Schoon werken: arbeidshygiëne bij brandweer

Auteur Topic: Schoon werken: arbeidshygiëne bij brandweer  (gelezen 22059 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Nou weet ik niet wat voor rook er was, maar een beetje overdreven lijkt het me wel om hiervoor het arbeidshygiene protocol op te starten. Gezond verstand, twee man lopen binnen, maken het brandje uit, ventileren. Dan buiten afspoelen, als het al nodig is, jas uit en met schone onderkleding in de TS terug.
Als we hier al panisch om doen, gaan we straks helemaal geen hrand meer van binnen uit bestrijden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

helm

• Gast
Citaat van: Danny722 link=msg=1443338 date=1471598181
Wat ik een beetje heb: als we dan toch zo graag niet met de rook in contact willen komen, waarom moeten we dan altijd met het bluspak vol in de rook staan? Bij een autobrand heb je een bovenwindse kant en heel vaak lukt het prima om de auto voor een groot deel te blussen zonder dat je zelf in de rook hoeft te staan. Hier ook: er moet een opening geforceerd worden en vervolgens gaan we naar binnen om een prikbord te blussen. Waarom slaan we er dan geen ruit uit en zetten we er vijf seconden water op vanaf buiten? Dan kom je niet met de rook in aanraking en zijn we helemaal goed bezig, qua arbeidshygiëne.

Ik heb bewust eerst alleen de link geplaatst omdat ik benieuwd was wat andere forumleden er van vonden. Ik ben het aardig met jullie eens ;)

Bovenwinds staan lijkt mij überhaupt  een goed idee.

Rene501

• Forum gebruiker
Ik geef jullie evaluatiepunten én adviezen door aan de betrokken collega's  O0

En voor de forumleden die er eerder in dit topic mogelijk overheen hebben gelezen: ons korps heeft de keuze gemaakt om niet voor iedereen een 2e set bluskleding aan te schaffen, maar 1 centrale voorraad met kleding in diverse maten te maken. De bluskleding is daarmee niet meer persoonlijk en het gebruik/slijtage wordt daarmee ook gespreid over alle kleding.
Daarmee besparen we veel geld aan bluskleding. Tegelijkertijd hebben we wel de kosten van de ritjes van het mobiele kledingmagazijn (haakarmbak arbeidshygiëne) die overigens ook karren met ademluchtsets vervoert.

Het is echt niet veel meer dan een logistieke oplossing waarmee wij efficiënt met de publieke middelen willen omgaan.
Laten we dáár nou niet zo panisch over doen!  ;)

helm

• Gast
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1443384 date=1471619256
... De bluskleding is daarmee niet meer persoonlijk en het gebruik/slijtage wordt daarmee ook gespreid over alle kleding...

Bij mijn weten moet volgens de arbeidsomstandighedenwet, bij de arbeidshygiënische strategie, persoonlijke beschermingsmiddelen ook echt persoonlijk zijn.

Rene501

• Forum gebruiker
Citaat van: René van der Helm link=msg=1443390 date=1471623163
Bij mijn weten moet volgens de arbeidsomstandighedenwet, bij de arbeidshygiënische strategie, persoonlijke beschermingsmiddelen ook echt persoonlijk zijn.

Dus iedereen een eigen 'persoonlijk' gelaatstuk voor adembescherming?

helm

• Gast
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1443392 date=1471623534

Ik had het over kleding. Voor gelaatsstukken zou hetzelfde kunnen gelden.
Is er een goedgekeurde arbocatalogus of branche RI&E voor de brandweer waar dit in staat?

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1443392 date=1471623534
waarom een gelaatstuk ?   Die worden na ieder gebruik gereinigd,  gedesinfecteerd en gekeurd toch?  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

guest12562

• Gast
Idd wat betreft die autobrand sluit ik me aan bij Danny.
Die keuze van kleding kun je ook ondervangen door gewoon wat kleding op de kazerne te hebben.
Alhoewel ik me wel afvraag hoe die PSU op maar gemaakt wordt als er niet meer op de man wordt uitgegeven.
Ik ben persoonlijk gewoon opgemeten. Hoe doe je dat dan als iedereen ongeveer hetzelfde pak krijgt. Dit is met IBGS al een probleem met de laarzen.

Rene501

• Forum gebruiker
Citaat van: Breathe link=msg=1443412 date=1471631043
Alhoewel ik me wel afvraag hoe die PSU op maar gemaakt wordt als er niet meer op de man wordt uitgegeven.
Ik ben persoonlijk gewoon opgemeten. Hoe doe je dat dan als iedereen ongeveer hetzelfde pak krijgt. Dit is met IBGS al een probleem met de laarzen.

De jassen zijn verdeeld in verschillende maten met diverse armlengtes, en volgens mij idem voor de broeken.

Rene501

• Forum gebruiker
Citaat van: René van der Helm link=msg=1443396 date=1471624812
Ik had het over kleding. Voor gelaatsstukken zou hetzelfde kunnen gelden.
Is er een goedgekeurde arbocatalogus of branche RI&E voor de brandweer waar dit in staat?

Nee, je had het over persoonlijke beschermingsmiddelen, dus breder dan kleding  ;)

Dat van de arbocatalogus of branche RI&E weet ik zo niet. De bluskleding is m.i. een persoonlijk beschermingsmiddel dat de werkgever ter beschikking stelt. Zolang de kleding aan de eisen voldoet en goed past, lijkt het mij arbotechnisch geen enkel probleem dat de medewerker regelmatig een andere set bluskleding krijgt.