ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 101418 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #340 Gepost op: 10 augustus 2015, 10:32:48
Citaat van: René van der Helm link=msg=1366432 date=1439195360

Waarom?

Omdat mensen zoals ik ze dat vertellen tijdens de cursus.
Als ik aan een leek (in het begin van de cursus) vraag: "welke vitale functies kent u?" krijg ik zelden antwoord.
Van mij leren ze wat belangrijk is, dat is niet iets wat reeds aanwezige kennis is.

Niet omdat jij het zegt, maar omdat het in de opleiding volgens het boekje moet worden aangeleerd.

helm

• Gast
Reactie #341 Gepost op: 10 augustus 2015, 10:37:14
Citaat van: Expert link=msg=1366433 date=1439195568
Niet omdat jij het zegt, maar omdat het in de opleiding volgens het boekje moet worden aangeleerd.

Dat waar.   ;)

Achterkamp

• Operator
  • Forum gebruiker
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #342 Gepost op: 10 augustus 2015, 11:03:20
Citaat van: Expert link=msg=1366427 date=1439193443
René,

Dit lijkt het eerste redelijke argument wat ik lees, echter in de initiële benadering leert een EHBO'er toch om na te gaan wat een slachtoffer mankeert? De basisregels toepassen! Dan kijk je toch of iemand ademhaalt? De beoordeling van het slachtoffer dient systematisch te geschieden. Eerst worden de vitale functies (werking van de hersenen, ademhaling en circulatie) beoordeeld, vervolgens wordt aandacht gegeven aan niet (direct) levensbedreigende letsels.
Uhhhh
Wat is het verschil tussen systematisch en gestructureerd?

Welk boekje? Ik ken heel veel EHBO boekjes.
Of bedoel je EHBO in statisch opzicht waarin iedereen slechts handelt zoals het letterlijk in zijn EHBO boekje staat?
Of bedoel je dynamische EHBO waarin het vermogen wordt aangeleerd om de eerstehulp aan te passen aan de letsels, stoornissen, situatie en omstandigheden.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.

helm

• Gast
Reactie #343 Gepost op: 10 augustus 2015, 11:07:51

Citaat van: Achterkamp link=msg=1366439 date=1439197400

Ik ben uitgegaan van het SEHSO boek.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #344 Gepost op: 10 augustus 2015, 21:20:34
Citaat van: Achterkamp link=msg=1366439 date=1439197400
Uhhhh
Wat is het verschil tussen systematisch en gestructureerd?
Of bedoel je EHBO in statisch opzicht waarin iedereen slechts handelt zoals het letterlijk in zijn EHBO boekje staat?
Of bedoel je dynamische EHBO waarin het vermogen wordt aangeleerd om de eerstehulp aan te passen aan de letsels, stoornissen, situatie en omstandigheden.

Dynamische EHBO... ?? wat is dat nu weer, weer een nieuwe loot aan de eerste hulp boom?? en Statische EHBO?? Ik veronderstel dat de benamingen nogal afhangen van wat jij eronder verstaat ipv de aanvaardde normen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Juffie

• Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #345 Gepost op: 11 augustus 2015, 09:25:16
Citaat van: M.Reijnen link=msg=1366297 date=1439123054
En dan zijn er helaas een aantal mensen in de ambulancewereld die die EHBO-er als een stuk vuil aan de kant schuiven als die ter plaatsen aankomen. En als je net je angsten overwonnen hebt, omdat je nu eenmaal niet die professional bent en  maar een paar keer per jaar mag/kan oefenen, is dat geen prettige ervaring.

Beste M. Reijnen,

Hiervoor bied ik dan vanuit mijn beroepsgroep de ambulancedienst mijn oprechte excuses. Ik ben er inderdaad mee bekend dat sommige collega's nogal bot en arrogant doen naar EHBO ers en heb mijzelf als ambulanceverpleegkundige hier wel eens plaatsvervangend voor geschaamd. Ik begrijp heel goed dat dit geen prettige ervaring is. Met vooringenomen houding een EHBO er op arrogante wijze benaderen vind ik een foute attitude. Ik ga er altijd vanuit dat ik met respect wil worden bejegend en derhalve vind ik dat ook EHBO ers respect verdienen. Elke ambulanceverpleegundige, chauffeur, MMT arts of andere medische professional is ook ooit begonnen als Leek. Er is nooit een goed excuus om onbeleefd of arrogant te zijn bij een hulpverlening.

