Maar jij zegt zelf ook al, met roken is het al vaak genoeg aangetoond (en met jouw opmerking over roken, ben ik het 100% eens). Mijn inziens zit er weinig verschil tussen een sigaret roken, of de dampen inhaleren na een brandje. Er zitten evenveel schadelijke stoffen in. Anders zouden we net zo goed een brandje kunnen blussen zonder ademlucht...
Alleen gaat het niet om jouw, mijn of een brandweermanager zijn persoonlijke visie als je werkt met geld van belastingbetalende burgers.
Er zullen ontzettend veel vaatchirurgen zijn die zeggen dat je volgens hen ontzettend veel mensen het leven kan redden door preventief te screenen op verwijding van de abdominale aorta. Het is in Nederland niet zo dat artsen zelf kunnen besluiten het maar in te voeren en daarna een graai uit de pot geld van burgers (zorgpremie komt van burgers en is een vorm van belastinggeld, namelijk de zorgbelasting) kunnen doen.
De afweging moet gemaakt worden door de politiek of kosten op wegen tegen de baten. De minister zal bij dit soort onderwerpen helemaal geen besluit nemen omdat zij en het parlement niet deskundig genoeg zijn om een besluit te nemen. Ze gaan deskundigen vragen om advies uit te brengen, bijv. de Gezondheidsraad.
In Nederland kennen we de Inspectie SWZ, de voormalige arbeidsinspectie. De Inspectie SWZ heeft nooit gezegd dat de brandweer op deze wijze na een inzet bluspakken moeten afvoeren of dat het verplicht is dat iedere brandweerman na brandje blussen een schoon bluspakje aan moet doen.
Het heeft zelfs hypocriete elementen omdat het regionale brandweeropperhoofd zijn PR-chef laat zeggen dat het maar de vraag is of twee bejaarde burgers een brand hadden kunnen overleven als de brandweer op tijd ter plaatse was geweest met voldoende slagkracht (personeel en materieel) terwijl het management niet zegt "Het is maar de vraag of je kanker kan krijgen als je brandweerman bent en niet iedere keer een schoon bluspak draagt".
Ik denk dat het vooral komt omdat iedereen met een HBO-diplomaatje toegelaten kan worden tot de cursus brandweermanager. Na 2 jaar ouwehoeren in de schoolbanken kan je aan de slag als manager bij de brandweer. Je weet dat je elke discussie over ieder brandweeronderwerp met een ervaren manschap of bevelvoerder zal gaan verliezen. Het is veel veiliger om de echte brandweeronderwerpen maximaal uit de weg te gaan en bij voorkeur met zoveel mogelijk task-forces, coordinatoren, interne en externe adviseurs te brainstormen over vuile bluspakken en implementatie van logistieke processen om het bluspak te wisselen met de speciale procedure en container.
Je krijgt dan de situatie dat de PR-juf van de regionale brandweer op twitter zet dat er volgens de brandweer geen schadelijke stoffen zijn vrijgekomen terwijl je de complete blusploeg met blauwe handschoentjes en mondkapje op het bluspak ziet uittrekken bij de speciaal ter plaatse gekomen enorme container waar ieder stoeipak als zwaar chemisch afval wordt verwerkt.