Lastige casus zorgambulance

Auteur Topic: Lastige casus zorgambulance  (gelezen 5072 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Gepost op: 7 augustus 2015, 18:30:40
Mag ik jullie om advies vragen over een casus die ik onlangs als verpleegkundige heb gehad op de zorgambulance

Melding was een oudere dame met algehele malaise naar de SEH. Daar aangekomen bleek huisarts net weg te zijn en geen overdracht achter te laten. In haar dossier was ook weinig terug te vinden wbt haar voorgeschiedenis.  Alleen veneuze insufficiëntie en hoge bloeddruk.

Ik heb de huisarts gebeld en het bleek dat mw. De avond ervoor gevallen was en door politie terug in bed gelegd was. Verder had de huisarts wat vocht achter de longen gehoord en een zuurstofgehalte van 92% gemeten (maar koppelde dit aan haar leeftijd). Een recent lab had een laag natrium laten zien,  wat kon duiden op overvulling

Aanvullend bleek mw.de laatste tijd zichzelf steeds meer vermoeid te voelen en had behoorlijk wat oedeem in haar benen

Mijn controles gaven een bloeddruk van 123/87 e  een rwgulaire pols van 78. Verder een zuurstofgehalte van 88% (niet duidelijk of dit reele waarde was, maar aan de andere kant gekoppeld aan de meting van de huisarts (92%) en haar ademarbeid en gevoel van benauwdheid wel aan te nemen als een reële waarde.

Ik heb mw. 2 liter zuurstof gegeven via een neusbril en hierdoor steeg de saturatie naar 92%. Maar ik vond dat mw.er best veel moeite voor moest doen om deze 92% te nehouden. Daarbij gaf mw.ook nog drukkend gevoel op de borst aan (verder geen passende signalen)

Ik heb direct de meldkamer gebeld en aangegeven wat ik aantrof en aangegeven dat ik deze rit (verantwoordelijkheid) niet op mij wou nemen

Op mijn aangeven van de saturatie van 88%, kwam de reactie/vraag waarom ik deze dan gemeten had ..... :|

Alleen de meldkamer gaf aan dat er geen A ambulances in de buurt waren en dat de tijd die het zou duren hetzelfde zou zijn als onze rit naar het ziekenhuis (20 min)

Mijn collega chauffeur gaf als optie om naar de ambulance post te rijden 150 Meter verder. Daar aangekomen stond er wen A Ambulance van dezelfde regio  :o

De aanwezige ambulance verpleegkundige opperde om een ecg te maken en mocht die afwijken zou de A wagen haar mee nemen en anders wij als B wagen

Alleen Murphy's law kicked in. Voor het ecg gemaakt kon worden,  moesten hen met een A1 rit weg

Vervolgens hebben we haar zo snel mogelijk naar het ziekenhuis gereden en naar de eerste hart hulp gebracht.  Waar later bleek dat mw. Flink gedecompenseerd was en mgl zelfs een infarct te hebben mee gemaakt

Voor mij voelde het dat deze rit, die niet in mijn bevoegdheid paste, gewoon op mijn bord werd gelegd. De volgende keer zou ik simpelweg om een A wagen met spoed erbij te vragen, alleen achteraf gezien voelde ik me op het verkeerde been gezet omdat aangegeven was dat er geen ambulances in de regio beschikbaar waren.

Dus na het weg rijden van de ambulance die we om hulp hadden gevraagd,  is het niet meer als optie in mijn gedachten gekomen

Ben benieuwd naar jullie mening, feedback en of gedachte




Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2015, 20:09:00
MKA bellen en om een ambu met spoed vragen lijkt me het beste in deze. De centralist die oppert dat je zelf maar met de patient op stap moet gaan heeft nog wel wat uit te leggen aan hoofd MKA en de IGZ.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2015, 20:23:15
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1366096 date=1438970940
MKA bellen en om een ambu met spoed vragen lijkt me het beste in deze. De centralist die oppert dat je zelf maar met de patient op stap moet gaan heeft nog wel wat uit te leggen aan hoofd MKA en de IGZ.