Daargelaten dat ik ook wel eens een EHBO er ben tegengekomen die zo overijverig in de weg bleef lopen en mijn hulpverle ing stoorde dat ik helaas wel op mijn strepen moest gaan staan en de beste man wegbonjouren. Gellukig was dat wel een uitzondering.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #346 Gepost op: 11 augustus 2015, 09:52:03
Citaat van: Juffie link=msg=1366603 date=1439277916

Beste M. Reijnen,

Hiervoor bied ik dan vanuit mijn beroepsgroep de ambulancedienst mijn oprechte excuses. Ik ben er inderdaad mee bekend dat sommige collega's nogal bot en arrogant doen naar EHBO ers en heb mijzelf als ambulanceverpleegkundige hier wel eens plaatsvervangend voor geschaamd. Ik begrijp heel goed dat dit geen prettige ervaring is. Met vooringenomen houding een EHBO er op arrogante wijze benaderen vind ik een foute attitude. Ik ga er altijd vanuit dat ik met respect wil worden bejegend en derhalve vind ik dat ook EHBO ers respect verdienen. Elke ambulanceverpleegundige, chauffeur, MMT arts of andere medische professional is ook ooit begonnen als Leek. Er is nooit een goed excuus om onbeleefd of arrogant te zijn bij een hulpverlening.

Daargelaten dat ik ook wel eens een EHBO er ben tegengekomen die zo overijverig in de weg bleef lopen en mijn hulpverlening stoorde dat ik helaas wel op mijn strepen moest gaan staan en de beste man wegbonjouren. Gellukig was dat wel een uitzondering.

Bij bovenstaande tekst sluit ik mij volmondig aan!

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #347 Gepost op: 11 augustus 2015, 14:59:51
Citaat van: Oma link=msg=1366009 date=1438938525
In de voorgaande discussie zie je op dit forum dat er een harde digitale strijd ontstaat tussen ambulanceverpleegkundigen/MMT arts en de al dan niet vrijwillige evenementenhulpverleners.

Ik krijg sterk het gevoel dat deze evenementenzorgverleners zelf bepalen wat de behoefte is bij de officiele hulpdiensten. De afgelopen 24 uur heb ik via Google een aantal van deze websites bezocht. De termen ALS, LPA 8.0 inclusief foto's van MMT helikopters, RAV ambulancediensten tijdens inzetten maar ook evenementenzorgclubs met voertuigen die sterk lijken op RAV Ambulances voorzien van hulpverleners die bedrijfskleding dragen wat op eerste oog identiek is aan de kleding van RAV personeel.

Ik vind het allemaal vaag zowel voor officiele hulpdiensten, kan je een politieman verwijten als hij denkt te spreken met een ambulanceverpleegkundige terwijl hij in werkelijkheid staat te overleggen met een pipo met EHBO-diploma in ambulancekleding? De kans is groot dat deze politieman door zijn eigen opleiding + ervaring meer eerste hulp kennis + vaardigheden heeft dan zijn gesprekspartner.

Ik denk ook dat als deze evenementenzorgverlenersbranche wil aansluiten op de reguliere RAV ambulancezorg/MMT ze eerst om tafel moeten met zowel ambulancezorg Nederland als de traumaregio's om te inventariseren of deze behoefte er werkelijk is bij de officiele medische hulpverleners.

Ik volg de discussie over ABCDE in dit topic en 'Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp' met interesse.
Zelf heb ik binnen het SIGMA voor het eerst kennis gemaakt met de ABCDE methode. Later is dit ook binnen het Rode Kruis lesprogramma gekomen voor Evenementenhulp.

