ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 102062 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #70 Gepost op: 18 februari 2010, 13:51:12
Er is geen enkel copyright bekend op de ABCDE methode, een copyright of octrooi op een dergelijke aanpak samengesteld uit algemeen aanvaarde en bekende methodes en technieken in de zorg zou ook lastig te verdedigen zijn voor een rechter.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

helm

• Gast
Reactie #71 Gepost op: 18 februari 2010, 17:38:57
van waar je vraag? heb je een claim gekregen of zo?

EHBOfan

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #72 Gepost op: 18 februari 2010, 20:01:42
Er zijn verschillende NIET eerstehulp gerelateerde organisaties en bedrijven die de ABCDE methodiek hanteren ;

Voorbeeld 1:
With the ABCDE method you make a list of everything that you have to do before you begin. You then go through the list carefully and put one of these letters next to each item on the list:
A – very important. This is something that you must do, something that has SERIOUS CONSEQUENCES for either doing it or not doing it.
B – something that you should do but that is not as important as an A item. There are consequences associated with doing it or not doing it but they are only MILD CONSEQUENCES that don’t last for very long.
C – something that would be nice to do but for which there are NO CONSEQUENCES at all for your career or your success.
The rule is that you should never do a B item when there is an A item left undone. You should never do a C item when there is a B item left undone. You must be very disciplined about this.
D – an item that you delegate or outsource to someone else who can do it pretty much as well as you. Delegate everything possible to free up enough time for you to concentrate on your A activities.
E – eliminate. These are items that are such low priority that you could eliminate them completely and it would make no difference at all. Sometimes the disciplined act of eliminating low value tasks can simplify your life and free up enough time for you to accomplish those tasks that have the greatest possible consequences for you.
Once you have applied the ABCDE formula to your list, go back over the list and organise your A tasks by priority, put an A1 next to your most important task, an A2 next to your second most important task and so on. Then begin immediately on your A1 task and discipline yourself to stay at it until it is finished.

Voorbeeld 2:
Wie werken er met ABCDE?
Basisscholen die ABCDE willen inzetten binnen het zelfstandig werken: zelfstandig begrijpend lezen op eigen niveau (differentiatie binnen klasverband)
Basisscholen die ABCDE willen gebruiken naast de bestaande methode begrijpend lezen, die op punten als differentiatie, beleving, aansluiting CITO of mogelijkheden voor zelfstandige verwerking tekort schiet.
Basisscholen die ABCDE willen inzetten binnen de RT
Basisscholen die ABCDE willen inzetten voor extra werk (bijv. voor ’pluskinderen’)
Basisscholen die ABCDE als een methode zien en ’methode-vervangend’ aanschaffen, bijvoorbeeld omdat men combinatieklassen heeft.
Speciaal onderwijsscholen die voor Ralfi lezen geschikte teksten zoeken of voor rugzakleerlingen één of enkele niveaus aanschaffen.
Wij krijgen met regelmaat vragen vanuit het Voortgezet Onderwijs voor ABCDE. Om uiteenlopende redenen vragen zorgcoördinatoren, onderbouwcoördinatoren of secties Nederlands om een nadere kennismaking. Speciaal voor docenten in het voortgezet onderwijs (LWOO, VMBO, Praktijkonderwijs) is er nu een ’ABCDE Kennismakingsmap’ te bestellen met voorbeelden van de teksten van niveau C, D en E. Tevens is de handleiding toegevoegd met daarin alle informatie over ’het werken met ...’, didactische keuzen en de toets- en scorebijlagen.

Slaat helemaal nergers op, maar beide zijn OOK ABCDE-methodes.

Om een lang verhaal kort te maken, handelingen door personen (ook volgens bepaalde door iemand bedachte omschreven wijze) zijn niet te registreren bij merkenregisters of te claimen.
Anders had ik de handeling "deuren openen en sluiten" allang laten registreren en had ik nu echt multi, multi, mega, mega, giga, giga biljardair geweest aan verkochte licenties.  :)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #73 Gepost op: 19 februari 2010, 01:17:34
Er is geen enkel copyright bekend op de ABCDE methode, een copyright of octrooi op een dergelijke aanpak samengesteld uit algemeen aanvaarde en bekende methodes en technieken in de zorg zou ook lastig te verdedigen zijn voor een rechter.

Er kan wel copyright zitten op lesboeken

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 19 februari 2010, 17:32:05
dat klopt bijvoorbeeld voor de TNCC, ATLS, PHTLS ,ENPC en wie ik vergeten ben.

Studenten (SEH) worden heden ten dagen ook via de opleiding ABC opgeleid
"vroeger" was dit alleen voorbehouden voor de officiële instanties waarvan bovenstaande boeken afgeleide zijn.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 19 februari 2010, 18:26:35

Dat zit op ieder boek...

Captain google

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #76 Gepost op: 22 februari 2010, 08:55:07
Hallo allen,
Dank voor jullie snelle reacties; gelukkig dacht ik er ongeveer hetzelfde over alleen heb ik dat nu flink bevestigd gekregen met motivaties.
Het is nl. zo dat in 'softwareland' deze copyright wèl werd beweerd en wij zelf onze variant willen aanhouden.
Het komt nu goed. Thanx!
 O0

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 27 september 2014, 11:26:44
samenvoeging topics
Als EHBO vereniging hebben we het boek 'Gevorderde eerste hulp' gepromoot bij onze leden. Het gebruik van de ABCDE-methodiek is vrij lastig. Daarom hebben we een zakkaartje gemaakt waarin stapsgewijs bij ieder onderdeel beschreven staat wat je observatie of handeling moet zijn. Het kaartje is in kleur en dubbelzijdig op A6-formaat afgedrukt en vervolgens geplastificeerd. Belangstellenden kunnen het kaartje bestellen via info@ehbo-elburg.nl, de kosten zijn € 0,60.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 27 september 2014, 11:34:23
Oja, een afbeelding is te zien via: www.facebook.com/ehboelburg bij het nieuwsbericht van 11 september.

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 27 september 2014, 18:49:23

Hierbij de afbeelding, meer kan ik er niet van maken.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.