Leuk initiatief Christian, al heb ik toch een paar vragen en opmerkingen als het mag.
Mensen de ABCDE methodiek bijbrengen helemaal prima. Zo kan je mooi aansluiten op de professionele hulpverlening.
Het kaartje als leermiddel zodat je het wat vaker kan nalezen prima. Maar omdat het kaartje zo klein is, lijkt het alsof je ze de hulpverleners mee wil geven voor als ze een inzet hebben. En dan begin ik te twijfelen. Het kaartje als een soort naslagwerkje tijdens je hulpverlening is in mij ogen niet gewenst. Op dat moment probeer je hulp te verlenen op een niveau dat je mogelijk onvoldoende bezit. Ik zie bijvoorbeeld het meten van een tensie vermeld staan. Ja die hoort in de ABCDE methodiek en ja die kan extra informatie geven, maar dan moet je dat wel kunnen interpreteren. Ik sta meer dan volledig achter het feit om hulpverleners meer kennis bij te brengen, maar of een kaartje in de handen van een gemiddelde hulpverlener extra waarde heeft voor de hulpverlening betwijfel ik. Bijvoorbeeld SIGMA leden (en andere opleiding trajecten en instanties, bedrijven) krijgen ook meerdere vaardigheden aangeleerd maar mogen die vaak alleen gebruiken onder toezicht van de professionele hulpverlener en dat is maar goed ook. SIGMA leden hebben gewoon niet de ervaring en de vaardigheid van een professional. Zo zie ik ook hulpverlening van hulpverleners met een basis EHBO diploma. Zorg dat je jou vaardigheden beheerst, zonder dat je tijdens je hulpverlening terug moet vallen op een geschreven tekst.
En ja het is altijd lastig. Je wil betere hulpverleners maken,
maar ze moeten geen zaken gaan doen die ze niet beheersen. Je wil hulpverleners prikkelen om meer kennis te vergaren en vaardigheden aan te leren maar hoe ver ga je...?
Kortom: Een mooi initiatief een mooie lay-out
, maar kijk uit hoe je hem gaat gebruiken.
Inhoudelijk kan er nog wel iets gefinetuned worden naar mijn mening (bijvoorbeeld ook dat je in de kop ademhaling controleert en in de ABCD dat weer doet & dat mensen blijkbaar op zoek moeten naar een niet reanimatie verklaring), maar ook dat laat ik graag over aan mensen die er meer verstand van hebben...
Succes met jullie goede werk.