Op palpatie pijn in de nek en rechterarm arm.. Verder erg helder.
Mag jij wel palperen? Volgens welke autoriteit?
Er zijn 20 amerikaanse, 8 Engelse onderzoeken, 6 duitse onderzoeken en 1 nederlands onderzoek die met vergelijkbare nauwkeurigheid deze stelling onderschrijven..
.. en dan willen we het in nederland nog een keer over doen...
Je hebt niet onderzoeken nodig, maar wel correct uitgevoerde onderzoeken. Het komt nogal eens voor dat fabrikanten onderzoeken ondersteunen om hun produkt via “wetenschappelijk onderbouwde wijze”aan de man te brengen.
En dat er replication research wordt gedaan is niets mis mee. Het kan een stelling bevestigen (of ontkrachten).
Ach toen ik 2000 begon over de AED.. was ik ook gek.. ? En waar staan we nu ?,
Toen ik in 1994 begon over stijve nekkragen, keken ze me allemaal aan of ze water zagen branden.. Nu gebruikt iedere dienst een stijve nekkraag..
Toen ik in 1996 een wervelspalk er bij haalde, was ik gek.. En nu weet iedereen wat de Oregon Spine Splint is of de KED..
1994 nekkraag, 1996 wervelplank. Man, kom toch. Waarom doe jij steeds voorkomen dat jij dit spul in Nederland geïntroduceerd hebt?Er werd in ‘85 al met dit materiaal gewerkt bij sommige ambulancediensten. Evenals een begin van de PHTLS protocollen. Waar was jij in die tijd werkzaam?
En dat de AED nu geïmplementeerd is in de BLS is geen verdienste die op jou conto kan worden bijgeschreven, maar een beslissing die na lang en rijp beraad door een aantal wijze personen bij de ILCOR is genomen.
Hou toch eens een keer op met dat gepoch.
Ik was er trouwens van overtuigd dat jij nadenkt.. maar die doe spinalcare al een tijdje.. en geloof me heb al veel sprookjes de wereld uit mogen helpen.. Maar deze is hardnekkig.
Welke sprookjes heb jij uit de wereld geholpen, zou ik wel eens willen weten. En doe ook eens wat aan je Nederlands: wat is "maar die doe spinal care al een tijdje"?
Voorbeeldje uit mijn recente praktijk.. Motorcross training.. Man neemt een springheuvel, geschatte snelheid 20 kilometer per uur.., hoogte van de sprong 1 meter, raakt onderweg z'n motor kwijt.. en land met z'n hakken eerst even lekker in het zand....
Resultaat achteraf in ziekenhuis Rontgen foto niets te zien, na CT-scan blijkt Th12 gebroken, tussenwervel schijven vervormt, ruggemerg lichtelijk beschadigd.
tja, maar kwestie van hoe je het protocol interpreteerd.
Is dit die "beruchte"casus?
Ik snap de dilemma wel,
afgelopen weekend, een grappemaker, die kiest met eerst met z'n gezicht te landen.. Een ongevalsmechanisme die flink aan alle eisen voldoet..,
Op palpatie pijn in de nek en rechterarm arm.. Verder erg helder.
Tja, en ondanks dat er wel symptomen waren, blijkt er op de CT dan weer niets te zien is.. Gelukkig voor de patient.., Dus het klinisch beeld zegt niet alles en het ongevalmechanisme ook niet.. Maar neem je het risico ?
Is dit slachtoffer per ambu vervoerd? Zo ja in welke regio?
Wat ik verder zo jammer vind van deze discussies is dat jij gewoonweg niet wilt begrijpen hoe wij werken. Er is voor jou maar één weg. Dat je je als EHBO-er verder wilt verdiepen in de hulpverlening is goed, maar begrijp wel dat hulpverlening iets is dat door meerdere disciplines wordt uitgevoerd, die goed moeten samenwerken.
Ik heb al eerder geschreven: het ministerie heeft het hulpverleningssysteem rondom de ambulancezorg geformeerd. Jij probeert daar weer vanaf te stappen door je als solist op te stellen. Jij treed niet in discussie, het lijkt meer op een debat.
Koste wat het kost wil jij je gelijk hebben, dat sluit ruimte om van gedachten te wisselen uit.
En daar is niemand mee geholpen.
Het is inderdaad "jij"tegen "wij".
Jammer.