Als een taxichauffeur deze mevrouw in de taxi had gehad op weg naar ziekenhuis en 112 zou bellen om "benauwde dame met pijn op borst" te melden zou er wel met spoed een ambulance komen lijkt me.

VIM-melding van maken, oordeel van medisch opperhoofd RAV is belangrijker in deze dan opinie van forumleden.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2015, 21:32:05
Geen kritiek, meer belangstelling: doe je op een zorgambulance ook controle's zoals bloeddruk en saturatie en heb je daar dan de apparatuur voor aan bord? En "mag" je vervolgens (zelfstandig) bepaalde interventies doen zoals zuurstof geven, in dit geval?

Ik dacht eigenlijk, wellicht onterecht, dat een zorgambulance uitsluitend laag complex vervoer doet en dat ze geen medische handelingen verrichten of therapie opstarten.

In dit geval: handelswijze van de centralist vind ik wat vreemd. Jij vraagt om een A-auto de er volgens de centralist niet is, terwijl die er 150 meter verderop wel staat. Je zou zeggen dat als jij het vervoer niet aandurft, er zonder meer en zonder discussie een A-auto gestuurd wordt. Binnen jullie dienst zal er vast wel een systeem zijn om dit soort zaken te melden en dat zou ik zeker doen. Wellicht weet de centralist niet zo goed waar hij/zij mee bezig is?


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2015, 22:47:04
In onze regio doet de zorg ambulance alleen SEH vervoer indien de patiënt daar vandaan vertrekt. Dus geen vervoer NAAR een SEH. Is altijd voor de A-auto. Lijkt mij, zeker gezien de hierboven beschreven casus, helder waarom.

overigens denk ik dat dan maar doorrijden de beste oplossing is, maar een spoed rit met A auto was beter geweest


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2015, 15:28:32
Ik was als uitzendkracht aan het werk, ik heb het uitzendbureau gebeld en zij adviseerde mij mijn verhaal pp te schrijven.  Dann word het doorgestuurd naar de contact persoon van de dienst

Dus ben benieuwd wat er uit komt

Er zijn veel verschillen in interventies en protocollen.  Bij de een doe je saturatie,  bloeddruk en pols en anderen diensten helemaal niet (alleen op indicatie).

Bij de ene regio is het laag complex, bij de ander van SEH naar huis en bij anderen zelfs van huis naar seh

Dus ik ben heel benieuwd wat er uit komt


SannevD

  • Sollicitant Politiekundige ZWB
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2015, 23:42:23
Ik ook! Ik heb tot nu toe nog niet gereageerd, simpelweg omdat ik er totaal geen verstand van heb e050, maar ik volg dit topic wel met meelevende-interesse.. Hoor graag hoe het afloopt..!


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2015, 23:44:50
Misschien had de meldkamer informatie om die desbetreffende a-wagen vrij te houden voor een melding...Dat kan verklaren dat ten tijde van het onderzoek de ambu al werd opgeroepen voor een rit. De meldkamer heeft daar als enige het beste zicht op. Een 2e a-wagen kon dus best ver uit de regio zijn waardoor ik me de reactie van de centralist wel kan voorstellen door de b-wagen met deze a-pagient te laten rijden.

Juist om dit soort casussen werkt in elk geval Friesland met alleen maar SOSA gediplomeerde plegen en chauffeurs.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2015, 09:46:00
Daar heb ik ook over gedacht, alleen dat verwacht ik niet door de tijd tussen ons telefoongesprek en de oproep voor de A wagen.

Mocht het wel zo zijn, dan hoor ik het hopelijk nog

Ik draai ook diensten op de zorgambulance in Friesland en daar werken ze niet specifiek met sosa gediplomeerden (zo ver ik weet)


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2015, 13:16:55
Citaat van: senseihomer link=msg=1366774 date=1439365560
Daar heb ik ook over gedacht, alleen dat verwacht ik niet door de tijd tussen ons telefoongesprek en de oproep voor de A wagen.

Mocht het wel zo zijn, dan hoor ik het hopelijk nog

Ik draai ook diensten op de zorgambulance in Friesland en daar werken ze niet specifiek met sosa gediplomeerden (zo ver ik weet)
Dan ben ik voorgelogen  e050
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge