Schoon werken: arbeidshygiëne bij brandweer

Auteur Topic: Schoon werken: arbeidshygiëne bij brandweer  (gelezen 21935 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Maar serieus. Heeft er al een regio een aantal simpele vuistregel opgesteld wanneer wel en wanneer geen pak reinigen. Bijvoorbeeld:
- Helm afnemen met witte doek; zwarte aanslag betekend pak reinigen. Geen zichtbare aanslag, pak hoeft niet gereinigd. (behalve de transpiratielucht er uit ventileren)
- Pak stinkt duidelijk naar brandlucht, pak laten reinigen. Maar wat doe je dan bij een droog gekookt pannetje op het vuur bij een OMS, wordt je pak niet vuil van, maar de stank blijft wel even hangen in je bluspak. En als ik het ruik, zit er dus "iets" op mijn bluspak.
Bij de zware branden snappen we het allemaal wel dat je pak vuil is, en bij de loze meldingen of kleine buitenbrandjes is het ook duidelijk. Maar wat doen we met alles wat er tussen in zit?
Ben benieuwd wat Kennermerland als vuistregels heeft meegegeven aan de bevelvoerders.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1429617 date=1465766886
Waarom zo negatief? Er zijn toch meerdere wegen die naar Rome kunnen leiden? En soms willen we helemaal niet naar Rome maar naar Parijs ;-)  

Mijn insteek is : benader elke werkwijze in eerste instantie positief, ga er vanuit dat collega's niet dom zijn en er over nagedacht hebben. Daarna kunnen we van elkaar leren en verbeteringen doorvoeren. Ook de collega's van Kennemerland staan zeker open voor verbeteringen door te leren van anderen.

Altijd bereid veranderingen positief te benaderen. Ik ben ook regelmatig heel positief over de invoering van TS-flex en interregionale samenwerking. Het kan volgens mij echter ook geen kwaad om vraagtekens te hebben bij bepaalde procedures en zoals in dit topic te zien is ben ik niet de enige.......

Het blijft m.i. een kosten-batenverhaal. Eerder is al aangegeven dat een causaal verband tussen verhoogde kans op ziekten en brandbestrijding niet hard te maken is. De Amerikaanse onderzoeken waar nu vaak naar verwezen wordt vind ik in dat opzicht ook wat twijfelachtig om toe te passen op onze situatie: daar over het algemeen veel meer 'grotere' branden (minder preventie, meer repressie) en in veel gebieden ook een andere werkwijze dan in Nederland. Men wil(de) daar ook nog wel eens een tikkie later gebruik maken van ademlucht dan dat wij hier doen.

En daarbij twijfel ik ook heel erg aan het enorme extra gevaar van 7 minuten langer je pak aanhouden (terug richting kazerne). Kampvuurtjes en barbecues vinden we prachtig en een aanzienlijk deel van de brandweerlieden rookt. Het gebrek aan (overtuigend) bewijs voor de verhoogde kans op ziekten, samen met de enorme kosten die nu in veel VR's worden gemaakt om arbeidshygiëne te implementeren, staan wellicht niet zo in verhouding. Zeker niet als op een aantal andere essentiële onderdelen binnen VR's wel wordt bezuinigd (repressie, piketvergoedingen).

Met een aantal simpele maatregelen zou je naar mijn idee al heel veel winst kunnen bereiken:
- Ademlucht op houden daar waar rook hangt
- Enige tijd uitdampen na betreden gebouw
- Ademlucht op bij nablussen
- Afspoelen pak (roetresten) na inzet
- Pak op de kazerne laten wassen, indien vervuild

Desnoods geef je iedere brandweerman of -vrouw een wit longsleeve shirt. Als dat shirt na afloop smerig is, blijkt dat het pak in de was moet.

