ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 101412 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

martijn89

• Forum gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 12 juni 2007, 13:53:05
De D staat voor de neuroligische status van de patiënt, of te wel het bewustzijn(is iemand aanspreekbaar ja of nee)

In het ziekenhuis wordt de patiënt in de E uitgekleed en (afkoeling verders te voorkomen, daarvoor maatregelen nemen)
en globaal bekeken...

als je dus de meldkamer belt kun je zeggen D: bijv. niet aanspreekbaar

Dus kan ik het zo lezen; ABC = Straat taal. en ABCDE enz. = Ziekenhuistaal?

je zegt net, D staat voor bewuste zijn. en De B dan in ABc stabiel?????..........

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 12 juni 2007, 14:12:21
voorzover ik weet zijn er meerdere ABC's
de ene:

Airway
Breathing
Circulation

en :

Ademhaling
Bewustzijn
Circulatie

ik weet niet welke nou 'straat taal' is dat zal dan wel de laatste zijn.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 13 juni 2007, 00:00:08
Ik weet niets van de theorie van oranje kruis en andere ehv programma's,
maar de proffesionele hulpverlening werkt volgens dit ABC principe:  ;)

Primaire onderzoeksfase:

* A - Airway ofwel ademweg met tegelijkertijd CWK stabilisatie en/of immobilisatie.
    * B - Breathing ofwel ademhaling.
    * C - Circulatie.
    * D - Disability ofwel kort neurologisch onderzoek

- Secundaire onderzoeksfase:

* E - Expose / environmental control ofwel alle kleding verwijderen en patient warm houden
    * F - Full set of vital signs / five interventions / facilitate family presence ofwel de waarden van een volledige serie van de vitale functies,
     vijf   interventies (ritme bewaking aan de monitor, pulse oxymeter, urine catheter, maagsonde en laboratorium onderzoek) en het    
     mogelijk maken om de familie bij de patiënt te laten.
    * G - Give comfort measures ofwel de patiënt geruststellen (verbaal geruststellen en aanraken).
    * H - History and head to toe ofwel de voorgeschiedenis van de patiënt en het top tot teen onderzoek.
    * I - Inspect posterior surfaces ofwel het bekijken van de achterkant van de patiënt.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 13 juni 2007, 08:02:57
dus de E heb je op straat als ehv-er niet nodig, ook niet om aan MKA door te geven??

Weet je, de MKA vraagt wel wat ze willen weten. Je hoeft geen vantevoren ingestudeerd praatje te houden. Meldt kort wat er aan de hand is (bv. er is een botsing geweest tussen twee auto's) en luister dan vervolgens goed naar de vragen die de MKA stelt en probeer die te beantwoorden. Op die manier komt de centralist alles te weten in de volgorde die voor hem/haar belangrijk is. Dit in tegenstelling tot een ellenlang verhaal waarbij de centralist er niet tussen kan komen om bv het adres te vragen wat je vergeet te vertellen...

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 13 juni 2007, 09:31:22
;)

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #65 Gepost op: 16 juli 2007, 00:08:07
Tuurlijk worden D en E wel degelijk op straat gebruikt, met name door de profs.
D: disability (neurologische status) onderdelen hiervan zijn
AVPU (globale indeling van bewustzijnsniveau Alert, Verbaal, Pain, Unresponsive)
Pupil reactie
AVPU/ EMV score
Eventuele Intoxicaties of insulten
Glucose
Wat betreft ehv'ers denk ik dat je een heel eind bent met een globale indeling van bewustzijnsniveau eventueel via de AVPU
Overigens maakt de MKA een urgentie bepaling op afwijkingen binnen de ABC en D ( is de D verminderd dan bestaat de kans voor een A probleem immers)
Ezelsbruggetje PASIE
Pupilen
AVPU
Suiker
Insult/intoxicatie
EMV

De E (exposure) wordt ook wel degelijk op straat gedaan en zelfs ook door EHV'ers het zogenaamde top-tot-teen onderzoek (waar doet het pijn, kunnen extremiteiten bewogen worden etc)
Voor ambulance hulpverlening geld natuurlijk dat er een grondiger top-tot-teen onderzoek wordt gedaan ook wel secundary survey genoemd.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

helm

• Gast
Reactie #66 Gepost op: 19 juli 2007, 09:40:21
Bij Spoedeisende Hulpverlening bij Slachtoffers (SEHSO) hanteren we ABC-NL:

Airway and cervical spine control
Breathing
Circulation
-
Neurologie (EMV)
Lichamelijk onderzoek (top-tot-teen)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #67 Gepost op: 27 juli 2007, 21:54:24
Het ABCDE is een universele taal die door de hele keten hetzelfde inhoud.

Vandaar dat ik een groot tegenstander ben van ezelbruggetjes zoals
De A staat voor aanspreken, aanschudden, ademweg
De B staat voor beademing etc.

Dat wil dus niet zeggen dat de bijbehorende technieken voor iedereen in de keten ook hetzelfde zijn.
De ehv'er op straat kan de ademweg vrijmaken door de chinlift toe te passen.
De trauma-arts kan op straat de luchtweg vrijmaken door een operatieve ingreep.

Dit is volledig in lijn met het OK boekje.

Kaktus

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 4 augustus 2007, 00:46:04
De ABCD(E) geeft de ook volgorde van belangrijkheid aan. In deze volgorde moet het veilig worden gesteld, wil het 'nut' hebben.
De C(irculation) heeft namelijk weinig zin als er geen B(reathing) is. En (B)reathing kan er niet zijn als de A(irway) niet open is.

Captain google

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #69 Gepost op: 18 februari 2010, 10:53:10
samenvoeging topics

Hallo,
Wie kan me voor eens en voor altijd duidelijk aangeven of de ABCDE-methodiek (zoals die o.a. bij de TNCC en ATLS cursussen wordt gegeven) copyright protected zijn? Ik hoorde dit onlangs maar volgens mij is het 'algemeen goed' en vrij toepasbaar voor iedereen tenzij je je strikt aan de opgestelde inhoud van de TNCC of ALTLS houdt. Of niet?