Op geen enkele wijze zal ik mijn (ABCDE) vaardigheden willen vergelijken met de artsen of verpleegkundigen etc. Ik heb dus ook niet de illusie dat wat ik met de ABCDE doe heel erg indrukwekkend zal zijn voor het vervolg van de keten.
Mijn handelingsmogelijkheden worden er niet echt door vergroot in de zin dat ik het moet doen met dezelfde handen, middelen en bevoegdheden als onder het oude EHBO boekje.
Mijn ABCDE beoordeling van een slachtoffer zal door mijn beperkte kennis ten opzicht van een professional ook nooit hetzelfde opleveren als bij die professional. Wellicht maakt dat ook niet zo veel uit omdat ik ook niet dezelfde behandelmogelijkheden heb als die professional. Daarom is het mijn inziens met name van belang om in een vroeg stadium die professionele hulp te alarmeren.

Juist bij dat laatste ervaar ik de ABCDE methode (op mijn niveau) wel als behulpzaam.
Bij de al vaker genoemde catastrofale bloeding is het handelperspectief al snel duidelijk (afdrukken, alarmeren). Bij afwezigheid van een dergelijke bloeding (en een aantal andere zaken als reanimatie en val van hoogte) loop je als EHBO-er het risico dat je te lang in de modus blijft zitten van 'ik kan dit zelf wel oplossen, kan ik hiervoor wel 112 bellen, het slachtoffer ervaart vindt een ambulance overdreven etc.'.

De ABCDE methode (nogmaals, op mijn niveau) ervaar ik dan als behulpzaam om snel een aantal zaken langs te lopen.
Ik loop dan een aantal punten langs waarbij bij geconstateerde afwijkingen direct een alarmbel af gaat en professionele hulp ingeroepen kan worden. Soms volgt er uit een dergelijke alarmbel ook een handelingsperspectief waar ik zelf wat mee kan.

Goed om daarbij te blijven realiseren is dat als ik geen afwijkingen constateer dat niet wil zeggen dat die er niet zijn. Als het goed is zal dat dan het niet-pluis gevoel activeren waarna er alsnog via een 112 centralist overleg kan plaats hebben over de te nemen stappen.

Ik zie het ABCDE stuk voor de EHBO-er dus niet als een methode om zaken uit te sluiten of te (vergeve me voor het gebruik van de term) diagnostiseren, maar als een rode vlaggetjes systeem om snel een aantal alarmsignalen te onderkennen.

Om tot slot nog even terug te komen op de quote bovenaan dit bericht:
Ik verwijs naar het Eerste Hulp Protocol Politie: http://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/2038/eerste-hulp-protocol-politie.html

Hiermee heeft Ambulancezorg Nederland samen met het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid en de Politieacademie een Eerste Hulp protocol opgeleverd voor gebruik door de politie. Het introduceren van de ABCDE methodiek binnen de Eerste Hulp is dus zeker niet alleen een 'feestje' van de EHBO opleiders.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

helm

• Gast
Reactie #348 Gepost op: 11 augustus 2015, 15:27:32
Citaat van: RemcoV link=msg=1366665 date=1439297991
Bij de al vaker genoemde catastrofale bloeding is het handelperspectief al snel duidelijk (afdrukken, alarmeren).

Beste RemcoV e.a., daar zeg je wat. In mijn veronderstelling wordt het afdrukken van slagaders en aanleggen van een tourniquet helemaal niet onderwezen bij OK en RK. Klopt dat?

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #349 Gepost op: 11 augustus 2015, 15:32:23
Citaat van: René van der Helm link=msg=1366669 date=1439299652
Beste RemcoV e.a., daar zeg je wat. In mijn veronderstelling wordt het afdrukken van slagaders en aanleggen van een tourniquet helemaal niet onderwezen bij OK en RK. Klopt dat?

Ze maken geen onderscheid tussen het soort ader, alleen de vraag of het een actieve bloeding is of niet. Bij actieve bloeding is de aangeleerde handeling, slachtoffer plat leggen, aangedane ledemaat hoog houden en direct druk op de wond uit oefenen. Bij voorkeur met een stapel gaasjes, indien niet voorhandig een doek, kledingstuk, handen.