1.Zijn er in Nederland en aanliggende grensstreken ook plekken waar dergelijke materialen al dan niet in combinatie met andere materialen op grote schaal en in ruime hoeveelheden worden opgeslagen ?
2.Hoe en welke lessen en op welke termijn gaan de Nederlandse autoriteiten trekken uit het ontstaan en de gevolgen van deze calamiteit en de aanpak door en de mogelijkheden van de hulpverleners ?
Voor zover ik mij kan herinneren hebben we in Nederland bij de explosie Marbon in het Amsterdamse havengebied een soortgelijk chemisch incident (weliswaar op aanzienlijk kleinere schaal) gehad waar helaas ook meerdere brandweerlieden tijdens de inzet zijn omgekomen.
De enige les die hier uit getrokken kan worden, en dan neem ik chemie-pack er gemakshalve er ook even bij. De enige les is dat we wellicht eerder moeten besluiten om dit soort chemische branden gewoon te laten branden, en eerst te richten op de omgeving.
Laat je de brand gewoon zijn werk doen worden de stoffen beter verbrand, en heb je een redelijke stabiele situatie. Met een beetje mazzel heb je een betere pluimstijging door de hitte, waardoor je sneller van de zooi af bent.
Besef ook dat een stof die solo ergens in verpakt zit vrij onschuldig kan zijn, maar in combinatie met andere stoffen uiterst explosief kan gaan worden. Met dit als gevolg. Water is een mooi blusmiddel, maar kan ook net dat extra zetje zijn voor erger. In nederland zijn diverse opslagen met gevaarlijke stoffen. Gaat het mis kan het soms beter zijn om je te richten op de omgeving, en de brand maar even laten voor wat het is.