Waarom zo negatief? Er zijn toch meerdere wegen die naar Rome kunnen leiden? En soms willen we helemaal niet naar Rome maar naar Parijs ;-)
Mijn insteek is : benader elke werkwijze in eerste instantie positief, ga er vanuit dat collega's niet dom zijn en er over nagedacht hebben. Daarna kunnen we van elkaar leren en verbeteringen doorvoeren. Ook de collega's van Kennemerland staan zeker open voor verbeteringen door te leren van anderen.
Altijd bereid veranderingen positief te benaderen. Ik ben ook regelmatig heel positief over de invoering van TS-flex en interregionale samenwerking. Het kan volgens mij echter ook geen kwaad om vraagtekens te hebben bij bepaalde procedures en zoals in dit topic te zien is ben ik niet de enige.......
Het blijft m.i. een kosten-batenverhaal. Eerder is al aangegeven dat een causaal verband tussen verhoogde kans op ziekten en brandbestrijding niet hard te maken is. De Amerikaanse onderzoeken waar nu vaak naar verwezen wordt vind ik in dat opzicht ook wat twijfelachtig om toe te passen op onze situatie: daar over het algemeen veel meer 'grotere' branden (minder preventie, meer repressie) en in veel gebieden ook een andere werkwijze dan in Nederland. Men wil(de) daar ook nog wel eens een tikkie later gebruik maken van ademlucht dan dat wij hier doen.
En daarbij twijfel ik ook heel erg aan het enorme extra gevaar van 7 minuten langer je pak aanhouden (terug richting kazerne). Kampvuurtjes en barbecues vinden we prachtig en een aanzienlijk deel van de brandweerlieden rookt. Het gebrek aan (overtuigend) bewijs voor de verhoogde kans op ziekten, samen met de enorme kosten die nu in veel VR's worden gemaakt om arbeidshygiëne te implementeren, staan wellicht niet zo in verhouding. Zeker niet als op een aantal andere essentiële onderdelen binnen VR's wel wordt bezuinigd (repressie, piketvergoedingen).
Met een aantal simpele maatregelen zou je naar mijn idee al heel veel winst kunnen bereiken:
- Ademlucht op houden daar waar rook hangt
- Enige tijd uitdampen na betreden gebouw
- Ademlucht op bij nablussen
- Afspoelen pak (roetresten) na inzet
- Pak op de kazerne laten wassen, indien vervuild
Desnoods geef je iedere brandweerman of -vrouw een wit longsleeve shirt. Als dat shirt na afloop smerig is, blijkt dat het pak in de was moet.
En als jullie over een jaar een rapport uitbrengen waarin staat dat de kosten voor 'nazorg' zijn teruggedrongen door deze werkwijze, dan zou dat natuurlijk prachtig zijn. In het verlengde daarvan is het dan wenselijk om de rest van Nederland ook te betrekken in jullie werkwijze, want dan kunnen gezamenlijk de kosten omlaag. Ik ben dus heel benieuwd naar de evaluatie.