ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 102061 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #80 Gepost op: 27 september 2014, 21:58:48
Dank je, mij lukte het niet.  8) In het echt is het kaartje overigens erg scherp met duidelijke kleuren en goed leesbaar.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geďnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #81 Gepost op: 28 september 2014, 11:58:14
Leuk initiatief Christian, al heb ik toch een paar vragen en opmerkingen als het mag.  98uiye

Mensen de ABCDE methodiek bijbrengen helemaal prima. Zo kan je mooi aansluiten op de professionele hulpverlening.
Het kaartje als leermiddel zodat je het wat vaker kan nalezen prima. Maar omdat het kaartje zo klein is, lijkt het alsof je ze de hulpverleners mee wil geven voor als ze een inzet hebben. En dan begin ik te twijfelen. Het kaartje als een soort naslagwerkje tijdens je hulpverlening is in mij ogen niet gewenst. Op dat moment probeer je hulp te verlenen op een niveau dat je mogelijk onvoldoende bezit. Ik zie bijvoorbeeld het meten van een tensie vermeld staan. Ja die hoort in de ABCDE methodiek en ja die kan extra informatie geven, maar dan moet je dat wel kunnen interpreteren. Ik sta meer dan volledig achter het feit om hulpverleners meer kennis bij te brengen, maar of een kaartje in de handen van een gemiddelde hulpverlener extra waarde heeft voor de hulpverlening betwijfel ik. Bijvoorbeeld SIGMA leden (en andere opleiding trajecten en instanties, bedrijven) krijgen ook meerdere vaardigheden aangeleerd maar mogen die vaak alleen gebruiken onder toezicht van de professionele hulpverlener en dat is maar goed ook. SIGMA leden hebben gewoon niet de ervaring en de vaardigheid van een professional. Zo zie ik ook hulpverlening van hulpverleners met een basis EHBO diploma. Zorg dat je jou vaardigheden beheerst, zonder dat je tijdens je hulpverlening terug moet vallen op een geschreven tekst.

En ja het is altijd lastig. Je wil betere hulpverleners maken, maar ze moeten geen zaken gaan doen die ze niet beheersen. Je wil hulpverleners prikkelen om meer kennis te vergaren en vaardigheden aan te leren maar hoe ver ga je...?

Kortom: Een mooi initiatief een mooie lay-out  O0  , maar kijk uit hoe je hem gaat gebruiken.  ::)

Inhoudelijk kan er nog wel iets gefinetuned worden naar mijn mening (bijvoorbeeld ook dat je in de kop ademhaling controleert en in de ABCD dat weer doet & dat mensen blijkbaar op zoek moeten naar een niet reanimatie verklaring), maar ook dat laat ik graag over aan mensen die er meer verstand van hebben...

Succes met jullie goede werk.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


helm

  • Gast
Reactie #82 Gepost op: 28 september 2014, 18:50:55
Een goed kaartje om in je zak te stoppen,... en het daar te laten  ;)


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #83 Gepost op: 28 september 2014, 19:54:46
Citaat van: Theo link=msg=1298680 date=1411898294

Leuk initiatief Christian, al heb ik toch een paar vragen en opmerkingen als het mag.

Mensen de ABCDE methodiek bijbrengen helemaal prima. Zo kan je mooi aansluiten op de professionele hulpverlening.
Het kaartje als leermiddel zodat je het wat vaker kan nalezen prima. Maar omdat het kaartje zo klein is, lijkt het alsof je ze de hulpverleners mee wil geven voor als ze een inzet hebben. En dan begin ik te twijfelen. Het kaartje als een soort naslagwerkje tijdens je hulpverlening is in mij ogen niet gewenst. Op dat moment probeer je hulp te verlenen op een niveau dat je mogelijk onvoldoende bezit. Ik zie bijvoorbeeld het meten van een tensie vermeld staan. Ja die hoort in de ABCDE methodiek en ja die kan extra informatie geven, maar dan moet je dat wel kunnen interpreteren.


Vooral fijn voor de mensen die moeite hebben met de eerste vijf letters van het alfabet.

