ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 101511 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #290 Gepost op: 6 augustus 2015, 23:05:53
Citaat van: Juffie link=msg=1365956 date=1438894177

Echter ben ik een groot voorstander om evenementen hulpverleners meer te scholen als de standaard boekjes en basis lesstof.

Amen, en volgens mij kun je dat al heel goed doen door vooral veel te trainen met lastige casussen en goede lotussen, de ehbo'ers gewoon goed laten zweten in een veilige trainingsomgeving.

Ik heb erg leuke oefenmomenten gehad waarbij we met een grote groep rodekruisers volledige inzetten in scene zetten. Compleet in werkpak, tassen op de rug, verbindingen etc. 's avonds bij bedrijven in de regio waar we terecht mochten om te oefenen. Zonder te weten wat je gaat aantreffen wordt je een bedrijfshal in gestuurd, lawaaiig, donker, compleet nieuwe omgeving. Rustig een beeld vormen van wat je zou kunnen verwachten en dan zie je een vorkheftruck tegen die in tegen een machine gereden is en weet je waar je mag gaan zoeken naar je slachtoffers.
Gewonde chauffeur, aangereden voetganger, machine operators die met ledematen in de machine terecht gekomen zijn, iemand die bekneld ligt onder een omgevallen kist. Het lag er allemaal.
 Erg leerzame oefeningen zijn dat geweest. Wel belangrijk dat je er ook goede lotussen bij hebt. Dan gaat zo een oefening een heel stuk verder dan op woensdag avond in een kringetje zitten bij
het rodekruis terwijl er af en toe eens een lotus binnen komt lopen en om hulp roept.  

Je hoeft er ook helemaal geen nieuwe of ingewikkelde trucjes voor te leren, maar leert er de kennis die je al hebt wel goed te gebruiken. Volgens mij heb je daar vervolgens veel meer aan tijdens evenementen. Maar ja, 10 lotussen inhuren voor een training is prijzig.

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #291 Gepost op: 7 augustus 2015, 06:57:33
Citaat van: Oma link=msg=1365937 date=1438886600
Jij noemt wederom de "D". Ik vind dat EHBO vooral leuk en nuttig moet zijn. Waarom zou je in je vrije tijd een EHBO cursus willen volgen als er een vent je duffe scorelijstjes staat uit te leggen zoals GCS of AVPU.

GCS is niet anders dan een test afnemen. Uit iedere test rolt een score. De bedoeling van de score is dat iemand er een besluit mee gaat nemen. De uitkomst van dergelijke testen worden door geen hond gebruikt om een beslissing mee te nemen.

Ergo, als niemand een besluit neemt op basis van uitkomst van dat soort testjes waarom neem je het in vredesnaam af en waarom moet je zelfs EHBO-ers vervelen met dat soort vermoeiende en nutteloze onzin?

Wie zegt dat je EHBO'ers de GCS aan moet leren? In de D kun je ook observeren of het slachtoffer bij bewustzijn is, suf is, geheugenverlies heeft, verward is en/of asymmetrisch zijn ledematen en/of mond beweegt.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #292 Gepost op: 7 augustus 2015, 09:24:49
Citaat van: Kanarie link=msg=1365982 date=1438923453

Wie zegt dat je EHBO'ers de GCS aan moet leren? In de D kun je ook observeren of het slachtoffer bij bewustzijn is, suf is, geheugenverlies heeft, verward is en/of asymmetrisch zijn ledematen en/of mond beweegt.

Bij bewustzijn vaststellen is het natuurlijk niet geheel ondenkbaar dat men GCS/AVPU het juiste middel zal vinden aangezien men de behoefte heeft om in het kader van evenementenhulpverlening zoveel mogelijk aan te sluiten op de vervolgketen van ambulancezorg en de kliniek.

Als slachtoffer buiten bewustzijn is moet de EHBO-er 112 bellen en doen wat hij heeft geleerd, tot aankomst ambulance de ABC blijven controleren.

Uiteraard kan het dat iemand naar een EHBO-er loopt met een scheef mondje, verlamde arm en moeizame spraak. Niet alleen de EHBO-er, de evenementen-EHBO-er maar iedere volwassene zou dan behoren te weten dat men als de bliksem 112 moet bellen omdat de kans groot is dat je met een een beroerte te maken hebt.

Toegevoegde waarde van EHBO bij beroerte 0,0.

