Wat is trouwens mis met de oude benaderingswijze binnen de Eerste Hulp Verlening? Is de ABCD methode beter? Waarom wel, waarom niet? Goed, het sluit misschien heel 'fancy' aan bij de professionele benaderingswijze, maar is het daarmee een beter systeem? Gaan we nu ineens iedereen redden?
In een ander topic had de LPEV instructeur het over bewijs.
De ABCDE als toepassing voor leken heeft zijn waarde in binnen en buitenland al ruimschoots bewezen en dat is tevend mijn persoonlijke als professionele mening.
Hoe stel je vast dat het nieuwe systeem beter is dan het oude? Nulhypothese en Alternatieve hypothese? De wetenschappelijk gevolgde methode is dat men voorlopig aanneemt dat het effect niet bestaat, en nagaat of deze veronderstelling stand kan houden in het licht van de gevonden resultaten. Daarom kiest men als nulhypothese (H
0) de veronderstelling dat het effect niet bestaat, en hoopt men deze hypothese te verwerpen. Als alternatieve hypothese (H
A) kiest men de veronderstelling dat het gezochte effect wel bestaat.
Het is deze alternatieve hypothese die men tracht te "bewijzen".