indicatiestelling HET

Auteur Topic: indicatiestelling HET  (gelezen 8983 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jo

  • Gast
Gepost op: 30 augustus 2005, 19:05:21
In diverse literatuur worden andere waarden gegeven voor het indiceren van hoog energetisch trauma.

Wat is nou precies gangbaar in de NL ambu-hulpverlening?

- Val van hoogteverschil 5  meter ?
- Snelheidsverschil van 40km/h ?
- ???

Bvb dank!
Gr.
J.




lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2005, 19:18:17
Heb er even de oude HOC klapper op nageslagen  :P

Hoog energetische letsels bijv.:
verkeersongeval met snelheid groter dan 40 kh/h
vervorming voertuig: bumper meer dan 20 cm ingedrukt
fietser,brommer,voetganger tegen auto
val van meer dan 5 meter hoogte
verkeersongeval met dodelijke slachtoffers
slachtoffer dat uit de auto is geslingerd
slachtoffer dat bekneld zit
slachtoffer dat is bedolven onder puin.

ik hoop dat je hier iets aan hebt.
aanvullingen van anderen zijn natuurlijk welkom ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2005, 19:40:07
http://lw2.easy-site.nl/Ambulanceplein_C01/UploadData/images/2/406/Landelijk%20Protocol%20Ambulancezorg_bestanden/Landelijk%20Protocol%20Ambulancezorg_gif_82.gif
Dit is het protocol wat wij hanteren om te beoordelen of iemands CWK en WvK moet worden geimobiliseerd.
Tegenwoordig kijken we weer wat meer naar de klachten van het slachtoffer in combinatie met het ongevalsmechanisme en de kinetische krachten.  Fixeren alleen op basis van hoog energetisch doen we eigenlijk niet meer.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2005, 19:47:11
http://lw2.easy-site.nl/Ambulanceplein_C01/UploadData/images/2/406/Landelijk%20Protocol%20Ambulancezorg_bestanden/Landelijk%20Protocol%20Ambulancezorg_gif_82.gif
Dit is het protocol wat wij hanteren om te beoordelen of iemands CWK en WvK moet worden geimobiliseerd.
Tegenwoordig kijken we weer wat meer naar de klachten van het slachtoffer in combinatie met het ongevalsmechanisme en de kinetische krachten.  Fixeren alleen op basis van hoog energetisch doen we eigenlijk niet meer.

Ik vind dit ook veel beter aansluiten op het "gevoel" van de hulpverlener.


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #4 Gepost op: 1 september 2005, 01:00:05
Hallo allen, daar zijn we weer, terug van vakantie. Ik heb het forum toch wel een beetje gemist. Dus daar gaan we weer, met frisse moed aan de slag.
De klachten die na een langere tijd ontstaan veelal “onschuldige”en stabiele fracturen. Denk maar aan het varhaal van een aantal maanden geleden over de oorlogsvlieger.

Het ongevalmechanisme is een indicatie om iemand te planken. Daarnaast is een klinische blik belangrijk. Het is van de dwaze
om een bromfietser te planken als deze met meer dan 35 km/h afstapt. Hoe is hij gevallen, wat voor een klachten ontstaan er, etc. Ik denk dat ik de ervaren ambulancehulpverlener daar niets over hoeft te vertellen.
Zo had ik laats een onenigheid met een poortarts over het feit dat ik een bromfietser zonder plank had binnen gebracht. De snelheid: vermoedelijk 40 a 50 km/h.
Maar hij was alleen maar over het wegdek gegleden. Dus hij ging voor (forse) wondbehandeling naar de SEH. Deze poortarts bleef bij zijn verhaal dat het een HET was en dus geplankt moest worden.

Ons ambulanceprotocol geeft in zijn laatste versie een goed handvat hoe met een wervelletsel om te gaan. Het gaat verder dan de PHTLS, waar alleen maar naar ongevalmechanisme gekeken wordt. Daar is overigens niets mis mee. Het PHTLS is echter geschreven voor de Amerikaanse markt, waar andere normen en waarden gelden.
Het is goed dat de PHTLS cursus ook in Nederland geïntroduceerd is, het laat zien hoe je naar een ongeval moet kijken. Combineer dit met de ervaring van een verpleegkundige/ chauffeur en je kan van een verantwoorde hulpverlening spreken. Ook als er niet geplankt wordt. De combinatie van mechanisme en klachten is bepalend voor de te volgen gedragslijn.

Het gaat dus veel verder dan “alleen maar” de rug palperen.
Toch wel frappant dat er mensen zijn die zich als niet professional steeds opnieuw blijven afzetten tegen een landelijk geldend en erkend protocol, onderschreven door verpleegkundigen, artsen en juristen.
VSAZ ambulancezorg


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 1 september 2005, 09:04:37
Het is van de dwaze om een bromfietser te planken als deze met meer dan 35 km/h afstapt. Hoe is hij gevallen, wat voor een klachten ontstaan er, etc. Ik denk dat ik de ervaren ambulancehulpverlener daar niets over hoeft te vertellen...

