Weer een hoop ongenuanceerde, botte meningen en internetgeroeptoeter hier over dit onderwerp... Ik kan me er niet 100% in vinden.
Arbeidshygiëne is wel degelijk een belangrijk thema naar mijn mening. Sommige regio's slaan er inderdaad in door en aan dure pilots, proefjes en projecten geen gebrek, echter is en blijft het wel noodzakelijk hier verstandig mee om te gaan. Maar wat je vooral moet doen is volgens mij je boerenverstand gebruiken.
Als brandweerman krijg je nou eenmaal te maken met een hoop gorigheid, vooral met de plastic IKEA rotzooi in woningen, kunststoffen in auto's tot weet ik wat voor rommel bij sommige industrie- of buitenbranden. Je hebt niet altijd de keuze om uit de rook te blijven en soms moet je ook naar binnen. Als je na een (flinke) binnenaanval hartstikke goor naar buiten loopt, een flinke stapel grofvuil hebt geblust of een buitenbrand bij een autosloperij hebt uitgemaakt, doe je er wel degelijk verstandig aan rekening te houden met arbeidshygiëne. Dus de oppervlakkige vervuiling van je pak spoelen, je ademlucht daarbij op houden en daarna een mondkapje en handschoentjes te dragen om de diepere vervuiling zo veel als mogelijk bij je vandaan te houden. En je vuile pak niet in de cabine van het voertuig, ook logisch, dan blijft deze ook lekker schoon. Vuile pak inleveren, schoon pak aantrekken en je helm goed (laten) schoonmaken en een goede douche nemen, dat is toch niet zo gek? Of moeten we het maar gewoon zo laten, want het is toch niet aangetoond dat je er ziek van wordt?
Gezond is het in ieder geval niet, dus het is wel degelijk iets om rekening mee te houden. Of je dit nou doet met een reservepak op de kazerne en je vuile pak in een plastic zak, een busje wat vuile pakken ophaalt en schone meebrengt of een complete logistieke trein... tsja, daar valt natuurlijk over te discussiëren!