even een antwoord op de initiële vraag
Zo heb ik het geleerd en zo leer ik het aan mijn cursisten aan
eerst een formulletje
Kinetisch energie = (massa : 2) x snelheid²
Situaties waar we ernstig letsel moeten veronderstellen ook al presenteerd het slachtoffer zich niet ernstig gekwetst
- een val van 5 meter hoogte (4 meter indien het slachtoffer een kind is)
- elke aanrijding met een voertuig met een snelheid hoger dan 35km/uur zonder gordel
-elke aanrijding met een voertuig met een snelheid hoger dan 45/km uur met het dragen van autogordels
- een ongeval waardoor het voertuig door het ongeval meer dan 7 meter is verplaatst
- een ongeval waarbij de vooras van de auto achterwaarts is verplaatst
- een ongeval met een auto waarbij het motorblok of een wiel is doorgedrongen tot in het passagierscompartiment
-een ongeval met een auto met een indeuking van het passagierscompartiment:
- meer dan 35 cm aan de zijde van het slachtoffer
- meer dan 50 cm aan de andere zijde
-een ongeval waarbij een voetganger, bromfietser of fietser is aangereden of ten val is gekomen bij een snelheid van 35 km/ uur of hoger
- het aantreffen van een ster in de voorruit veroorzaakt door de inzittenden
- vervorming van het stuurwiel
- het aantreffen van haren en/of bloed op de binnenspiegel van de auto
- een over de kop geslagen motorvoertuig
- het aantreffen van een overleden mede-inzittende in een verongelukt voertuig
- een uit een voertuig geslingerd slachtoffer
- hoofdletsel met een veranderd bewustzijn
- elk bewusteloos traumaslachtoffer
- elk slachtoffer met helmbeschadiging (indeuking) na motorongeval of sportletsel
- belangrijk stomp trauma boven het niveau van de sleutelbeenderen
- elk ongeval waarbij zich een explosie heeft voorgedaan
- elk ongeval waarbij het slachtoffer bekneld is geraakt
- elk ongeval waarbij een slachtoffer heeft blootgestaan aan electriciteit
- elk ongeval waarbij het slachtoffer onder water is geraakt
- het constateren van botbreuken aan ledematen (afwijkende stand)
- polsfracturen bij de bestuurder als het motorvoertuig een sterke deceleratie heeft doorgemaakt
- vervorming van het dak opwaarts of de bodemplaat neerwaarts bij een frontale aanrijding met een motorvoertuig
- het aantreffen van materialen in het passagierscompartiment, waarvan kan aangenomen worden dat zij voor het ongeval niet aanwezig waren (vb. reservewiel)
Bij al de bovenstaande adviseren wij minstens dat pat. opgevolgd word door een huisarts, en liefst met de ziekenwagen mee naar het ziekenhuis gaat voor controle.
Deze lijst is gebaseerd op de lijst van ICET waar ik enkele jaren geleden een cursus bevrijdingstechnieken heb gevolgd (is trouwens een nederlandse organisatie)