC stabiel
- In de A heb ik een snelle ademhaling
- In de A is het slachtoffer aanspreekbaar
- De B is goed want ik heb een saturatie van 100%

Ik ben niet echt unbiased, nee... De ABCDE methodiek staat ook bij de professionals wat meer onder druk met kleine a's en kleine c's voor de ABC. Volgens mij gaat het er in de EHBO om zo goed mogelijk de eerste hulp te leveren. Dat lukt niet als je niet snapt wat je doet ;)
Arts  www.alphalog.nl

oma

• Senior gebruiker
Reactie #279 Gepost op: 6 augustus 2015, 12:22:41
Of we schaffen ABC-tje gewoon helemaal af en gaan het eens goed proberen te doen met elkaar.

CABC (primair voor zowel EHBO-ers als professionals)

C: Catastrofale bloeding - penetrerend trauma of na explosie (gasexplosie of terreuraanslag) - directe druk, hemostatische verband of tourniquet. Voor ambu en MMT snel hemostase bereiken, TXA en opstarten prehospitale transfusie.

A: Airway

B: Breathing

C: Circulation

D en E onbelangrijk voor eerste hulp verlenen instabiele patient.

Streven naar overdracht van EHBO-er naar professional is onzin. Bij instabiele traumapatient heeft een beetje MMT-arts binnen 10 seconden primary survey gedaan (abcde-tje) dat gaat vele malen sneller dan een overdracht van de goed getrainde ABCDE-ehbo'er.