Spijker op z'n kop. Wat moet je met een bloeddruk als daar al moeite mee hebt?


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #84 Gepost op: 29 september 2014, 06:00:17
Bij ons wordt het kaartje tijdens de lessen gebruikt, het betekend op z'n minst een uitgebreidere denkwijze. En ja, misschien neemt iemand het ook mee naar een evenement, prima. Ik hoop dat ze bij het benaderen van een slachtoffer het kaartje niet nodig hebben, maar de stappen zonder hulp kunnen doorlopen.
Wat betreft de bloeddruk: wij leren dat waar je geen verstand van hebt, gebruik je niet. Dus bloeddruk meten hoort niet thuis binnen onze vereniging. Maar er zijn anderen die een bloeddruk wel kunnen interpreteren tijdens bijv. een evenement. En dit kaartje weet inmiddels z'n weg goed te vinden in Nederland en gaat ook naar evenemententeams, SIGMA-leden etc.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #85 Gepost op: 29 september 2014, 08:18:48
Rijdt er een monstertruck het publiek in, kom jij wapperend aanrennen met je kaartje. Dat neemt echt niemand serieus als er sprake is van een catastrofale bloeding. Dat begrijp je hopelijk zelf ook.

Bovendien staat er gewoon, "controleer bloedruk", dus nou niet terugkrabbelen dat het bij jullie vereniging anders is. Je stelt daarmee direct de waarde van je eigen zakkaartje ter discussie.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #86 Gepost op: 29 september 2014, 16:48:00
Nee hoor, ik stel 'm niet ter discussie. Ik zou bloeddruk meten omdat ik 'm kan interpreteren, als een ander dat niet kan is dat prima, dan vooral niet doen. Het kaartje is een handreiking, niet een protocol zo van: dit moet je doen en dat moet je laten. Het is een poging om een duwtje in de goede richting te geven. Het liefst tijdens de lessen. Rol nou niet over een handeling die op het kaartje staat waar je het niet mee eens bent, dat haalt de rest van het kaartje onderuit.  :P

O ja, en bij zo'n monstertruck zou k niet eens denken aan een kaartje, jij wel?  ;)


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #87 Gepost op: 30 september 2014, 11:26:39
Mmhhm, :-\ Ik onderschrijf de bijdrage van Theo, maar ook ( een beetje) die van Expert en René. Ikzelf vind de toonzetting van Theo wat meer te waarderen....

Ik denk ook dat we in de lekenhulpverlening het ABCDE verhaal steeds meer moeten gaan toepassen, en ik verwacht ook dat de organisaties daar stappen in gaan ondernemen.
AVPU-scores kunnen nu al prima meegenomen worden, MIST ook in grote lijnen. Tensie lijkt mij een stap te ver gaan. Hartfrequentie ( Pols of carotis) bepaling vergt ook nog wel wat onderricht, maar is wel aan te bevelen om mee te gaan nemen in de leerstof.
problemen los je op door er wat aan te doen


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #88 Gepost op: 30 september 2014, 11:41:07
Het mooie van de abcde is dat he hem kunt toepassen op alle niveaus.
De volgorde van handelingen blijft altijd abcde. Het verschil in niveaus bepaalt wat de handelingen en mogelijkheden zijn die binnen een letter liggen, maar het belang van de letter blijft hetzelfde.

Als leek ben je vrij snel klaar met bijvoorbeeld de A. Ademweg is vrij of niet, is hij vrij dan ben je klaar, is hij dat niet dan heb je een klein setje vaardigheden (kinlift, mondinspectie, buikstoten, etc. afhankelijk van wat precies het probleem is) waarmee je kunt proberen het probleem op te lossen. Voor c-spine het zelfde. Is er een probleem? Immobiliseren en als leek ben je klaar. Een professional heeft veel meer wat hij kan en mag in de letter A, maar het doel en het belang bij het halen van dat doel zijn het zelfde. Dat geldt voor heel de methode en dat vind ik best mooi :)


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #89 Gepost op: 30 september 2014, 12:23:33
Het nadeel is dus alleen dat wat voor een leek A=vrij kan lijken dit voor de professional niet is omdat deze veel verder kijkt.