En als jullie over een jaar een rapport uitbrengen waarin staat dat de kosten voor 'nazorg' zijn teruggedrongen door deze werkwijze, dan zou dat natuurlijk prachtig zijn. In het verlengde daarvan is het dan  wenselijk om de rest van Nederland ook te betrekken in jullie werkwijze, want dan kunnen gezamenlijk de kosten omlaag. Ik ben dus heel benieuwd naar de evaluatie. ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Sjaak-010

• Junior gebruiker
  • **
Citaat van: Danny722 link=msg=1429719 date=1465826879
Altijd bereid veranderingen positief te benaderen. Ik ben ook regelmatig heel positief over de invoering van TS-flex en interregionale samenwerking. Het kan volgens mij echter ook geen kwaad om vraagtekens te hebben bij bepaalde procedures en zoals in dit topic te zien is ben ik niet de enige.......

Het blijft m.i. een kosten-batenverhaal. Eerder is al aangegeven dat een causaal verband tussen verhoogde kans op ziekten en brandbestrijding niet hard te maken is. De Amerikaanse onderzoeken waar nu vaak naar verwezen wordt vind ik in dat opzicht ook wat twijfelachtig om toe te passen op onze situatie: daar over het algemeen veel meer 'grotere' branden (minder preventie, meer repressie) en in veel gebieden ook een andere werkwijze dan in Nederland. Men wil(de) daar ook nog wel eens een tikkie later gebruik maken van ademlucht dan dat wij hier doen.

En daarbij twijfel ik ook heel erg aan het enorme extra gevaar van 7 minuten langer je pak aanhouden (terug richting kazerne). Kampvuurtjes en barbecues vinden we prachtig en een aanzienlijk deel van de brandweerlieden rookt. Het gebrek aan (overtuigend) bewijs voor de verhoogde kans op ziekten, samen met de enorme kosten die nu in veel VR's worden gemaakt om arbeidshygiëne te implementeren, staan wellicht niet zo in verhouding. Zeker niet als op een aantal andere essentiële onderdelen binnen VR's wel wordt bezuinigd (repressie, piketvergoedingen).

Met een aantal simpele maatregelen zou je naar mijn idee al heel veel winst kunnen bereiken:
- Ademlucht op houden daar waar rook hangt
- Enige tijd uitdampen na betreden gebouw
- Ademlucht op bij nablussen
- Afspoelen pak (roetresten) na inzet
- Pak op de kazerne laten wassen, indien vervuild

Desnoods geef je iedere brandweerman of -vrouw een wit longsleeve shirt. Als dat shirt na afloop smerig is, blijkt dat het pak in de was moet.

En als jullie over een jaar een rapport uitbrengen waarin staat dat de kosten voor 'nazorg' zijn teruggedrongen door deze werkwijze, dan zou dat natuurlijk prachtig zijn. In het verlengde daarvan is het dan  wenselijk om de rest van Nederland ook te betrekken in jullie werkwijze, want dan kunnen gezamenlijk de kosten omlaag. Ik ben dus heel benieuwd naar de evaluatie. ;)
Top verwoord, neem gelijk de 'Asbest' wijze van reageren mee (feiten over de echte kans op gevolgen)

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Danny722 link=msg=1429719 date=1465826879
En als jullie over een jaar een rapport uitbrengen waarin staat dat de kosten voor 'nazorg' zijn teruggedrongen door deze werkwijze, dan zou dat natuurlijk prachtig zijn.

Waarom de brandweerbazen zelf een rapport laten schrijven? Leg het onderwerp eens voor bij de gezondheidsraad of de algemene rekenkamer.

JAB

• Forum gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1429529 date=1465735606
Afgelopen week is er een ploeg van ons in Weeze geweest voor 2 dagen realistisch oefenen. En hun bluskleding is daar ter plekke in waszakken gedaan, en gaat rechtstreeks naar de wasserij toe. En komt gewassen en al weer terug op de post. En volgens mij is dit ook met de ademluchtapparatuur gebeurd.