Vaststellen (retrograde) amnesie, pupillen beoordelen, etc, etc zijn allemaal onderdelen om op amateuristische wijze te proberen een neurologisch onderzoek uit te voeren.

Rode Kruis Evenementenhulpverleningscursus: http://www.rodekruis.nl/afdeling/ijsselland/actueel/nieuws/jeanet-geslaagd-voor-cursus-eerste-hulp-bij-evenementen

Jeanet is drie keer op cursus geweest (theorie en praktijk) ze heeft ook leren pols te voelen en te beoordelen (o.a. vulling). Wie houdt nu wie voor de gek? Als instructeur Sjef dat lukt in 3 avondjes is het tijd geworden dat we iedere co-assistent 3 avondjes naar Sjef sturen.

Voorts staat er duidelijk dat men meent dat belangrijk is voor overdracht aan ambulancedienst. Iedere ambulanceverpleegkundige die zijn werk serieus neemt laat gelijk merken dat hij geen belang heeft bij die overdracht omdat hij is opgeroepen voor een spoedpatient. Het initiatief ligt bij de ambulanceverpleegkundige, hij doet zelf zijn beoordeling en als hij iets wil weten (oorzaak ongeval, tijdstip etc) vraagt hij dat wel. De kans is zelfs groot dat de evenementenhulpverlener in de drang om een overdracht te willen doen dit al heeft gevraagd aan omstanders terwijl deze ook nog aanwezig zijn als het ambulanceteam ter plaatse is. Waarom zou je als ambulanceprofessional genoegen nemen met informatie uit tweede hand terwijl informatie uit eerste hand een meter verder op staat.

Het is uiterst politiekcorrect handelen van een verpleegkundige als je een evenementenhulpverlener uiterst serieus neemt omdat ze 3 avondjes pols hebben leren beoordelen, neurologisch onderzoekje doen en goede overdracht aan professionals verzorgen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #293 Gepost op: 7 augustus 2015, 09:54:16
Beantwoording kamervragen van het Kamerlid Bouwmeester (PvdA) ingezonden 14 augustus 2014) (2014Z14046) door de minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, mw. drs. E.I. Schippers

RAV’s zijn zorgaanbieders en vallen onder de Kwaliteitswet zorginstellingen. Zorgaanbieders dienen verantwoorde zorg aan te bieden. De IGZ ziet daar op toe.
De evenementenhulpverleners waar in deze berichtgeving op wordt gedoeld zijn geen (private) ambulancediensten maar partijen die, al dan niet privaat georganiseerd, zelfstandig ondermeer EHBO diensten leveren.

Er vindt geen registratie plaats van aanbieders van evenementenzorg. Het belang van voldoende gekwalificeerd personeel, welke binnen de evenementenzorgverlening ook vrijwillige EHBO-ers kan betreffen, is één van de voorwaarden voor een verantwoorde evenementenzorgverlening. De organisatie van het evenement en de gemeente zijn hiervoor verantwoordelijk.

Bovenstaande is voldoende reden voor een professional om evenementenhulpverlener precies zo te behandelen als men doet met iedere willekeurige omstander.

De ambulanceverpleegkundige is gebonden aan Wet BIG, zijn werkgever de RAV is een zorgaanbieder, beide hebben te maken met toezichthouder IGZ.

Evenementenhulpverleners kunnen ABCDE-tjes doen, behandelen, diagnose stellen, etc. terwijl zowel de evenementenzorgaanbieder als de ingezette hulpverleners nergens geregistreerd zijn. Voldoende gekwalificeerd zijn is een vaag begrip omdat de "branche" het zelf kan bepalen. IGZ is niet de toezichthouder, de verantwoordelijkheid voor "verantwoorde evenementenzorgverlening" ligt in Nederland bij een willekeurige boer die leuk vindt om een groot dance-feest te organiseren en een paar ambtenaren op gemeentehuis.

Juffie

• Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #294 Gepost op: 7 augustus 2015, 10:29:27
Citaat van: Oma link=msg=1365995 date=1438934056
IGZ is niet de toezichthouder, de verantwoordelijkheid voor "verantwoorde evenementenzorgverlening" ligt in Nederland bij een willekeurige boer die leuk vindt om een groot dance-feest te organiseren en een paar ambtenaren op gemeentehuis.

