Zeer grote explosies in containerterminal - Tianjin (China) 12-08-2015

Auteur Topic: Zeer grote explosies in containerterminal - Tianjin (China) 12-08-2015  (gelezen 18537 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 15 augustus 2015, 09:03:16
Citaat van: Thor link=msg=1367272 date=1439621676
1.Zijn er in Nederland en aanliggende grensstreken ook plekken waar dergelijke materialen al dan niet in combinatie met andere materialen op grote schaal en in ruime hoeveelheden worden opgeslagen ?
2.Hoe en welke lessen en op welke termijn gaan de Nederlandse autoriteiten trekken uit het ontstaan en de gevolgen van deze calamiteit en de aanpak door en de mogelijkheden van de hulpverleners ?

Voor zover ik mij kan herinneren hebben we in Nederland bij de explosie Marbon in het Amsterdamse havengebied een soortgelijk chemisch incident (weliswaar op aanzienlijk kleinere schaal) gehad waar helaas ook meerdere brandweerlieden tijdens de inzet zijn omgekomen.
De enige les die hier uit getrokken kan worden, en dan neem ik chemie-pack er gemakshalve er ook even bij. De enige les is dat we wellicht eerder moeten besluiten om dit soort  chemische branden gewoon te laten branden, en eerst te richten op de omgeving.
Laat je de brand gewoon zijn werk doen worden de stoffen beter verbrand, en heb je een redelijke stabiele situatie. Met een beetje mazzel heb je een betere pluimstijging door de hitte, waardoor je sneller van de zooi af bent.
Besef ook dat een stof die solo ergens in verpakt zit vrij onschuldig kan zijn, maar in combinatie met andere stoffen uiterst explosief kan gaan worden. Met dit als gevolg. Water is een mooi blusmiddel, maar kan ook net dat extra zetje zijn voor erger. In nederland zijn diverse opslagen met gevaarlijke stoffen. Gaat het mis kan het soms beter zijn om je te richten op de omgeving, en de brand maar even laten voor wat het is.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #31 Gepost op: 15 augustus 2015, 09:15:22
Citaat van: Peter71 link=msg=1367274 date=1439622196
De enige les die hier uit getrokken kan worden, en dan neem ik chemie-pack er gemakshalve er ook even bij. De enige les is dat we wellicht eerder moeten besluiten om dit soort  chemische branden gewoon te laten branden, en eerst te richten op de omgeving.
Laat je de brand gewoon zijn werk doen worden de stoffen beter verbrand, en heb je een redelijke stabiele situatie. Met een beetje mazzel heb je een betere pluimstijging door de hitte, waardoor je sneller van de zooi af bent.
Besef ook dat een stof die solo ergens in verpakt zit vrij onschuldig kan zijn, maar in combinatie met andere stoffen uiterst explosief kan gaan worden. Met dit als gevolg. Water is een mooi blusmiddel, maar kan ook net dat extra zetje zijn voor erger. In nederland zijn diverse opslagen met gevaarlijke stoffen. Gaat het mis kan het soms beter zijn om je te richten op de omgeving, en de brand maar even laten voor wat het is.

Dat is mijn idee ook. Gebouwen waar wordt gewoond en gebouwen waar wordt gewerkt alleen op "veilige" afstand en de nodige instructies aan de hulpverleners om in eerste instantie vooral op veilige afstand te blijven totdat er eventueel meer bekend is geworden over de hoeveelheden en soorten opgeslagen stoffen en ondertussen gewoon de brand de brand te laten.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 15 augustus 2015, 09:48:22
Alleen vrees ik dat in dit soort gevallen het erg lastig gaat worden om exact te weten wat er opgeslagen ligt. Ook omdat die containers vaak niet zo erg lang blijven staan.

bart007

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 15 augustus 2015, 09:55:01
Citaat van: Peter71 link=msg=1367278 date=1439624902
Alleen vrees ik dat in dit soort gevallen het erg lastig gaat worden om exact te weten wat er opgeslagen ligt. Ook omdat die containers vaak niet zo erg lang blijven staan.
Lijkt me ook! Er is zelfs nu nog niets zeker, dus zouden ze nog aan de kant staan.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

bart007

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 15 augustus 2015, 10:03:28
Citaat
Tianjin evacuates all residents within 3km of blast site following new explosions, fire
A total of seven or eight explosions rocked the Tianjin blast site Saturday, prompting armed police to evacuate residents within a three-kilometer radius. Wednesday’s double blast at a chemical warehouse killed 85 people and injured more than 700.
zie verder bron: http://www.rt.com/news/312517-tianjin-explosions-fire-evacuation/
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 15 augustus 2015, 10:32:19
Citaat van: JJ75 link=msg=1367209 date=1439569560
Ik ben wel erg benieuwd hoe het carbid was opgeslagen. Open een bloot of in vaten met deksel?
Ik denk gewoon in open bakken.......dan trekt het lekker vocht aan en gaat vanzelf gassen. Wat denk je nu serieus zelf?

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #37 Gepost op: 15 augustus 2015, 11:29:35
Citaat van: Peter71 link=msg=1367278 date=1439624902

De administratie van het zeetransport, de overslag en de opslag van containers, inclusief de inhoud volgens de ladingdocumenten is (vrijwel) volledig gecomputeriseerd zeker bij de grotere terminals.

Dan moeten de gebouwen waar de administratie wordt gevoerd wel op veilige afstand staan en begaanbaar blijven.

André Welten

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 15 augustus 2015, 15:42:04
Citaat van: Peter71 link=msg=1367284 date=1439626127
http://nos.nl/op3/artikel/2052101-wekdienst-ontploffing-china-boetes-frankrijk-t-mobile-en-utrecht.html

https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumcyanide

Echt foute boel daar. :-\
Beetje kromme zin mbt de natriumcyanide in dat NOS-artikel; giftigheid heeft in deze niets met explosiviteit van doen...maar als het goed is waren die containers met calciumcarbide gelabelled met IMDG-etiket 4.3 (blauwe ruit met witte vlam en opschrift Dangerous when Wet)...

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #39 Gepost op: 15 augustus 2015, 15:46:55
Citaat van: André Welten link=msg=1367319 date=1439646124
Beetje kromme zin mbt de natriumcyanide in dat NOS-artikel; giftigheid heeft in deze niets met explosiviteit van doen...maar als het goed is waren die containers met calciumcarbide gelabelled met IMDG-etiket 4.3 (blauwe ruit met witte vlam en opschrift Dangerous when Wet)...
Klopt, alleen de giftigheid van de stoffen krijg je er wel bij als extra probleem, want die troep vind je wel op het terrein. En daar heb je wel last van met je bergingswerkzaamheden. En voor wat betreft die labels. Wat is dat nog waard als de boel al in brand staat. ::)