Ik ben daar kort geleden ook geweest. ongeveer 12 realistische inzetten gedraaid en de pakken zijn na de 2e inzet bijna niet meer te herkennen. Gaan we dan daarheen met ongeveer 12 schone pakken per man / vrouw? Dan ben je pas consequent bezig. Gebeurde natuurlijk niet, je doet 2 dagen met een buitengewoon smerig pak. En daarna gaat alles in de was. Hoe gaan we daarmee om?

oma

• Senior gebruiker
Er is geen sprake van consequent beleid aangezien de manager een simpele vraag van een forumlid hoe ze het gaan doen tijdens de jaarwisseling niet wil beantwoorden.

Citaat van: René de Caluwé link=msg=1429617 date=1465766886
Daar moet ik nog op terugkomen (ben nu op vakantie in Engeland en kan het niet even nagaan). Ik weet ook niet uit mijn hoofd of we als onderdeel van de implementatie nog keuzes gaan maken wanneer de container wel en niet wordt opgeroepen.
Bij dit soort implementatietrajecten kiezen we er vaker voor om in de praktijk te ervaren hoevaak iets voorkomt en hoe het het beste bevalt.

Het is duidelijk dat men besloten heeft er een bak geld tegen aan te kwakken om eventueel kanker te bestrijden maar gelijkertijd heeft besloten dat men kan besluiten dat het personeel wel kanker mag krijgen zodra het bezigheidstherapieproject voor bureaucraten niet werkt. Communicatiedeskundigen moeten alleen nog even brainstormen over de wijze hoe ze het willen recht reutelen waardoor het gemotiveerd afwijken is van de kankerbestrijdingsregels.

Het lijkt mij volslagen onzin om in praktijk te willen ervaren hoe druk het voor de brandweer in je regio gaat worden tijdens de aankomende jaarwisseling. Als je dit soort projecten bedenkt kan je ook even terugkijken naar de inzetten tijdens de jaarwisseling in voorgaande jaren.

De kans is groot dat een blusploeg op oudejaarsavond de kazerne verlaat en ze tot de volgende ochtend vroeg met zes man van brandje naar brandje rijden en langdurig met elkaar zitten te stinken in de tankautospuit.

Als je zorgen maakt om de gezondheid is urenlange blootstelling tijdens 1 nacht bezwaarlijker dan een paar minuutjes in rokerig bluspak retour naar de kazerne rijden na een inzet (helemaal als de brandweerploeg de simpele maatregelen treft zoals veel 'gewone' brandweermannen hier voorstellen; adembescherming  blijven gebruiken, elkaar even afspuiten en zwaar vervuilde bluskleding uittrekken voor je in het voertuig stapt).

JAB

• Forum gebruiker
Citaat
author
Daar moet ik nog op terugkomen (ben nu op vakantie in Engeland en kan het niet even nagaan). Ik weet ook niet uit mijn hoofd of we als onderdeel van de implementatie nog keuzes gaan maken wanneer de container wel en niet wordt opgeroepen.
Bij dit soort implementatietrajecten kiezen we er vaker voor om in de praktijk te ervaren hoevaak iets voorkomt en hoe het het beste bevalt.

Dit laatste zou je vooraf moeten doen: Wat is het probleem, zijn er goede ideeën en hoe vaak gebeurt het eigenlijk gezien de kosten van oplossing 1 of 2 of 3. Begin eens eenvoudig en schakel door in plaats van andersom.

Rene501

• Forum gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1430112 date=1465974973
Er is geen sprake van consequent beleid aangezien de manager een simpele vraag van een forumlid hoe ze het gaan doen tijdens de jaarwisseling niet wil beantwoorden.

Hou toch eens op met die flauwekul reacties. Wat een kinderachtig gedoe!
Van een arts verwacht ik meer zorgvuldigheid en niet zomaar een gooi naar of ik wel een antwoord wil geven...