Ik denk dat dat voor de meeste "leken" ook wel geldt, iedereen heeft wel een aantal keren motorrijders (in een goed motorpak) onderuit zien gaan met 80, 90, 90, 100+ km/uur en meer of minder vrolijk weer op zien staan danwel op zien stappen. Zolang je tijdens die schuiver maar niets raakt, maar dat is dan ook op dat moment een heel nieuw mechanisme.

Maar ja , ik kan me wel wat voorstellen bij een dergelijke richtlijn, de bedoeling is denk ik ook meer dat je onder die omstandigheden rekening moet houden met mogelijk .....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 1 september 2005, 11:21:49
Ik denk dat dat voor de meeste "leken" ook wel geldt, iedereen heeft wel een aantal keren motorrijders (in een goed motorpak) onderuit zien gaan met 80, 90, 90, 100+ km/uur en meer of minder vrolijk weer op zien staan danwel op zien stappen. Zolang je tijdens die schuiver maar niets raakt, maar dat is dan ook op dat moment een heel nieuw mechanisme.

Maar ja , ik kan me wel wat voorstellen bij een dergelijke richtlijn, de bedoeling is denk ik ook meer dat je onder die omstandigheden rekening moet houden met mogelijk .....

Voor onze beroepsgroep (EHV) gaat het er niet om wel of niet planken, maar wel of niet de ambulance op basis van mogelijk cwk letsel laten komen.
Ik denk dat het betreffende ambulanceprotocol ook voor EHV'er een goed handvat kan zijn.


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #7 Gepost op: 5 september 2005, 21:06:20
Tja, er zit verschil tussen EHBO en ambulancehulpverlening ;D ;D ;D ;D
VSAZ ambulancezorg


wicher

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 5 september 2005, 21:49:05
Begrijp ik nu goed, dat jij als ambulanceploeg alles gelooft wat de dokter en de dominee zegt.. ? De ambu-plegen die ik ken, denken gelukkig zelf ook na.. En volgen niet blind een protocol..Maar misschien ben jij een uitzondering... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Nee hoor het is gewoon iemand die samen met zijn collega het gezonde verstand gebruikt ;D ;D :P :P :laugh: :laugh:


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #9 Gepost op: 5 september 2005, 22:22:06
Oei Peter, nu moet ik even goed nadenken hoe ik mij hieruit moet praten… ;D ;D

Even denken….. ???

Ik weet het al :laugh:. Ik geloof dat jij mijn postings niet goed leest. Ik propageer juist het zelf nadenken en niet klakkeloos doen wat een ander voorschrijft. Of weet ik nu zelf niet meer wat ik bedoel? Jij schijnt mij anders goed te kunnen analyseren, zeg. :-\

En wat de praktijkvoorbeelden betreft laat ik mij verleiden: heb jij gisteren nog naar de Superbikes gekeken: daar was ik ook bij. Voor de duidelijkheid: niet als toeschouwer. En als zij daar afstappen gaat het wel wat harder dan bij een motorcross. Dat is pas een HET, echt waar :o. En wanneer planken wij daar? …………… Fill in the dotted line.

Als ik (of mijn collega's) ieder slachtoffer met nekklachten naar het ziekenhuis zou brengen dan gaat het toch wat verstoppen op de SEH. Is natuurlijk wel het proberen waard, maar dat gaat de gemeenschap dan weer veel geld kosten.

Hou nu maar eens op met al dat spannende wat je altijd beleeft >:( >:(. Als ik alles moet geloven beleef jij meer dan een gemiddelde ambulanceverpleegkundige.En dat gegoochel met cijfers. Het is maar net hoe je ze interpreteert. Data massage is een bekend verschijnsel in het wetenschappelijk onderzoek.
Bovendien zijn er zat onderzoeken die niet goed opgezet zijn, bv zonder controlegroep of gewoonweg een te klein aantal “cavia’s”.

Snap je dan niet dat al dat belerende (zoals: Alleen een CT-scan en een MRI-scan kan echt uitsluitsel geven.. Een gewone röntgen foto kan je zien als het echt mis is. echter is het geen 100% uitsluitsel..) mensen ergert?  Je kan nog zo hard brullen dat “wij”het verkeerd doen, er vindt pas een verandering plaats als dat landelijk geaccepteerd wordt. Tot die verandering wordt het huidige protocol gehandhaafd. En gelukkig kunnen wij als AVP gemotiveerd afwijken (is zoiets als zelf nadenken) van dat protocol. Maar dat heb ik al eens eerder geschreven.

Peter, ik wil niet oordelen over je kwaliteiten als instructeur. En als ik zie wat je allemaal voor mekaar krijg, netjes. Maar voor mijn gevoel ben je aan het doordraven. En dasniegoe. :'( :'( :'(
Kom eens terug op aarde. Schoenmaker blijf bij je leest.

Doe waar je goed in bent. Dat is EHBO. En als je meer wilt dan moet ja maareens bij en ambulancedienst solliciteren.

Overigens: best leuk die ronde gele gezichtjes
VSAZ ambulancezorg