Veel van deze evenementen boeren gaan ook absoluut niet voor kwaliteit. Maar simpelweg voor de goedkoopste aanbieder van evenementenhulpverlening. Dat is het belangrijkste. Het mag niet teveel kosten. Kwaliteit is moeilijk meetbaar. Veel evenementenvergunningen zeggen niets over kwaliteit maar alleen over kwantiteit. Als je voor wat cadeaubonnen een clubje mensen kan vinden die een vestje aantrekken met de tekst EHBO op de rug voldoe je al in veel gevallen aan de vergunning. Kwaliteit is hier zelden het hoofdpunt.

Als ik in de tekst van het Rode Kruis artikel lees:" met de genoemde ABCDE methode spreek je dezelfde taal als de officiele hulpdiensten. De training is gericht op professioneel handelen "  

Dan vraag ik mij toch af. Hebben de officiele hulpdiensten aangegeven dat men het op prijs zou stellen dat eerste hulpverleners ook hun taal gaan spreken omdat men dit als een groot probleem ervaart???

Of hebben eerste hulpverleners een intrisieke behoefte om zoveel als mogelijk op de professionele hulpverleners te lijken???

oma

• Senior gebruiker
Reactie #295 Gepost op: 7 augustus 2015, 11:08:45
Citaat van: Juffie link=msg=1366002 date=1438936167
Dan vraag ik mij toch af. Hebben de officiele hulpdiensten aangegeven dat men het op prijs zou stellen dat eerste hulpverleners ook hun taal gaan spreken omdat men dit als een groot probleem ervaart???

In de voorgaande discussie zie je op dit forum dat er een harde digitale strijd ontstaat tussen ambulanceverpleegkundigen/MMT arts en de al dan niet vrijwillige evenementenhulpverleners.

Ik krijg sterk het gevoel dat deze evenementenzorgverleners zelf bepalen wat de behoefte is bij de officiele hulpdiensten. De afgelopen 24 uur heb ik via Google een aantal van deze websites bezocht. De termen ALS, LPA 8.0 inclusief foto's van MMT helikopters, RAV ambulancediensten tijdens inzetten maar ook evenementenzorgclubs met voertuigen die sterk lijken op RAV Ambulances voorzien van hulpverleners die bedrijfskleding dragen wat op eerste oog identiek is aan de kleding van RAV personeel.

Ik vind het allemaal vaag zowel voor officiele hulpdiensten, kan je een politieman verwijten als hij denkt te spreken met een ambulanceverpleegkundige terwijl hij in werkelijkheid staat te overleggen met een pipo met EHBO-diploma in ambulancekleding? De kans is groot dat deze politieman door zijn eigen opleiding + ervaring meer eerste hulp kennis + vaardigheden heeft dan zijn gesprekspartner.

Ik denk ook dat als deze evenementenzorgverlenersbranche wil aansluiten op de reguliere RAV ambulancezorg/MMT ze eerst om tafel moeten met zowel ambulancezorg Nederland als de traumaregio's om te inventariseren of deze behoefte er werkelijk is bij de officiele medische hulpverleners.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #296 Gepost op: 7 augustus 2015, 12:13:01
Citaat van: Oma link=msg=1366009 date=1438938525
Ik denk ook dat als deze evenementenzorgverlenersbranche wil aansluiten op de reguliere RAV ambulancezorg/MMT ze eerst om tafel moeten met zowel ambulancezorg Nederland als de traumaregio's om te inventariseren of deze behoefte er werkelijk is bij de officiele medische hulpverleners.

Ik denk dat er zeker een toegevoegde waarde is voor professionele evenementenzorgverlening, het wordt zelfs verplicht gesteld vanuit de gemeente c.q. GHOR. De vraag die hier echter steeds weer terugkomt is hoe je deze sector moet afbakenen. Wellicht is het beter om dit in een ander topic te bespreken, maar mijn broek zakt af van de situaties die je nu soms op 'straat' tegenkomt. Zo kan het best voorkomen dat een bedrijf extra verpleegkundigen 'bijhuurt' om aan de vraag te voldoen en zo sta je vervolgens als 'ALS team' met een verpleegkundige die ooit in het klooster een diploma heeft gehaald en totaal niet weet waar hij of zij mee bezig is.

