ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 101414 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 30 september 2014, 13:18:33
Citaat van: cavia link=msg=1299292 date=1412072613
Het nadeel is dus alleen dat wat voor een leek A=vrij kan lijken dit voor de professional niet is omdat deze veel verder kijkt.

Waarom is het een nadeel? Waarmee vergelijk je de ABCDE-benadering? Hieraan koppel ik meteen de vraag: Bij welke methode heb je dit nadeel niet?

Ik zie het namelijk niet als een nadeel. Meer als een beperking door een relatief gebrek aan kennis en vaardigheden ten opzichte van een expert.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #91 Gepost op: 30 september 2014, 16:43:18
Het nadeel is dus alleen dat wat voor een leek A=vrij kan lijken dit voor de professional niet is omdat deze veel verder kijkt.

Met dat argument kun je heel de eerstehulp volgens alle methodes wel afschaffen want wat een leek ook kan/weet/mag de ambulance kan/weet/mag meer, maar dan kunnen we eigenlijk die ambulance met het zelfde argument ook weer afschaffen want het MMT kan/weet/mag meer.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 30 september 2014, 18:46:08
Citaat van: baksteen link=msg=1299281 date=1412069199
Mmhhm, :-\ Ik onderschrijf de bijdrage van Theo, maar ook ( een beetje) die van Expert en René. Ikzelf vind de toonzetting van Theo wat meer te waarderen....

Ik denk ook dat we in de lekenhulpverlening het ABCDE verhaal steeds meer moeten gaan toepassen, en ik verwacht ook dat de organisaties daar stappen in gaan ondernemen.
AVPU-scores kunnen nu al prima meegenomen worden, MIST ook in grote lijnen. Tensie lijkt mij een stap te ver gaan. Hartfrequentie ( Pols of carotis) bepaling vergt ook nog wel wat onderricht, maar is wel aan te bevelen om mee te gaan nemen in de leerstof.

MIST is grotendeels al bij het grof vuil gezet binnen de (acute) gezondheidszorg. Inmiddels wordt SBAR als gouden standaard gezien, maar uiteindelijk gaat het er gewoon om dat je een concreet verhaal hebt in je overdracht...

Wat zie je precies als meerwaarde aan het palperen van de pols door een ehbo-er?

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #93 Gepost op: 30 september 2014, 19:29:14
Ze komen waarschijnlijk tot dezelfde conclusie, alleen kan de professional er wat meer mee.

baksteen

• Instructeur EH
  • Forum gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 1 oktober 2014, 14:50:12
MIST is grotendeels al bij het grof vuil gezet binnen de (acute) gezondheidszorg. Inmiddels wordt SBAR als gouden standaard gezien, maar uiteindelijk gaat het er gewoon om dat je een concreet verhaal hebt in je overdracht...

Wat zie je precies als meerwaarde aan het palperen van de pols door een ehbo-er?
@ Joost.

En dan kan het "oude" MIST voor een passantenhulpverlener wat begrijpelijker te hanteren zijn. Bij SBAR wordt er eigenlijk vanuit gegaan dat je - in deze setting- aan de ambupleeg een advies mee geeft. En dat mag en kan je niet van een leek verwachten.

Frequentie kan een aanwijzing geven voor een onderliggend probleem, ( weet ik, is heel discutabel...) of kan bij de overdracht een evt. verloop van het ritme aangeven.
problemen los je op door er wat aan te doen

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 1 oktober 2014, 17:58:27
Lastig hoor, al die afkortingen. Ik biecht toch maar op: Ik kan maar niet onthouden waar MIST voor staat; moet het elke keer weer opzoeken.

Gelukkig zit alle informatie die je in de MIST vindt wel in het differentiaal diagnostisch denken van mijn ruggenmerg.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #96 Gepost op: 1 oktober 2014, 18:32:18
Citaat van: -Joost- link=msg=1299381 date=1412095568

Sinds wanneer is de MIST bij het grof vuil gezet dan? En SBAR? Nog never nooit van gehoord... En ik niet alleen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #97 Gepost op: 1 oktober 2014, 18:37:16
MIST: Mechanism of injury, Injuries found & suspected, Signs & symptoms, Treatment given
SBAR(R): Situation, Background, Assessment, Recommendation, (Repeat)

MIST is iets geschikter voor EHBO'ers dan SBAR(R) vanwege de uitgebreidheid (van SBAR(R)) en de "recommendation", vind ik tenminste.

Citaat van: -Joost- link=msg=1299381 date=1412095568
..., maar uiteindelijk gaat het er gewoon om dat je een concreet verhaal hebt in je overdracht...
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #98 Gepost op: 1 oktober 2014, 19:45:01
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1299575 date=1412181138
Sinds wanneer is de MIST bij het grof vuil gezet dan? En SBAR? Nog never nooit van gehoord... En ik niet alleen.

Kijk daar is zo'n forum nou handig voor. Om je kennis over de veranderingen in hulpverleningswereld een beetje op peil te houden.  ;)

Wat het feit dat jij (en volgens jou anderen) niet op de hoogte zijn van wijzigingen wil nog niet zeggen dat ze er ook niet zijn.  98uiye

Theo

• Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geďnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
    • EHBO Service Nederland
Reactie #99 Gepost op: 1 oktober 2014, 19:58:10
Citaat van: Job45 link=msg=1299578 date=1412181436
MIST: Mechanism of injury, Injuries found & suspected, Signs & symptoms, Treatment given
SBAR(R): Situation, Background, Assessment, Recommendation, (Repeat)

MIST is iets geschikter voor EHBO'ers dan SBAR(R) vanwege de uitgebreidheid (van SBAR(R)) en de "recommendation", vind ik tenminste.

Toppie Job.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.