Ik wil alle vragen beantwoorden, maar dit is gewoon een forum voor ook mijn vrije tijd. En ik ben nu heerlijk op vakantie in Engeland, waar ik veel tijd aan andere niet-brandweer zaken besteed, en overigens super-slecht wifi heb...

En voor alle duidelijkheid, ik werk bij Brandweer Kennemerland maar ben zelf niet inhoudelijk betrokken bij dit project. Daardoor ken ik niet alle overwegingen en gemaakte keuzes, en moet ik er dus even wat moeite voor doen om aan de antwoorden te komen.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1430297 date=1466027299
Hou toch eens op met die flauwekul reacties. Wat een kinderachtig gedoe!
Van een arts verwacht ik meer zorgvuldigheid en niet zomaar een gooi naar of ik wel een antwoord wil geven...

Ik wil alle vragen beantwoorden, maar dit is gewoon een forum voor ook mijn vrije tijd. En ik ben nu heerlijk op vakantie in Engeland, waar ik veel tijd aan andere niet-brandweer zaken besteed, en overigens super-slecht wifi heb...

En voor alle duidelijkheid, ik werk bij Brandweer Kennemerland maar ben zelf niet inhoudelijk betrokken bij dit project. Daardoor ken ik niet alle overwegingen en gemaakte keuzes, en moet ik er dus even wat moeite voor doen om aan de antwoorden te komen.

Het topic is begonnen met flauwekul, een kankerbestrijdingscontainer bij de brandweer. Ik verwacht van de brandweer ook zorgvuldigheid. Het is evident dat de brandweer het niet wil aangezien ze belastinggeld over de balk kwakken en dondersgoed weten dat er geen enkele wetenschappelijke onderbouwing bestaat om dit soort projecten op deze schaal door te voeren.

Ik ben een flexibel mens, zodra het onderwerp serieus is ben ik zorgvuldig, bij flauwekul ben ik iets minder zorgvuldig.

Ik vind het geweldig als jij nog wat moeite wilt gaan doen om het antwoord op de vraag over oud en nieuw te vinden. Ik denk dat 90% van de forumleden zo wel kan bedenken dat het de kankerbestrijdingscontainerwagen niet zal lukken om iedere brandweerman tijdens deze nacht in een fris en fruitig bluspak te hijsen.

Rene501

• Forum gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1430112 date=1465974973
Het lijkt mij volslagen onzin om in praktijk te willen ervaren hoe druk het voor de brandweer in je regio gaat worden tijdens de aankomende jaarwisseling. Als je dit soort projecten bedenkt kan je ook even terugkijken naar de inzetten tijdens de jaarwisseling in voorgaande jaren.

Citaat van: oma link=msg=1430338 date=1466055031
Ik vind het geweldig als jij nog wat moeite wilt gaan doen om het antwoord op de vraag over oud en nieuw te vinden. Ik denk dat 90% van de forumleden zo wel kan bedenken dat het de kankerbestrijdingscontainerwagen niet zal lukken om iedere brandweerman tijdens deze nacht in een fris en fruitig bluspak te hijsen.

Ik was vermoedelijk niet duidelijk genoeg in mijn eerdere bericht.
Natuurlijk hoeven wij niet in de praktijk te gaan ervaren hoe druk het is met de jaarwisseling. Die cijfers en ervaringen zijn beschikbaar.
Waar ik bij het 'in de praktijk ervaren' op doelde is het moment waarop bepaald wordt de bluskleding te wisselen om deze te laten reinigen. Zoals forumlid 'tower-ladder' al aangaf is dit nu juist zo'n vuistregel voor de bevelvoerders die van belang is voor het aantal wisselmomenten.

Praktisch gezien is het voor de jaarwisseling goed mogelijk om voor de drukkere posten voldoende reservekleding (in de juiste maten) vooraf te laten bezorgen met de logistieke ronde. Dat is weer het voordeel van het werken met bluskleding die niet meer persoonlijk is.