In de voorgaande discussie zie je op dit forum dat er een harde digitale strijd ontstaat tussen ambulanceverpleegkundigen/MMT arts en de al dan niet vrijwillige evenementenhulpverleners.
Ik krijg sterk het gevoel dat deze evenementenzorgverleners zelf bepalen wat de behoefte is bij de officiele hulpdiensten. De afgelopen 24 uur heb ik via Google een aantal van deze websites bezocht. De termen ALS, LPA 8.0 inclusief foto's van MMT helikopters, RAV ambulancediensten tijdens inzetten maar ook evenementenzorgclubs met voertuigen die sterk lijken op RAV Ambulances voorzien van hulpverleners die bedrijfskleding dragen wat op eerste oog identiek is aan de kleding van RAV personeel.
Ik vind het allemaal vaag zowel voor officiele hulpdiensten, kan je een politieman verwijten als hij denkt te spreken met een ambulanceverpleegkundige terwijl hij in werkelijkheid staat te overleggen met een pipo met EHBO-diploma in ambulancekleding? De kans is groot dat deze politieman door zijn eigen opleiding + ervaring meer eerste hulp kennis + vaardigheden heeft dan zijn gesprekspartner.
Ik denk ook dat als deze evenementenzorgverlenersbranche wil aansluiten op de reguliere RAV ambulancezorg/MMT ze eerst om tafel moeten met zowel ambulancezorg Nederland als de traumaregio's om te inventariseren of deze behoefte er werkelijk is bij de officiele medische hulpverleners.
Ik volg de discussie over ABCDE in dit topic en 'Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp' met interesse.
Zelf heb ik binnen het SIGMA voor het eerst kennis gemaakt met de ABCDE methode. Later is dit ook binnen het Rode Kruis lesprogramma gekomen voor Evenementenhulp.
Op geen enkele wijze zal ik mijn (ABCDE) vaardigheden willen vergelijken met de artsen of verpleegkundigen etc. Ik heb dus ook niet de illusie dat wat ik met de ABCDE doe heel erg indrukwekkend zal zijn voor het vervolg van de keten.
Mijn handelingsmogelijkheden worden er niet echt door vergroot in de zin dat ik het moet doen met dezelfde handen, middelen en bevoegdheden als onder het oude EHBO boekje.
Mijn ABCDE beoordeling van een slachtoffer zal door mijn beperkte kennis ten opzicht van een professional ook nooit hetzelfde opleveren als bij die professional. Wellicht maakt dat ook niet zo veel uit omdat ik ook niet dezelfde behandelmogelijkheden heb als die professional. Daarom is het mijn inziens met name van belang om in een vroeg stadium die professionele hulp te alarmeren.
Juist bij dat laatste ervaar ik de ABCDE methode (op mijn niveau) wel als behulpzaam.
Bij de al vaker genoemde catastrofale bloeding is het handelperspectief al snel duidelijk (afdrukken, alarmeren). Bij afwezigheid van een dergelijke bloeding (en een aantal andere zaken als reanimatie en val van hoogte) loop je als EHBO-er het risico dat je te lang in de modus blijft zitten van 'ik kan dit zelf wel oplossen, kan ik hiervoor wel 112 bellen, het slachtoffer ervaart vindt een ambulance overdreven etc.'.
De ABCDE methode (nogmaals, op mijn niveau) ervaar ik dan als behulpzaam om snel een aantal zaken langs te lopen.
Ik loop dan een aantal punten langs waarbij bij geconstateerde afwijkingen direct een alarmbel af gaat en professionele hulp ingeroepen kan worden. Soms volgt er uit een dergelijke alarmbel ook een handelingsperspectief waar ik zelf wat mee kan.
Goed om daarbij te blijven realiseren is dat als ik geen afwijkingen constateer dat niet wil zeggen dat die er niet zijn. Als het goed is zal dat dan het niet-pluis gevoel activeren waarna er alsnog via een 112 centralist overleg kan plaats hebben over de te nemen stappen.
Ik zie het ABCDE stuk voor de EHBO-er dus niet als een methode om zaken uit te sluiten of te (vergeve me voor het gebruik van de term) diagnostiseren, maar als een rode vlaggetjes systeem om snel een aantal alarmsignalen te onderkennen.
Om tot slot nog even terug te komen op de quote bovenaan dit bericht:
Ik verwijs naar het Eerste Hulp Protocol Politie:
http://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/2038/eerste-hulp-protocol-politie.htmlHiermee heeft Ambulancezorg Nederland samen met het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid en de Politieacademie een Eerste Hulp protocol opgeleverd voor gebruik door de politie. Het introduceren van de ABCDE methodiek binnen de Eerste Hulp is dus zeker niet alleen een 'feestje' van de EHBO opleiders.