Het zal ook niet de eerste keer zijn dat een aantal (para)medische studenten vervolgens zelf aan de slag moeten met een ABCD instabiele patiënt omdat de vpk bevroren in een hoekje staat. Doch ben ik dan vaak onder de indruk over de professionele afwegingen van de studenten op zo'n moment, ondanks het enorm grijze gebied waar je je in begeeft. Dit laatste kan ik niet zeggen van ehbo-ers die met een extra cursus als 'ALS ondersteuning' worden neergezet... Vaak hebben deze mensen totaal geen beeld bij de grenzen van hun kennis en bekwaamheid.  ::)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #297 Gepost op: 7 augustus 2015, 13:06:19
Citaat van: -Joost- link=msg=1366019 date=1438942381
Ik denk dat er zeker een toegevoegde waarde is voor professionele evenementenzorgverlening, het wordt zelfs verplicht gesteld vanuit de gemeente c.q. GHOR. De vraag die hier echter steeds weer terugkomt is hoe je deze sector moet afbakenen. Wellicht is het beter om dit in een ander topic te bespreken, maar mijn broek zakt af van de situaties die je nu soms op 'straat' tegenkomt. Zo kan het best voorkomen dat een bedrijf extra verpleegkundigen 'bijhuurt' om aan de vraag te voldoen en zo sta je vervolgens als 'ALS team' met een verpleegkundige die ooit in het klooster een diploma heeft gehaald en totaal niet weet waar hij of zij mee bezig is.

Het zal ook niet de eerste keer zijn dat een aantal (para)medische studenten vervolgens zelf aan de slag moeten met een ABCD instabiele patiënt omdat de vpk bevroren in een hoekje staat. Doch ben ik dan vaak onder de indruk over de professionele afwegingen van de studenten op zo'n moment, ondanks het enorm grijze gebied waar je je in begeeft. Dit laatste kan ik niet zeggen van ehbo-ers die met een extra cursus als 'ALS ondersteuning' worden neergezet... Vaak hebben deze mensen totaal geen beeld bij de grenzen van hun kennis en bekwaamheid.  ::)

Ik neem aan dat je niet zonder reden ALS team tussen aanhalingstekens plaatst.

Als bij de marathon een evenementenzorgaanbieder een paar extra verpleegkundigen (van afdeling interne en de diabetespoli) en een basisarts inhuurt, ze een groene broek en ambulancepolo geeft kan je ze doodleuk op de evenementenlocatie inzetten als "ALS team". De mensen die verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit zijn ambtenaren op het gemeentehuis en de organisator van de marathon.

De RAV is in mijn optiek de enige die echt ALS-zorg kan en mag aanbieden maar zij mogen helemaal geen verpleegkundige inhuren omdat ze een zorgaanbieder zijn en gebonden zijn aan zware eisen. Zij kunnen alleen een bevoegde en bekwame ambulanceverpleegkundige inhuren.

Mijn probleem zit vooral in feit hoe ziet een politieman eigenlijk bij deze marathon of hij een echte ambulanceverpleegkundige aanspreekt of dat hij met de ingehuurde wijkverpleegkundige uit Nunspeet staat te overleggen of zelfs met een gewone EHBO-er die exact dezelfde kleding draagt of amper te onderscheiden kleding.

Buiten dat het voor professionele hulpverleningsdiensten een nogal vrijgevochten bende is is het voor het publiek ook amper duidelijk met wie je te maken hebt.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #298 Gepost op: 7 augustus 2015, 13:10:27
Voor wat betreft de kleding (en kwaliteiten) ben ik het helemaal met jullie eens.

EHBO-er in Ambukleding is not done in mijn optiek, ook niet als die een first responder opleiding heeft gevolgd of iets dergelijks.

Er zijn echter ook genoeg organisaties die dat inmiddels wel op orde hebben gelukkig!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

oma

• Senior gebruiker
Reactie #299 Gepost op: 7 augustus 2015, 13:21:27
Citaat van: Golly link=msg=1366024 date=1438945827
Voor wat betreft de kleding (en kwaliteiten) ben ik het helemaal met jullie eens.

EHBO-er in Ambukleding is not done in mijn optiek, ook niet als die een first responder opleiding heeft gevolgd of iets dergelijks.

Er zijn echter ook genoeg organisaties die dat inmiddels wel op orde hebben gelukkig!

Zelfregulering in een sector zegt niet dat iedere organisatie actief in evenementenzorgaanbiederssector zichzelf moet reguleren. De gehele sector draagt de verantwoordelijk hiervoor, dat stelt ook dat Rode Kruis (evenementenzorgverleners in rode kruis uniform) en alle andere evenementenzorgaanbieders horen uit te dragen dat het "not done" is als andere evenementenzorgverleners wel kleding dragen wat niet te onderscheiden is van RAV kleding.